Tænkte på at bygge egne billedrammer for at spænde malinglærred - for at male. Der findes planhøvlede lister til 20-26kr pr. meter, men der er også lægter i lignende mål, ikke planhøvlet, til 8-10kr pr. meter. Jeg antager, at der er højere krav til rethed hvad angår lister, sammenlignet med lægter. Passer det? Så har jeg set, at lægterne ofte ligger ude, dog under tag, men måske bliver de fugtigere og slår sig.
Jeg vil nok sige, at der er forskel på lægter, byggetræ som skal ligge under et ydertag, og lister som skal sidde synligt indendørs. Det er muligt, at du kan udvælge lægter, som ikke har for stor afstand mellem årringene, er nogenlunde rette og ikke har for mange knaster, men regn med at skulle høvle osv., lave lidt afsluttende finsnedkeri for at få det i form. Det afhænger lidt af, om du vil male eller snedkerere, eller begge dele... jeg ville have købt bedre træ, så mange meter bliver det jo ikke?
Jeg købte træ i fredags og valgte dengang netop listekvalitet, som ifølge savværket var deres fineste sortering. Ny viden for mig, og nu fik jeg skrevet om det. Takker!
Selvom træ slet ikke krymper lige så meget på længden, er det jo trist, hvis dugen bliver slap efter et stykke tid. Uanset hvad du køber, så lad det ligge inde et stykke tid, inden du spænder dugen.
Selvom træ slet ikke krymper lige så meget på længden, er det jo trist, hvis dugen bliver slap efter et stykke tid. Uanset hvad du køber, så lad det ligge inde et stykke tid, inden du spænder dugen.
Jeg ville sige, at liste og lægte er i forskellige ender af spektret på et trælastlager. Listevirke er det bedste træ, du finder der. Lækte er det dårligste. Har du tålmodighed og maskiner, kan du lave lister af lækte. Lad det tørre indendørs nogle måneder. Så vælger du stykker, der er så lige og kvistfri som muligt, og ret- og planhøvler dem efter at have skåret dem i den rigtige længde. Men det er nemmere at købe liste fra starten.
Klik her for at svare