Hej.
Det ser ud til, at der er en del folk her, der har styr på, hvad der fungerer, når man vil lave indgreb i sit hus.
Jeg har tænkt mig at rive væggen mellem køkken og stue ned, og jeg antager, at den er bærende. Væggen er 5,7m lang og sidder 0,8m fra centrum af huset.
I min egen fantasi håber jeg på, at det vil være tilstrækkeligt med fx en HEA 200, som står på fx VKR 120x120x10 i enden, der kommer mod gangen og en VKR 120x80x10 i den anden ende. (For at spare lidt plads). Jeg vedhæfter en tegning, og det er den røde væg, der skal væk.
Takker på forhånd for alle de tips, jeg kan få.
Jeg har sat lidt stål i huset på den måde. Fuskede frem lasten fra Moelvens lathund, så valgte jeg en passende bjælke og rør. Svejste konsoller men regnede som frit oplagt. Hvis det er stramt, kan du jo bede nogen regne lidt mere præcist på det. Har du den fast indspændt, kan du gå ned en del i højden, da det er momentet, der er dimensionerende. Husk også at brandsikre. Tror jeg har nogle billeder på bloggen.
Havde tænkt at gøre noget lignende som du har gjort i toppen på stolperne. Er det nok for at det ikke skal regnes som frit oplagt, eller skal stolperne sidde fast på en anden måde også? Tænkte at gøre det samme med Moelven som grund, men jeg fik aldrig styr på hvilke værdier på jernbjælken man skulle gå efter. Takker for informationen.