Bor i et hus bygget omkring 1850. I TV-stuen går der bjælker tværs over rummet. På det kolde loft ovenover ligger en bjælke på 20x20 cm langs med rummet (indtegnet grønt). Bjælkerne er boltet i bjælken som en slags erstatning for skillevæg. Bjælken hviler på ydervæggen i den ene ende og en bærende væg i den anden. Ca. 4,7 m spændvidde.
Det kolde loft ovenover skal nu indrettes til soveværelse, og bjælken er så høj, at det skaber problemer med gulvhøjden på overetagen. Bemærk, at bjælken ikke er limtræ, men en tilhugget træstamme ligesom.
Spontant føles det som om en HEA100 er stærkere end en 20x20 cm bjælke?
Det kan du konstatere (plejer at føles sikrere ) ved at kigge på de forskellige bjælkers tværsnitskonstanter (træhedsmoment, bøjningsmodstand). Materialernes elasticitetsmodul spiller også en rolle for nedbøjning, da er det produktet E*I som kan sammenlignes.
Ville gætte, at en stock kan antages at tælle som træpæle, dvs som C30. Men var sikkert endnu bedre før i tiden.
Så bjælkerne i billedet skal derefter fastgøres opad i stålbjælken?
Det er én ting at hænge det loft vi ser i noget. Skal man så belaste det hele med en overetage også, så tror jeg ikke, det vil fungere.............Har svært ved at se, at man kan komme uden om normal bjælkelagstykkelse da.
Det bruges i dag til opbevaring uden nogen problemer. Man kan godt mærke, at det svajer lidt, hvis man hopper, men ikke så slemt.
Tænker, at det bliver endnu lidt bedre, når der tilføjes regler, kortlingar og gulvspån.
Det bruges i dag til opbevaring uden problemer. Visst kan man føle, at det gynger lidt, hvis man hopper, men ikke så slemt.
Tænker at det bliver endnu lidt bedre, når der kommer regler, kortlinger og gulvspån.
Kræves der ikke byggetilladelse for at lave loft om til bolig? Så kræves der vel konstruktionsberegninger, som selvfølgelig skal opfylde normkrav.
At du synes det føles ok i dag er ikke en garanti for, at det holder over tid - eller når en ny ejer flytter ind og vil bruge pladsen lidt anderledes.
Det kræves sikkert mindst HEA 140 for at nå op på et sammenligneligt niveau med dagens bjælke. Hvis bjælkelastet derefter skal øges, kræves der yderligere stivhed. Jeg ville nok overveje en anden principløsning.
Er meget taknemmelig for al input!
Det er ikke et hastende projekt, så jeg har tid til at overveje det.
En variant jeg har overvejet er at have flere stålbjælker. Enten i alt 2 eller endnu bedre 3.
Højdeaksel? Jeg mente i så fald at erstatte nuvarande stock med en bjælke og derefter tilføje 2 mere parallelt jævnt fordelt. Altså så at afstanden uden støtte for bjælkerne i loftet på nedenunder halveredes.
Eller er det helt forkert at tilregne sig nogen form for bæringskraft fra bjælkerne?
Nja, ikke et så attraktivt alternativ med stålbjælker under bjælkerne i TV-rummet.
For at præcisere mener jeg i så fald at bolte bjælkerne i stålbjælkerne.
At lægge bjælken under loftsbjælkerne var udelukket hos mig. Loftshøjden havde klaret det, men jeg synes, det ville have ødelagt hele den gamle stemning i rummet.
Jeg brugte 45x170 som nyt bjælkelag på overetagen og indfældede disse i stålbjælken. Derefter skruelimede jeg gulvspånplader på dette.
Jeg synes, det føles meget godt og stabilt. Hvis tre personer hopper samtidig, kan man mærke, at det ikke er stift, men det gynger ikke.
Jeg vedhæfter nogle billeder, som jeg tror giver et godt indtryk af det hele.