Har et hus fra 1964 i blåbetong med pudsfacade. Indgangen til huset består af en del betonruder og en yderdør. Jeg skal nu skifte til en mere solid yderdør, som vejer betydeligt mere end den nuværende dør, og betonruderne kan ikke bruges til at fastgøre karmen til, og jeg bryder mig heller ikke om betonrudernes udseende.
Jeg havde nok tænkt mig at snyde lidt og ikke mure en væg op, som så pudses, hvor betonruderne er i dag, men i stedet opbygge en trævæg og så have træpanel.
1) Er der noget særligt at tænke på, når jeg blander sten og træ? Selvfølgelig vil materialerne bevæge sig forskelligt.
2) Jeg har forstået, at man ofte/aldrig har både vindpap og dampspærre, når man bygger ydervæg i træ. I dag er der ingen speciel dampspærre i væggene, kun puds, blåbetong, spritpuds. Skal jeg alligevel have en indvendig dampspærre på trævæggen, jeg supplerer med?
3) Hvis jeg har ca. 25 cm tykke vægge, hvordan skal jeg disponere denne bredde, når jeg bygger væggen? Tænker på panel, plademateriale, regler mv.
4) Da blåbetongen er lidt "vanskelig" og porøs at fastgøre ting i, tænker jeg, at med væggen, som skal opbygges, starter jeg med at lægge en regel i bunden og en i toppen. Derefter "slår" jeg stående regler ind, der spænder op mellem de vandrette i bund/top. De vandrette i bund/top skrues flere steder i blåbetongen, og de stående fastgøres med vinkelbeslag i de vandrette. Eventuelt tænkte jeg, at på den side, hvor dørkarmen på yderdørens hængselsside skal fastgøres i den opbyggede væg, har jeg dobbelte regler, hvor den inderste af disse regler er spændt ind mellem bund/top ifølge ovenstående beskrivelse, og den yderste går hele vejen mod blåbetong gulv loft og skrues fra siden i både vandret bund/top-regel samt den nærmeste i sidled. Jeg forestiller mig, at det bliver mere stabilt på den måde.
5) Nogle smartere måder at løse min overvejelse på?
Lavede en rodet skitse, som måske gør det lidt lettere at forstå. De streger/"fastgørelsespunkter", jeg har tegnet ind, er ikke det korrekte antal eller den faktiske placering, men kun som eksempel.