Hej Forumet!

Her kommer en første tråd fra mig, men sandsynligvis ikke den sidste, da vi for nyligt har købt vores første hus. Vi får desværre først adgang i slutningen af juli.

Vi overvejer lidt at bygge en udestue til næste sæson og i forbindelse med det erstatte tre stykker vinduer med skydedøre eller en større glasparti med slagdør. Jeg er usikker på om væggen med vinduer er bærende, da der ligger en "bærende bjælke" lidt over en meter udenfor de nuværende vindueparti ifølge tegningen. Samtidig virker det som om der sidder stolper på 70x105 mellem hvert vindue, hvilket føles solidt.

Er der nogen, der kan se om væggen er bærende eller ej? Tak!

Træterrasse med bord og stole foran store vinduer. Blomsterdekoration og lanterner på væggen. Bygningsplan med tværsnit af bærende stolpe mellem vinduer, størrelse 70x105 mm, med dæklist 12x95 mm angivet. Byggetegning viser husets plantegning med detaljerede dimensioner og markeringer. Bygningsplan med håndtegnede målinger og noter på gulnat papir, muligvis detaljer om en bærende væg i et husprojekt. Bygningsplan med mål og linjer, viser detaljeret struktur af husvægge, potentielt for vurdering af bærende elementer. Byggplan viser detaljerede skitser af jern- og træbjælker med dimensioner og noter om snit ved jernbjælke, brugt til vurdering af bærende vægge. En etplanshus i mursten med terrasse og markise, omgivet af græsplæne og et træ, under en skyet blå himmel.

Senest redigeret:
Mobiltelefonfotos af fragmenter af krøllede papirstegninger er ikke optimalt, når man skal svare på dit spørgsmål. Sandsynligvis ligger der en bjælke oven over stolperne, der er mellem vinduerne. Skal man gøre som du vil, må man erstatte det, der findes i dag, med en kraftigere bjælke (forslagsvis af limtræ) og nye søjler, som bjælken hviler på.

Nej det lyder rimeligt... Det var hvad jeg lykkedes med at fotografere, da vi skrev kontrakt :rolleyes:. Jeg må simpelthen vente til overtagelse og scanne tegningerne. Der ligger selvfølgelig noget på vinduesstolperne, og det er måske bærende sammen med "Bärlina 45x220", som ligger 1400mm ud fra vinduesvæggen. Jeg vender tilbage med friskere tegninger om lidt over en måned!

Så er det absolut ikke hele verden, hvis jeg skal forstærke enten over den nye vinduesparti eller bærlinjen yderst, planen er ikke, at skydedørene skal være bredere end dagens vinduer, så der er plads på begge sider til at have søjler.

Tak for at du tog et kig!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.