Hej byggahus!

Jeg har hængt her i nogle måneder nu og læst tråd efter tråd, og det ser ud som om der er mange her med så god viden, så jeg tror det er på tide for mig at smide et spørgsmål nu :)

Vi har for nogle måneder siden købt et hus, som er bygget i 1962.
Det er en 1 1/2 plans villa med kælder, hvor der tidligere har været en garage, som i 1975 blev lavet om til ekstra boligareal (man byggede garageporten til med betonghulsten, fyldte indkørslen op med cement og byggede en ny garage i jordniveau ved siden af huset).
I den gamle garage, det nye rum, har man derefter lavet vægge og sat spånplader, lavet gulv, bygget ind garderobeskabe osv.
Jeg er nu i færd med at rive alt ud i rummet for at renovere med pudsede vægge, gulv med luftspalte osv., og jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skal tage loftet ned eller lade det sidde.

I byggetilladelsen fra 1962 står der, at indvendige lofter i garage, madkælder, vaskerum og fyringsrum er eternitplader, men jeg er usikker på, om det stadig er det? Min teori er, at der enten aldrig blev sat eternitplader op, eller at man, da man ændrede fra garage til boligareal, skiftede fra eternit til gipsplader eller noget lignende.
I et hjørne, hvor der tidligere har været garderobeskabe, har man skåret et hul ved afløbsrøret, som kommer fra badeværelset ovenover, og når jeg kigger på loftet i gennemskæring, ser det ikke ud som de eternitplader, jeg har set, når jeg googler?
Det er meget porøst, og jeg kan nemt brække stykker af det, som smuldrer mellem fingrene - det føles præcis som gips altså.

Hvad tror I andre, er dette en mærkelig variant af eternit, eller er det helt almindelige gipsplader?

• Hul i loft, der afslører isolering og gipsplader, med et synligt rør. Udsnit af et tidligere garderobeområde.
  • Billede af et åbnet loft i et hus, viser isoleringsmateriale og en kant af porøst, hvidt materiale, der muligvis er gips eller en variant af eternit.
  • En hånd der holder et lille stykke porøst materiale foran en uskarp baggrund af et køkkenområde.
  • Hånd holder et lille stykke porøst materiale, der muligvis er fra et loft. Baggrunden viser en sløret indretningsdetalje af et rum med møbler.
P
Ser ud som gips..

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
Rejäl sagde:
Ser ud som gips..
Ja, det gør det vel?
Også i fyrrummet ser det ud til at være samme type loft, hvis jeg kigger der, hvor røret til den gamle ekspansionsbeholder på loftet har været.
Fra de billeder, jeg har set, ser eternitplader grå ud og er tunge/hårde. Dette er let og porøst.

• Hul i loftet med udsyn til rør gennem let og porøst materiale, sandsynligvis ikke eternit.
  • Hul i hvidt loft med synligt rør og porøst materiale omkring.
P
Ja du har helt ret i dine analyser gips er det😊

• Synes
SågspånPappspikEternit og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.