Det er blevet tid til at gøre børnenes værelse lidt større, så jeg skal flytte en væg lidt ind i vores gamle soveværelse for at give sønnen lidt mere plads. I alt drejer det sig om at rive ca. 3 meter indervæg. Huset er bygget i 1974 og er et hus med beton kælder, tegl+træfacade og fagværkspær.
Det fremgår ingen steder på tegningerne, at væggen skulle være bærende, og min opfattelse er, at jeg kan rive den med ro i sindet, men man vil jo være sikker...
Forklaring til mine billeder:
- Jeg har ringet ind, hvilken væg det er, der skal rives/flyttes. Jeg kan ikke se, at midtervæggen er indtegnet som en hjertvæg.
- I den tekniske beskrivelse er det tomt under "Indervæg, bærende".
- Tagstolene er, som jeg forstår det, fagværk, hvilket betyder, at de skal være selvbærende?
- Tegningsnr 400/75 beskriver indervægge, hvor der desuden står "Ikke bærende indervægge i stueetagen"
- Jeg rev gipsen på den ene side af væggen for at se, hvordan det ser ud. Væggen er bygget med 45x70-regler.
Hvis det er fagværksspær, burde ingen væg være bærende på øverste etage. Dermed ikke sagt, at man kan rive alle vægge. Dog kan huset have sat sig en del, så at væggen bærer lidt, når den rives, vil taget i så fald svaje lidt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.