Hej,

Jeg skal renovere mit køkken og har revet køkkenindretningen ned. I et af hjørnerne går skorstenskanalen fra kælderen og op til taget. I dette hjørne var den klædt ind med gipsplade, som jeg fjernede for at undersøge pladsen. Bag gipspladen sidder der en hvid minerallignende plade, hvor der står "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622" på. Den er hvid med en struktur, der ligner en struktur tapet. Som sagt, hvid.

Det jeg bekymrer mig om, er om dette er en form for asbestplade. Ved ikke, hvornår man byggede skorstenen. Huset er fra 1973, og jeg mistænker, at man da også installerede skorstenen. Men som sagt ved ikke med sikkerhed.

Er der nogen, der ved, hvordan man kan identificere den pågældende plade? Andre tips?

Jeg har skruet gipspladen på igen uden at skrue i pladen bagved.

Mange tak på forhånd!

• Hjørne af køkken med synlig hvid minerallignende plade markeret "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622", omgivet af træ- og gipsplader.
  • Hvid strukturplade med tekst "CAPE BOARDS MASTERBOARD 254622", der minder om en strukturtapet. Brugt til at afdække skorstenens hjørne i køkkenet.
Senest redigeret:
Intet at bekymre sig om, hvis det nu skulle være eternit, den gør ingen skade der hvor den sidder. Snarere er det sådan, at det er et af de bedre materialer til formålet.

Masterboard findes jo i dag, definitivt ingen asbest i den. Men det kan jo være tricky at vide, hvad de havde i 1973.

Som sagt HVIS der er asbest i den, så er der jo ingen fare ved, at den sidder der. Det er kun, hvis du af en eller anden grund ville save i den eller lignende, at det kan være farligt.

Findes der nogen måde at identificere en gammel plade på navn og nummer?

Det ville være fantastisk at vide, hvilket materiale det er.

Bare en sidste kontrol. Ingen måde at identificere en skive om den er farlig eller ej?

Teknikken at skrive produktnavne med blækstråle er betydeligt nyere end 1973. bare som en tankestiller !

If. brochuren om Masterboard fra Ljungbergs (som er forhandler i Sverige) har Masterboard været fremstillet siden 1978, og det står også:

http://www.ljungberg.se/broschyrer/masterboard.pdf

Masterboard er opbygget af calcium-silikat (kalk, cement og kisel), vermikulit,
glimmer og er armeret med cellulosefibre. Ved støvende arbejde skal
støvudsugning og/eller støvfiltermaske type P2 anvendes. Yderligere information findes
i separat datablad om sundhed og sikkerhed, som kan rekvireres fra Promat (se
bagside). Nogle direkte farlige stoffer findes ikke i pladen, og den afgiver heller ikke nogle
målbare emissioner (testet ifølge SP metode 1598).

Jeg har ikke hørt om, at Masterboard skulle have indeholdt asbest.

/Ingeniøren

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.