Jeg skal lave et par 105mm huller for at forbedre selvtrækket i huset. Sidst havde jeg en billig Jula hulsav med masser af tænder, og der var det gips inderst, derefter osb, isolering, 22mm panel.
Hulsaven satte sig fast temmelig hurtigt og vred boremaskinen ud af hænderne. Til sidst måtte jeg bore små huller rundt i en cirkel og bøvle.
Nu er det en ældre væg med noget tretex (?) inderst, så stående 3" tyk planke, og udenpå det er jeg lidt usikker. Yderst 22mm panel. Total ca. 32cm tyk.
Jeg har læst mig til, at Pro fit skulle være en god hulsav, og jeg undrer mig over, om den ville fungere bedre i denne væg end de billige hulsave med masser af tænder?
Er der nogen, der har erfaring med dem i lignende materiale? Den koster jo omkring 700kr med holder...
Hulsaven satte sig fast temmelig hurtigt og vred boremaskinen ud af hænderne. Til sidst måtte jeg bore små huller rundt i en cirkel og bøvle.
Nu er det en ældre væg med noget tretex (?) inderst, så stående 3" tyk planke, og udenpå det er jeg lidt usikker. Yderst 22mm panel. Total ca. 32cm tyk.
Jeg har læst mig til, at Pro fit skulle være en god hulsav, og jeg undrer mig over, om den ville fungere bedre i denne væg end de billige hulsave med masser af tænder?
Er der nogen, der har erfaring med dem i lignende materiale? Den koster jo omkring 700kr med holder...
Desværre vil den sandsynligvis også nuppe hurtigt. Det er svært at styre med en håndholdt maskine, og så sætter det sig fast i savsporet.
Jeg har lavet lignende manøvrer og taget indholdet ud regelmæssigt, f.eks. pr. lag. Det er lettere at styre og mindre risiko for nupning.
Hvis du har mulighed for at køre med momentspærre på en skruemaskine eller boremaskine, anbefales det, da det mindsker risikoen for håndledsvridning.
Jeg har lavet lignende manøvrer og taget indholdet ud regelmæssigt, f.eks. pr. lag. Det er lettere at styre og mindre risiko for nupning.
Hvis du har mulighed for at køre med momentspærre på en skruemaskine eller boremaskine, anbefales det, da det mindsker risikoen for håndledsvridning.
Bumpar min tråd fra iefteråret.
Corre svarede da, at jeg bør køre med en boremaskine/skruemaskine med momentindstilling. Det er vel da den slipper, når det bliver hårdere modstand end hvad der er indstillet, ikke sandt? Og så må man tage et nyt tag i hullet og fortsætte osv.
Men jeg læste et andet sted, at man bør have frikobling i skruemaskinen - hvad er det? Er det ikke netop det, der sker, når man kører med moment og den slipper, at den frikobler?
Corre svarede da, at jeg bør køre med en boremaskine/skruemaskine med momentindstilling. Det er vel da den slipper, når det bliver hårdere modstand end hvad der er indstillet, ikke sandt? Og så må man tage et nyt tag i hullet og fortsætte osv.
Men jeg læste et andet sted, at man bør have frikobling i skruemaskinen - hvad er det? Er det ikke netop det, der sker, når man kører med moment og den slipper, at den frikobler?
Momentspærre og friløbsfunktion er to forskellige ting indenfor samme tema.
Friløbsfunktion er mere almindelig på netdrevne maskiner, og det er en maksgrænse, der ikke kan indstilles. Et handlebeskyttelse, ganske enkelt.
På en batterimaskine har man oftere en justerbar momentspærre. Den slides, hvis man kører meget mod den. Friløbsfunktionen slides også, men måske ikke lige så meget.
Friløbsfunktion er mere almindelig på netdrevne maskiner, og det er en maksgrænse, der ikke kan indstilles. Et handlebeskyttelse, ganske enkelt.
På en batterimaskine har man oftere en justerbar momentspærre. Den slides, hvis man kører meget mod den. Friløbsfunktionen slides også, men måske ikke lige så meget.
