Skal bygge et skur mod garagevæggen og er usikker på taghældningen skurets tag -> garagevæg.

Projektet: Skur 1,6 m højt, 4,5 m bredt, 1,3 m dybt. Vil have åbne spjælker som vægge. Intet fugtfølsomt opbevares der. (Affaldssække, potter osv). Det vil have sedumtag. Først råspont så underpap og derefter kraftig tagpap som rodskydd.

Vil fastgøre en lægte på væggen i "sømrækken" - hvor der er en lægte bagved - omtrent halvvejs op på væggen. Der fastgøres lægter til tag med bjælkesko. Stolper placeres også under lægterne mod væggen som ekstra støtte da sedumtaget bliver ret tungt.

Spørgsmål: behøver jeg at sætte en opkant i metal mellem skurets tag og garagevæggen? Det gør jo ikke noget om det regner lidt ind langs facaden. Har læst en del om hvordan dette gøres ved udestuer ved at skære panelet skråt opad med en rille og indsætte en opkant. Men der er man jo ude efter et tæt udestue og for mig gør det ikke noget. Eller skal jeg sætte en opkant udenpå panelet for at beskytte facaden mod sedumtaget og ikke bekymre mig om de sprækker, der opstår?

Vedhæfter billede af panelet.
 
  • Vægpanel af træ med lodrette striber, målebånd strakt over panelet for opmåling til byggeri af skur ved garagevæg.
... så her anbefales det, at et sedumtag tilsluttes mod væg. Plade anbefales altså mod væg et godt stykke op.

Men spørgsmålet er stadig, om det er ok kun at fastgøre pladen i det yderste bræt på væggen?
 
  • Diagram over konstruktion af sedumtag tilslutning mod væg med lag af mos-sedummåtte, fugtlag, dræningslag og beskyttelseskappe.
  • Synes
TOEN
  • Laddar…
Nu er jeg ikke indsat i sedumtag direkte... men jeg ville lade pladen sidde udenfor beklædningsbrættet, så der bliver lidt luft imellem, eftersom det alligevel regnes som "udendørs" under ifølge din beskrivelse... derimod så måske fortryder du det en dag og vil tætne skuret?
Det lyder som et mindre merarbejde at gøre det rigtigt nu og mere eller mindre umuligt at gøre godt med færdigt opvokset sedumtag?
 
Rickard.
Du bør absolut som du er inde på have en solid plade for at beskytte facaden mod væksterne. Så om du vil gøre den tæt eller nøjes med næsten tæt, kan kun du svare på. Er det tæt på en tagfod, vil det nok ikke regne ind, men så får sedumet måske også problemer med at få nok vand.
 
Tak for svar!

Tror jeg hæver taget med 30 cm (til billede på opskruet bræt). Det giver plads til at trække både tagpap og plade op under udspringet på øvre panel.

Bræt på væg med grå lodrette nuancer, luftkonditioneringsenhed på sort platform, to løse brædder op ad væggen, klar himmel i baggrunden.
En nærbillede af en opskruet brædde på en udvendig væg, oplyst i naturligt lys med tydelige skygger og tekstur.
Væg med udhæng af træplanker, der skal forhøjes for at give plads til tagpapp og plade.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.