Mit hus består af to lejligheder, og plantegningen skal modificeres, så det bliver et stort hus. Det er et 1-plans træhus (løsvirke), 160m2, på torpargrund, bygget -93.

Inden jeg sætter i gang, har jeg brug for hjælp til at finde ud af, om nogle af væggene, der skal rives, kan være bærende?

Har vedhæftet to tegninger, originalet og en der viser, hvad der skal til, og hvad der skal væk.
(Grøn = nye vægge, rød = vægge der skal rives)

Plantegning af et 1-plans trähus, der viser originale og planlagte ændringer. Nye vægge i grøn, vægge der skal fjernes i rød. Bygget i 1993, 160 m2. Plantegning af et 1-plans trähus, viser originale vægge og planlagt ændring: grønne for nye vægge og røde for vægge, der skal rives ned, totalareal 160m2.
 
Midtervæggen/lejlighedsskelvæggen er bærende, i øvrigt er væggene sandsynligvis ikke bærende.
 
Ikke sikkert, at nogle indervægge er bærende overhovedet. Hvordan ser tagkonstruktionen ud? Kan du vise en sektion?
 
Villa vista sagde:
Midtervæggen/lejlighedsadskillende væggen er bærende, i øvrigt er væggene sandsynligvis ikke bærende.
Hvorfor tror du midtervæggen er bærende?
 
Mellemväggen er sandsynligvis ikke bærende ifølge tagspær, men den burde være stabiliserende for strukturen; det er umuligt at afgøre bærende vægge med en a-tegning eller planlægning rør. Dog er det den eneste væg, der ser ud til at kunne have en konstruktiv funktion.
 
Ok, jo, det er jo muligt!

At den er lidt kraftigere kan også skyldes, at den er bedre lydisoleret i og med at den er lejlighedsadskillende.
 
Hvis det er et sadeltag, ville jeg gætte på, at en væg, der går i samme retning som åsen, sandsynligvis er bærende :)
 
Vi ved jo endnu ikke, hvordan taget ser ud eller i hvilken retning nocken går. Men ellers kan du have ret.
 
Det mest sandsynlige er, at rygningen går på den længste led, og at dermed midtvæggen (hjärtevæggen) er bærende.
 
Hvis taget hviler på fagværksspær så behøves ingen hjerteskillevæg
Den længste retning ser ud til at være vinkelret mod den lejlighedsskelvæggen.
 
Nocken går i den længste retning, fra venstre til højre i plantegningen.
Det er korrekt, at den tykke væg indeholder ekstra isolering.

Tegnede en primitiv skitse over princippet ;) Er det saddeltag eller gitterkonstruktion, eller hvad kaldes det?

Trekantet diagram af tagkonstruktion med gitterspær og sadeltag, set fra siden. Viser vægsammensætning og isolering.

* Kan jeg regne med, at alle vægge, der går i samme retning som tagspærene, ikke burde være bærende?
 
Senest redigeret:
Turbo123 sagde:
Nocken går i den længste retning, fra venstre til højre i plantegningen.
Det er korrekt, at den tykke væg indeholder ekstra isolering.

Jeg tegnede en primitiv skitse over princippet ;)

[billede]

* Kan jeg regne med, at alle vægge, der går i samme retning som tagstolene, ikke burde være bærende?
Det kan du roligt regne med, tror dog at Hjärtväggen er delvist bærende
 
Du kan regne med, at kun ydervæggene er bærende.
Det er et saddeltag, som hviler på fagværkstagstole.
 
Mit tidligere hus var et LB-hus fra 1980. 8 m bredt og ingen bærende indervægge. Tagspær lignende dem, du har skitseret, så det burde være muligt at fjerne og flytte de vægge, du vil ændre.
 
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.