Er i færd med at renovere trappen og vil gerne udskifte balustrene med noget pænere, men jeg bliver lidt nervøs, om balustrene har nogen bærende funktion.
Har forsøgt at læse op på, hvordan det er, men alle trapper er jo forskellige. Der er ingen grovere stolpe, som går fra gulv til loft, kun balustrene på billedet. Jeg vedhæfter også et billede af, hvordan de er fastgjort foroven.
Du skal jo trods alt have en slags beskyttelse mod fald, ikke sandt?
Så er det vel bare at bytte den gamle "grimme" beskyttelse mod den nye "smarte".
Samtidig bør du kigge på afstanden mellem trappetrinene.
De skal være max 10 centimeter for at tilbyde faldsikring for små børn.
Det der ser snarere ud til at være 15 cm.
Det ordnes nemmest ved at sætte en liste, måske 21x58 mm, på undersiden af hvert trin.
Eftersom nogle så skråsikkert hævder, at spjældene ikke kan være bærende, fordi de er for svage, bør det påpeges, at de primært udsættes for trækspænding og dermed kan bære en betydelig last, selvom de er svage.
Jeg mente ikke (og skrev heller ikke) at de er bærende, det tør jeg ikke have nogen mening om ud fra hvad jeg ser på billederne.
Hvad jeg mente er, at man ikke kan drage nogen konklusion udelukkende baseret på spjældernes dimension, eftersom træ har udmærket trækstyrke i fiberretningen. Hvis de f.eks. er 16x45 kunne man i princippet hænge 7 ton i en spjæld, før den knækker.
Det er jo ikke sådan, at spjælen knækker, men forsøger du at hænge 7 ton i den, vil den klyves, hvor den er spigret fast. Du ser på det andet billede, at der ikke er noget fornuftigt fastgørelse, bare en dekorativ overligger. Så er det jo et faktum, at denne type trapper altid boltes med solide bolte i bjælkelagsreglen, ikke hænges op i spjæler, især da det ses, at det er en originaltrappe fra 70'erne.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.