Jeg har lavet en række huller for at forbedre ventilationen for nyligt, og jeg købte pro-fits dybhulsav. Gips, tretex, 1" indre panel, tretex, tømmermur, gamle yderpanel og endelig nye yderpanel var de lag, den skulle tygge sig igennem. Jeg oplever, at almindelige tandede hulsave lettere sætter sig fast end profit. Havde ingen større problemer med at save mig igennem de nævnte lag. Selvfølgelig, man kan ikke stå og sove, det gælder om at holde fast i maskinen....
Jeg står uden skruetrækker og tænkte på at anskaffe en på begrænset budget, primært til almindelig skruning, men det ville være rart, hvis den også kunne tage hul i væggen. Med Pro-fit hulsaven.
Der kom et blad fra Bolist med en Hitachi til 990 kr og en Einhell til 1390 kr. Ville I anbefale den ene frem for den anden, eller noget helt andet for de penge. Jeg vil absolut holde mig under 1500...så meget skrues der ikke. Har klaret mig længe med en lille blå Bosch 10.8V, som har moment, men kun én hastighed. Så kravene er egentlig en hurtigere maskine med samme kvalitet.
Klipper ind produkterne fra Bolist.
https://bolist.se/produkt/borrskruvdragare-ds18djl-15ah-hitachi-18v/
Fandt ikke Einhell'en i bladet, på deres hjemmeside, så her kommer samme produkt oppe til højre på en internetversion af et andet blad end det jeg fik...
https://view.publitas.com/olinders/bolistkatalogen/page/4-5
Slagborefunktion er vel egentlig ikke nødvendig, for der har jeg en almindelig 230v boremaskine uden moment, som nok fungerer bedre. (Men det er den, jeg tror, kommer til at bide ordentligt i væggen med hulsaven.)
Der kom et blad fra Bolist med en Hitachi til 990 kr og en Einhell til 1390 kr. Ville I anbefale den ene frem for den anden, eller noget helt andet for de penge. Jeg vil absolut holde mig under 1500...så meget skrues der ikke. Har klaret mig længe med en lille blå Bosch 10.8V, som har moment, men kun én hastighed. Så kravene er egentlig en hurtigere maskine med samme kvalitet.
Klipper ind produkterne fra Bolist.
https://bolist.se/produkt/borrskruvdragare-ds18djl-15ah-hitachi-18v/
Fandt ikke Einhell'en i bladet, på deres hjemmeside, så her kommer samme produkt oppe til højre på en internetversion af et andet blad end det jeg fik...
https://view.publitas.com/olinders/bolistkatalogen/page/4-5
Slagborefunktion er vel egentlig ikke nødvendig, for der har jeg en almindelig 230v boremaskine uden moment, som nok fungerer bedre. (Men det er den, jeg tror, kommer til at bide ordentligt i væggen med hulsaven.)
Senest redigeret:
Medlem
· Västra Götaland
· 766 indlæg
Tror ikke at de maskinerne kan klare at tage 105mm-hul i solidt gammelt og rigtig træ... Brug en med ledning, men der er også risiko for at de brænder ret hurtigt..
Præcis som ovenstående taler, du skal have en kraftigere maskine end en skruetrækker! Jeg bruger en lavhastighed gammel makita, der har været brugt til tømring (dymlingshuller). Der findes nogle tråde om, hvilke maskiner der kan passe.
God info Tore! Fik du fat i boremaskinen?
Siden jeg startede tråden, har jeg endnu ikke hulskåret
men jeg skaffede en Bosch blå slagboremaskine GSB 24-2, som har en anti-kick funktion. Håber den vil fungere godt med Pro fit, når jeg endelig får tommelfingeren ud 
Siden jeg startede tråden, har jeg endnu ikke hulskåret
Hah, ja for mig tog det 7 år, før jeg fik ordnet problemet...G gluecifer sagde:
Den snuppede 2-3 gange men mest, når man borede ind i nyt materiale. Har også en eller anden anti-kick funktion, der slog maskinen fra, så der blev ingen vilde kast.
Klik her for at svare