Som I ser på det første billede, har de lagt en cementfuge rundt om vinduet, og da vi i ugen borede nogle nye ventilationshuller, lykkedes det at få den til at vibrere i stykker (halvdårlig siden tidligere), hvilket tilsyneladende var en almindelig metode i 60'erne.

På billede 2 har jeg fjernet fugen rundt om vinduet, og indenfor sad der noget "linagtigt materiale" med tjære på. (Har set, at det hedder noget andet i et andet indlæg, som jeg ikke længere kan finde).

Luftspalten i murstenen sidder altså omtrent midt på vindueskarmen.

På billede 3 kan I se overkanten af vindueskarmen, her havde de lagt nogle strimler/plader af "plywood", sandsynligvis for at lette fugningen (tror jeg), men havde det en anden betydning, må I gerne oplyse mig.

Hvordan får jeg lavet dette bedst, når jeg nu vil lægge en ny fuge? Dette vil derefter være standard for alle de andre vinduer, når det er tid til at gøre noget ved dem.

Jeg har set forskellige løsninger online, men jeg spørger hellere en gang for meget end for lidt :)

Fungerer det med en bagstopningsliste (placeres på murstenssiden og inden luftspalten) og derefter en elastisk fugemasse?

Dybden er ca. 7 cm, så skal man i så fald fylde op med noget andet bag bagstopningslisten, så den ikke bevæger sig?

Modtager gerne tips om byggeteknik, vil helst ikke mure det op som tidligere, hvis jeg kan undgå det.

Nærbillede af et hvidt vindueskarm med en cementfuge ved siden af brune mursten. Billede af et vindue indrammet af gammel mursten og hvid træramme med synlig cementfuge. Der er en luftspalte mellem murværk og vindue. Øverste kant af vinduesrammen med fjernede fuger og synlige rester af træplader, muligvis brugt til fugning. Synlige mursten ovenover.

Bedste svar

Jeg vil anbefale det, du allerede overvejer, med botningsliste og blød fugemasse. Mere sikkert og holdbart i længden.

H huggan sagde:
Jeg vil anbefale det, du allerede er inde på, med bundliste og elastisk fuge. Sikrere og mere holdbart i længden.
Hvis man sætter bundlisten ca. 1 cm og fylder op med elastisk fuge. Bør man gøre noget ved overfladen indeni? Eksempelvis fylde det ud med noget...

Findes der plads, bør du dreje så meget du kan inden.

H huggan sagde:
Findes der plads bør du dreje så meget du kan, inden.
Tak for svarene.

Jeg drejer gerne men blev lidt usikker på om jeg kunne.

Almindelig isover drev eller noget specielt? Det kan ikke suge fugt fra mursten/luftspalte?

Godt, så kan jeg komme videre i morgen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.