Jeg og en tømrer begyndte med at sætte "stylter" under bjælkerne, så fjernede vi den del af væggen, hvor limtræsbjælken skulle hvile og sørgede for, at den tog lasten fra overetagen. Da jeg havde revet cirka halvdelen af væggen ned og "stylterne" var væk, lød der et brag på overetagen, det lød tre gange på en time, cirka. Så opdagede jeg, at listerne, som jeg havde sat rundt om det nye gulv på overetagen, sad ca. 6-7 mm over gulvet, tidligere sad de tæt på gulvet?

Jeg undrer mig over, om det skyldes, at vi ved opsætningen af "stylterne" kom til at presse listerne op, eller om limtræsbjælken kunne have sat sig lidt. Jeg kan ikke se nogen revner eller lignende i væggen, som jeg er i gang med at rive ned.

Bjælken har ca. 300 mm at hvile på hver side af væggen og åbningen i væggen er 2 m. Huset er fra 1930, og materialet i væggen minder om letbeton blandet med almindelig mørtel.

Behøver jeg være bekymret??

Mvh
Alex

Milkshaken
Nej jeg synes ikke det. balkarna kan have haft Rygg"... Ja haft spænd altså....
Int let for dig at vide, når du lagde et andet gulv i værelset ved siden af....

Det var ikke gulvet ved siden af, men gulvet ovenover.
Er det almindeligt, at bjælkerne har spænd i gamle huse?

/Alex

Hej,

Har intet at bidrage med men vil gerne stille nogle spørgsmål... Er hjertemuren et andet ord for bærende væg eller?

Havde også tænkt at åbne op, så vi får større stue. Hullet vil være i en del af huset, der blev tilbygget i -65. Væggen er ikke super tyk, men det dér med stylter og limtræsbjælke er måske melodien for mig...

Er det kompliceret? Skal selvfølgelig spørge bygmesteren...

/ Ulrik

Hvis bjælken skulle komme til at ligge lidt skævt, ikke helt i lod, tror I så, at dette vil have en negativ indvirkning på den side af væggen, som den hælder mere mod, mener at den side tager mere kraft end den anden, så der måske kommer revner i væggen og bjælken sætter sig endnu mere?
Eftersom jeg skal bygge et badeværelse ovenover, vil man jo ikke have, at huset bevæger sig mere, end det allerede ser ud til at have gjort.

/ Alex

NettanUlrik sagde:
Hej,

Har inget att bidrage med uden vil gerne stille nogle spørgsmål... Er hjärteväggen et andet ord for bærende væg eller?

/ Ulrik

Kan egentlig ikke sige om en hjärtvägg per definition er bærende, men jeg ville tro det. En hjärtvägg er en væg som ligger mere eller mindre midt i huset, altså hvor det ville være passende med en bærende væg ;-)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.