Hej,

håber nogen venlig sjæl med et par minutter kan besvare følgende vedrørende tagkonstruktion:

-4 stk limtræsbjælker i dimension 66x315 mm, længde 4,5m med CC 120cm,

Snelast 3,0 og tagets egenvægt 0,4

Som det ses på den enkle vedhæftede skitse, er det en "dobbeltsidet tagkvist/udbygning". Jeg har tænkt mig 4 stk limtræsbjælker, der skal udgøre tagkonstruktionen. Det er altså nedbøjningen, der skal kontrolleres.

Bærbjælkerne/topremmene kan vi anse som stive og behøver ikke tage hensyn til.

PS. vedrørende skitsen, ses det i nederste hjørne, at jeg har tænkt mig at indlægge konstruktionsvirke for at få taghældning omkring 5 grader fra kip. Den ekstra styrke som "sadeltagskilerne" eventuelt bidrager med, kan vi se bort fra.

SÅ er det nok med 4 stk 66x315 mm limtræ?

• Tegning af hus med dobbelt tagkonstruktion, 4 limtræsbjælker (66x315 mm), længde 4,5m, CC 120cm. Snølast 3,0, tagets egentyngde 0,4. Indikeret taghældning.
Har du stadig bæreevne i kippen eller ej?
Lyder mere end rigeligt, 4,5 m går med 45x220. Men hvis du vil holde cc1200 lyder limtræ godt.

Nedbøjning mindre end L/300 må siges at være god dimensionering.
v=5 q l^4 / 384 E I =
5 * 3400 *1,2 * 4,5^4 / (384 10 000 * bh^3/12) = 0,0126m
L/300 = 0,015m

Et hurtigt skøn siger, at det er roligt.

Hej, tak for det hurtige svar!

Sagen er jo den, at den gamle rygning vil forsvinde helt og blive erstattet af kuppens "flade tag", så der er ingen bæreevne tilbage fra den.

Havde nok ikke engang tænkt, at det ville kunne være nok til nedbøjning med almindeligt konstruktionsvirke som 45x220, men måske er det det? Forudsat at man sætter cc 60 cm, naturligvis.

Du ser ud til at have fået en Nedbøjning L/300 til cirka 15 mm, hvad er det for en udregning og formel ovenfor?

Hmm, hvad ville være passende væggregler samt overliggere? Måske stående væggregel 145x45 mod facaden og krydset 45x45 indad, dvs. 195 mm isoleret væg. Ville en stående 145x45 som bærende bjælke være tilstrækkelig, eller skulle man vælge liggende overliggere som fx dobbelt 145x45?

L/300 er maks værdi for den nedbøjning øjet accepterer, før det begynder at kunne ses.
Æstetik går ofte forud for egentlig holdbarhed på træ.
Formlen ovenfor v=5ql^4/385IE er nedbøjningen ved udstrakt last.

Vedrørende væg bliver det meget afhængigt af vinduer. Kan man ikke sidestive reglar mod knækning, fordi der er mange vinduer, kræves der noget mere robuste løsninger. Har du en regel under hver limtræsbjælke og kan sidestive dem, er 145 tilstrækkeligt.
45x220 bliver lidt svagt, selv ved cc600. Har man plads, er det praktisk at bruge limtræ, da det bliver lettere at integrere i væggen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.