Vi kigger på mulighederne for at ændre planløsningen. Mest interessant er den væg med rød pil på det første billede. Den væg ønsker vi at fjerne mellem ydervæggen og ~180cm ind. Jeg bliver dog lidt forvirret, når jeg ser, hvordan det er i virkeligheden, og hvad tegningerne siger. Lidt baggrund er, at loftet blev indrettet omkring 1979, og der kom nogle "forstærkede vægge" udenpå de tidligere.
Bygningstegning viser stueetage og loftsplan med røde pile; fokus på vægge, hvor pil 1 og 2 peger på vægge nær toilet, og pil 3 på en snitsektion.
Overvejelser og forvirringer:
Rød pil 1: Denne væg stemmer ikke overens med virkeligheden, og jeg tror ikke, den nogensinde har gjort det. Væggen går i niveau med soveværelset bag trappen, og man kan se den tidligere væg bag elboksene.

Rød pil 2: Tegningen viser, at den nye væg sættes på indersiden mod WC og vask, men i virkeligheden er den sat på ydersiden. Måske ikke noget mærkeligt?

Rød pil 3:
I denne gennemskæring, hvilken væg svarer det til? Har de kun tegnet den ene af væggene og sprunget de andre over? Placeringen gør, at det ikke er væg 2, en tanke var derfor, at væg 2 ikke er bærende? Dette understøttes af billedet nedenunder, men ikke billede nummer tre..

Bygningstegning af tagkonstruktion, der viser forskellige væg- og bjælkekonfigurationer med detaljerede målinger og tekstforklaringer.
Billede 2:
Endnu en gennemskæring, og også her kun med en væg som på billedet ovenfor. Hvorfor er de andre ikke med?

Byggnadsritning visar bärande och icke-bärande väggar i en vindsvåning, med anteckningar om dimensioner och placering av pelare och golvbalkar.
Billede 3:
Her er billedet, der svagt antyder, at alle nye vægge er bærende, dog med væg nummer 1 forkert placeret.
Pille 95x85 ved trappen findes heller ikke.
*edit* så nu, at dette var væggene i loftsetagen, men synes dog, at de fleste vægge er dem, der findes nedenunder, hvilket I kan se på øverste billede nummer 2.

Vægkonstruktion med ledninger og elboks, delvist afsløret. Trærammer og gipsplader ses bagved, antydende en potentiel bærende struktur.
Billede 4:
Her er en af de nye vægge med sidste del af den tidligere længst væk (fra soveværelserne længst til venstre på første tegning). Målene har jeg desværre ikke, men ville anslå til 45-50x~200.
Hvad og hvordan bærer denne nogenting? Træbjælken ligger tæt op ad loftet, som er en slags fiberboard/huntonit. Jeg har ikke set, at noget andet ligger på denne bjælke. Min logik siger, at et så tyndt og porøst loft ikke kan hjælpe med at bære noget, tager jeg fejl?

Afslutningsvis, er vores ønske om at fjerne 180cm af væg 2 rimelig uden at det ville koste en formue? Findes der andre alternativer?

Senest redigeret:
På plantegningerne fremgår det, hvor sektion B-B er taget. Sektionstegningen er et snit gennem huset og viser normalt kun de vægge, som snittet går igennem. Huset havde oprindeligt fagværkstagspær, der kun hvilede på ydervæggene (langsiderne). Derefter har man, for at gøre loftet indretningsklart, bygget tagspærene om (lidt forenklet udtrykt). Dette har også krævet, at visse vægge er blevet omdannet til bærende. Hvilke vægge det er, fremgår i princippet af Tagspær- og gulvbjælkeplanen. Ønsker du at fjerne en i dag bærende væg, skal den erstattes af en bjælke og to søjler.

• Synes
BirgitS og 1 anden
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
På planritningarna framgår var sektion B-B är tagen. Sektionsritningen är ett snitt genom huset och redovisar normalt bara de väggar som snittet går igenom. Huset hade från början fackverkstakstolar som bara vilade på ytterväggarna (långsidorna). Sedan har man för att göra vinden inredningsbar byggt om takstolarna (lite förenklat uttryckt). Detta har även krävt att vissa väggar har gjorts om till bærende. Vilka väggar det är framgår i princip av Takstols- og gulvbjælkeplanen. Vil du ta bort en idag bærende væg må den erstattes af en bjælke og to søjler.
tak så forstår jeg tegningen lidt bedre! Ved du også hvad der hviler på disse bjælker? Kan det virkelig være så det tynde hule loft er ovenpå?
Har du nogen enkel gæt hvad en sådan erstatning kan koste? Hvem kontakter man for det?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.