Hej, jeg har en lade, hvor jeg vil bygge et isoleret rum til at opbevare maling, have grovvaskeri med mere.
Problemet er, at der i dag er fire jernstøtter mod en træbjælke lige der, hvor jeg vil bygge væggen. Min tanke var at erstatte alle støtter med skrue-limede 45x145 på cc 60 og sætte kortlinge mellem hvert fag for derefter at kunne isolere og sætte plader op, tror I, det er nok til at erstatte støtterne? Længden er ca. 8 meter, så det vil nok blive 10-12 skrue-limede regler som erstatning for 4 støtter. (hedder det sådan?)
Bjælken, der er støttet, har på sin side et antal tværgående bjælker over sig, og jeg kan desværre ikke se, om de strækker sig over hele bygningens bredde eller om de er sammensat.
På den anden side er der i dag en anden bjælke med samme opbygning, den vil forblive.
På loftet ovenover er der i dag intet tungt, tidligere har de opbevaret hø der, og i fremtiden tænker vi at have det som festsal, så der skal ikke opbevares noget tungere der.
Eller skal man bare tage den hurtige, enkle vej og bygge støtten ind i væggen?
Hej, jeg har en lade, hvor jeg vil bygge et isoleret rum til at opbevare maling, have grovvaskerum med mere.
Problemet er, at der i dag sidder fire jernstøtter mod en træbjælke præcis der, hvor jeg vil bygge væggen op.
Min tanke var at erstatte alle støtter med skrueglimmede 45x145 på cc 60 og sætte korte stivere mellem hvert felt for derefter at kunne isolere og sætte plader, tror I det er nok til at erstatte støtten? Længden er ca. 8 meter, så det bliver vel 10-12 skrueglimmede regler som erstatning for 4 støtter. (hedder det sådan?)
Bjælken, som er støttet, har til gengæld et antal tværgående bjælker ovenover sig, og jeg kan desværre ikke se, om de strækker sig hele bygningens bredde, eller om de er sammensat.
På den anden side sidder der i dag en anden bjælke med samme opbygning, den vil blive stående.
På loftet ovenover er der i dag ikke noget tungt, tidligere har de haft opbevaring af hø, og i fremtiden tænker vi at have det som et festlokale, så intet tungere skal opbevares der.
Eller skal man bare tage den hurtige, enkle vej og bygge støtten ind i væggen?
[billede] [billede]
Du er heldig, at have søjlerne der, hvor du vil have væggen. Lad dem stå og byg dem ind i væggen.
Du har jo held med dig, at stolperne er der, hvor du vil have væggen. Lad dem stå og byg dem ind i væggen.
Ja, det er jo den hurtige løsning, men det betyder også, at det ikke vil være muligt at holde cc60, så det bliver lidt mere arbejde med isoleringen, men helt klart den enkleste løsning!
Noterer at du skriver, at I ikke skal have noget tungt deroppe, men at det skal blive festlokale. Tænker, at det kan blive ret heftige belastninger, når folk danser i takt. Men i øvrigt siger jeg som de andre, byg det ind, som findes der. Tilpas isolering er hurtigt gjort.
Så må de blive indbyggede. Jeg er lidt usikker på, hvad diameteren på stemplet er, men det kan fungere at bruge 45x95. I værste fald bruger jeg 45x145, så jeg kan skrue plywooden mod bjælken i loftet også, så den bliver indbygget fra den ene side.
Festlokale er nok blandt den tungeste brug, man kan tænke sig. Der er to metoder at beregne, hvis du vil erstatte stålpillerne. At bygge dem ind er sikkert lettere. Enten laver man en fuldstændig beregning med udgangspunkt i den eksisterende konstruktion (undtagen rør) og tænkt belastning, eller så beregner man baglæns med hensyn til pillerens dimensioner og erstatter disse med noget tilsvarende.
Det sidder som sagt også 7 tværgående bjælker, så jeg er ikke specielt bekymret for, at det ikke skal holde. Og med festlokale taler vi måske 10 personer, og vi begynder at være i den alder, hvor der ikke danses så meget.
Det er næsten garanteret hele længden på bjælkerne, ingen samling, da forsiden er tømret i hele stammer hele vejen.
En lille opdatering så.
Tog material som fandtes hjemme i stedet for at bruge penge på at købe nyt, så det blev 145x45 i bunden og to 95x45 i et "T" på det som reglar.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.