Hej! Renoverer slidt bygget udestue. Af forskellige grunde vil jeg holde projektet på et rimeligt niveau med hensyn til tid og omkostninger. Og den nuværende konstruktion har holdt de sidste 20 år uden snerydning.
Til spørgsmålet: Ville det fungere at bygge på nedenstående 145 regel med en limtræsbjælke på 42x180 mm? Jeg vil gerne indsætte en sektion med skydvinduer.
Jeg tænkte i så fald, at limtræsbjælken skrues sammen med den nuværende tagregel og får hvile på stolper direkte til højre og venstre for vinduessektionen.
Jeg må bygge modulen til vinduessektionen nogle cm kortere, hvis det skal få plads.
Ifølge Svenskt Trä ser det ud til at skulle fungere - men dimensioneringsappen beder om cc mål regler, og det er jo ikke tilfældet her.
Øvrig info: Væggene skal bygges ud og isoleres og få ny panel udvendig og indvendig.
Plejer altid at sige, at en konstruktør skal kontaktes, når det gælder dimensionering. Men se på de øvrige tagbjælker her. Hvad adskiller den over vinduet fra disse?
Intet som skiller. De er 145 alle sammen med et spænd på 4 meter, men kun 60-80 cc (varierer). Jeg ved, at det er svagt, men som sagt har det holdt i 20 år, selvom jeg ikke ville have bygget det sådan.
Spørgsmålet var mere, om man kan følge Svenskt Träs anbefaling i dette tilfælde.
Vil du vide med sikkerhed er det en konstruktør, der gælder.
Men hvis du skruvlimmar limtræ som hviler på søjler, er det ikke en urimelig tanke, at den tagbjælke bliver mange gange stærkere og stivere end øvrige tagbjælker. Det vil sige, det er noget andet i konstruktionen der giver op først.
Ja, sådan er det. Er ikke bekymret for konstruktionen som sådan. Vil mest sikre, at vinduet ikke risikerer belastning, dvs. at det revner. Derfor ekstra bjælke med limtræ på den væg.
Kør på det. Lim og skru sammen med eksisterende bjælke.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.