J
S scorp1on sagde:
Så kan det være, men det er derfor, det ville have været godt at verificere retningen på bjælkelaget visuelt eller via en bjælkelagsplan.

Enten skifter bjælkelaget retning efter hjertevæggen slutter, eller så skal bjælkelaget afveksles, før det går over væggen, som TS vil fjerne. Ellers skal væggen bære være bærende.
Du mener armeringsplan da det er en støbt bjælkelag..

S
J Jansson69 sagde:
Du mener armerings tegning da det er et støbt dæk..
Absolut

Karrock
J Jansson69 sagde:
Du mener armerings tegning da det er et støbt dæk..
Hvad baserer du det på? Bare sektionen? Det er ikke sikkert, at det er pladsstøbt.

J
K Kingofexpectation sagde:
men det är betongbjälklag.
Baserer på TS udsagn..

Karrock
J Jansson69 sagde:
Baserer på TS udsagn..
Ah, undskyld. Synes alligevel jeg læste om alle blå indlæg og ledte efter beton. Men både prefabbeton og pladsstøbt er beton. Så det kan og bør undersøges alligevel.

• Synes
Jansson69
  • Laddar…
Tak så meget for alle svar, som jeg har misset!
S scorp1on sagde:
Har du nogen teknisk beskrivelse eller en bjælkelagsplan?
Nej, desværre. Kan sådan noget findes hos kommunen? Er det værd at undersøge der?
J Jansson69 sagde:
Fordi spændvidden ellers er for lang for et almindeligt bjælkelag, uanset om det er støbt eller træbjælkelag med normal tykkelse.
Sektionsplanen viser, at hjertemuren er bærende..
Hvor bredt er huset?

Edit: ser nu, at det ikke var den væg, du ønskede at fjerne..
Vedlægger tegning med alle mål. Huset er 819 cm bredt, plus 350 cm ved karnappen i stuen. Væggen i spørgsmål er ca. 450 cm
Gulnet husplan med angivne mål; viser rum som soveværelse, stue og køkken samt stålbjælke markering og lysindfald i glasbeton.

Karrock Karrock sagde:
Jeg har en lignende kælderplanløsning i mit hus fra 65. Bjælkelaget er betonelementer, der er oplagt på hjertemuren. Udover i garagen, hvor de ligger på/i to sammensvejste stålhætter (L eller U sandsynligvis). Ser du nogen sådan type afveksling, hvor hjertemuren burde være? I så fald er det forholdsvis sikkert at fjerne letbetonvæggen.
Jeg har loft i rummet, så jeg skal lave hul i det for at tjekke. Dog slutter en eventuel sådan bjælke i et lysindfald med glasbeton, hvilket føles som et meget dårligt leje. Det gør, at jeg ikke tror, at der findes sådan en...
S scorp1on sagde:
Så kan det være, men derfor ville det have været godt at verificere bjælkelagets retning visuelt eller via en bjælkelagsplan.

Enten skifter bjælkelaget retning efter at hjertemuren slutter, eller også skal bjælkelaget afveksles, før det går over væggen, som TS vil fjerne. I øvrigt tilfælde skal væggen være bærende.
Er der nogen måde at se det visuelt?
Karrock Karrock sagde:
Ah, undskyld. Jeg mente, jeg læste alle de blå indlæg og ledte efter beton. Men både præfabbton og pladsstøbt er beton. Så det kan og bør undersøges alligevel.
Øvrige synlige bjælkelag har spor af plankeform i loftet, hvilket jeg synes tyder på pladsstøbt. Jeg skal dog fjerne lidt loft i det aktuelle rum!

S
Jeg synes absolut, det er værd at tjekke med kommunen, hvad for mere underlag der findes. Desværre, hvis du skal kontrollere retningen på bjælkelaget visuelt, og du har undertag, så bliver du på en eller anden måde nødt til at lave hul, deraf kan det være godt at tjekke med kommunen, om der findes andre tegninger først.

• Synes
Kingofexpectation
  • Laddar…
ser ud som den bærende vej i kælderen er formet som et "T" i det rektangelformede hus. Det måske giver et mere sikkert gæt ? ;)

S
G gaia sagde:
ser ud som den bærende vej i kælderen er formet som et "T" i det rektangelformede hus. Det måske giver et sikrere gæt? ;)
Hvad mener du nu?

Har nu kigget og ledt; jeg finder intet bedre underlag på dæk osv.

Kan det med hjælp fra en ingeniør udelukkes, at væggen er bærende ved et besøg på stedet, eller vil jeg under alle omstændigheder skulle omlægge?

S
Du har ingen mulighed for at se, om der findes en afveksling før væggen, du vil fjerne overhovedet?

Jeg vil anbefale at afveksle i så fald. Skriv en PM til mig, hvis du vil have, at jeg hjælper med dimensioneringen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.