Hej
I dag gik det galt med kaklingen. Første gang jeg kakkeligerer. Jeg tror, jeg ved, hvad jeg gjorde forkert. 30x60 & 20x60 granitkeramikplader, & jeg satte kun fix på væggen. Var nok desuden lidt langsom.
You live & you learn ...
Desuden løfter nivelleringssystemet den ene plade lidt, når man skruer på hatten, & så skal fixet nok være relativt nyanbragt.
Mærkede, da jeg kom tilbage lidt senere, at mange plader var løse, så jeg tog over halvdelen ned & skrabede fixet af væggen & pladerne. Tænker at prøve igen i morgen.

Og nu til mit spørgsmål: Kan jeg bare børste bagsiden af pladerne (som jeg skrabede i dag) før jeg begynder at sætte dem, eller har jeg brug for at skrubbe dem?

Gør fliserne så rene du kan nu.

det er ikke nogle enkle formater at starte med der.

Bland meget lidt fix og sørg for at tegne en støttelinje på væggen, inden du begynder.

Hvad bruger du for fixkam?

Tak Mathias !
Så ren som jeg kan. Så må jeg skrubbe dem i morgen tidlig. Bør jeg også skrubbe væggen ?
Jeg har brugt en 12mm kam, men tænker hvis jeg skal lægge fix på begge sider, så burde jeg gå ned i størrelse :thinking:

Senest redigeret:
I morgen løsner ingenting fra pladerne….:) men det behøver ikke være helt rent fra fix. skrab væggen bare så den er glat.

Jeg ville nok bruge en lidt mindre kam tror jeg, max 10mm, men det afhænger jo lidt af underlaget også. 12mm kam på både plade og væg bliver meget fix….

Ok hvor skønt. Så børster jeg bare fliserne & væggen med en tør opvaskebørste eller en skurebørste nu her til morgen.
Ja, det tænkte jeg også. Jeg har en 6 & en 8mm kam derhjemme, så det bliver en af dem.

Hvor lang tid tager det for fixet at hærde?
På emballagen (Heydi) står der, at man kan fuge efter 8 timer. Men efter 8 timer var fixet stadig meget løst. 12° i rummet, men satte en ventilator på natten over, så nu har det været 17° & fixet virker hårdt.

Fixet holder sig længere i spanden men overfladen tørrer hurtigt på væggen. Max 15 min på væggen før fliserne er på plads tror jeg det var for kiilto som jeg brugte. Da jeg flisede 30*60 første gang satte jeg ikke mere fix på væggen end til to fliser ad gangen. Stryg bagsiden på flisen med den flade side af fixkammen. Det giver bedre vedhæftning.

Fik du til fixet for løst eller var det relativt fast?

Fik til fixet fast & klæbrigt.
Nå, med den glatte side?
20 min står der på Heydi-sækken. Og jeg var nok lidt langsom ind imellem. Som sagt, så gjorde jeg nok mange fejl.
Er ved at fjerne det værste støv nu på bagsiderne af fliserne samt væggen.

Dette kan jo også have bidraget til, at pladerne slap.
Jeg tyder fremstillingsdatoen som marts -19
Hvis det er tilfældet, skal jeg tage afsted og bytte de resterende sække
Jeg havde glemt at tage en af nivelleringssystemets enheder ud (den sort som man genbruger hele) og det gik så let at dreje stangen bag pladen og tage den ud. Altså er fixet stadig klæbrigt bag pladerne. Som en dej omtrent.

• Åben sæk med tørt byggemateriale, trykt med dato 03/19 07:41:42 A, muligvis produktionsdato for byggematerialet.
  • Et nærbillede af tekst på emballage for Hey'di Flexlight White, herunder oplysninger om materialeforbrug og opbevaring.
Var i kontakt med Derome & jeg tydede datoen rigtigt. Fixet var gammelt, så jeg skal bytte alle sækkene. Købte det i efteråret ...
For en sikkerheds skyld tog jeg også resten af pladerne ned. Begynder forfra i morgen

människa människa sagde:
Kom i kontakt med Derome & jeg tydede datoen rigtigt. Fixet var gammelt, så jeg skal skifte alle sække. Købte det i efteråret ...
For en sikkerheds skyld tog jeg også resten af fliserne ned. Begynder forfra i morgen
Ja godt at du opdagede det, der er en grund til hvorfor mange butikker har lidt af sådan noget på hylden, typ som fuge også, dårligt bedst før dato er vigtigt at tjekke

• Synes
människa
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.