Absolut en af de bedste måder at kombinere stål og træ på. Plejer normalt kun at være muligt ved nybyggeri. Trædimension skal man dog vælge efter nedbøjnings- og svajkrav, ikke efter hvad der ser pænt ud i HEA bjælken. 45x170 er i det spinkleste lag for den spændvidde, selv med skrue-limning. Men det ser meget pænt ud.

Ja jeg ved, det er et grænsetilfælde. Men af flere svære alternativer føltes dette som det bedste.

Nedbøjningskræfterne på de nye gulvbjælker i træ virker vel stort set kun på 1 m strækning nærmest stålbjælken? Derefter kommer skråtaget, og det er ikke muligt at stå/gå længere ud, så der bliver ingen nævneværdig belastning. Som jeg ser det, tager stålbjælken i princippet al belastning.

Et godt påpegning fra @Oldboy. Når jeg for sjov skyld regner på det, bliver nedbøjningen midt på bjælken 4,3 mm og 1 m fra stålbjælken 2,9 mm. Da har jeg antaget, at bjælkerne er 3,5 m lange, af klasse C 24 og at den momentane punktlast er 100 kg. Jeg har ikke taget hensyn til kortlingar og skruelimmet spånplade. Men lidt svaj bliver det nok i forhold til normen.

Ja mine reglar er C24 men ydermålet på huset er 7m så målet på reglarne er snarere 3,2 end 3,5 meter. Jeg ved ikke om dette har nogen større betydning men det er jo i den rigtige retning i det mindste.

@G-83! Hvis du er tilfreds, så er det godt! Min hensigt var ikke primært at kritisere dig, men at påpege, at træbjælkernes dimensioner ikke bør vælges udelukkende med udgangspunkt i stålbjælkens mål.

Ingen fare. Jeg tog det absolut ikke som kritik og er helt enig med dig i, at man ikke skal vælge reglar efter bjælke. Jeg værdsætter, at du med din viden tager dig tid til at hjælpe med beregninger.

Årsagen til min forklaring var snarere et skjult spørgsmål om, hvilken forskel det gør med 3,2m i stedet for 3,5m spændvidde på en 45x170 regel.

Nedbøjningen mindskes med cirka en sjettedel, så spændviddeminskninger er altid positivt. Med kortlingar, skrue-limet spånplade og hensyntagen til at man mest opholder sig i rummets midte er det OK.

• Synes
G-83
  • Laddar…
Tak for svaret!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.