Hej! Havde pejs-installation i dag i vores 1,5-plans hus. 70'erne, betonplade. Pejsen står i stueetagen, og ved gennemføringen af loftet blev en mellembjælke kappet for at få den rette luftafstand til skorstensrøret. Røret går lige op og fri fra spær uden problemer, men denne bjælke måtte altså ofres.
Det skulle ikke være noget problem ifølge installatøren, da det ikke drejer sig om noget bærende, men fra starten lød det som om, man eventuelt skulle have lavet en forstærkning. I hvert fald ifølge den første fyr, der var her og målte op. Lidt usikker på, om han dengang mente bjælkerne, der så at sige hænger sammen med spærene og ikke dem, der er mellem dem, som denne.
På grund af de lidt forskellige udmeldinger - er det noget problem, at mellembjælken blev kappet på denne måde? Har den nogen anden funktion end at regulere gulvet på overetagen? Er mellembjælke overhovedet den rigtige betegnelse? Jeg skal alligevel skifte gulv på overetagen inden længe, så man kunne gå ind fra den anden side set fra røret og ordne det, hvis det skulle være nødvendigt.
Antager at med mellemspærremmen menes de gulvbjælker, som ligger parallelt med tagspærrene, men midt mellem dem for at få cc 60 cm på mellembjælkelaget?
Ja præcis, parallelt med og mellem de bjælker, som sidder ved tagspærene. Spørgsmålet er, hvordan jeg som amatør kan få lidt mere viden her uden at være konstruktør? Kan som sagt åbne gulvet fra den anden side og gøre en eller anden handling fra siden, men ved ikke, hvordan man gør det korrekt. Jeg blev heller ikke spurgt, inden man åbnede bjælken, så det føles jo lidt ubehageligt!
Det ser ud til, at de snarere har måttet "udgrave" end skære hele vejen igennem, da de egentlig ikke behøvede at få hele tykkelsen væk. Men af er den.
Af den grund burde det være muligt at sætte en liste på siden ifølge skitsen (stiplet) nedenfor, uden at komme for tæt på røret. Spørgsmålet er, hvad det gavner?
Alternativet ser ud til at være ifølge skitse 2, men jeg kan som sagt ikke selv beregne behovene. Jeg tænkte at høre, hvad pejsfirmaet siger i løbet af ugen.
Bedst ville være at sætte en lige så grov bjælke ved siden af den afkortede, og da fra opbevaring til opbevaring, dvs ydervæg til bærende hjertevæg. Det bliver naturligvis et omfattende indgreb, så det er af praktiske årsager noget, man helst vil undgå. Alternativt måske kan det være nok at sammenføje det med et stykke ifølge din første skitse, men det skal være betydeligt længere. Jo længere, jo bedre, og som sagt ideelt som jeg skrev ovenfor fra opbevaring til opbevaring. Hvad der er tilstrækkeligt godt/langt tør jeg ikke svare på. Ville gætte at 120 cm overlap på hver side, og skrue-limet i den gamle bjælke burde være nok, men tør ikke rådgive.
Dit alt 2 hvor bjælken bæres af til spærhjernerne er, hvad man plejer at tage til, så gætter at spærhjernerne burde kunne klare den ekstra belastning, men igen det afhænger af... Man kan ikke altid gå ud fra, at sådanne marginer findes. Så ser man, at der er en trappe et sted i nærheden også. Det betyder, at etageadskillelsen også er vekslende der. Er den 180 cm eller længere væk, så burde det ikke have nogen betydning dog.
Jeg kan ikke beregne dette, men der er en eller to her på forummet, som måske kan, men så har de brug for flere oplysninger. Frem for alt tegninger af spærhjernerne, samt formodentlig plantegningen oppe og nede. Helst byggetegninger med al nødvendig info om dimensioner osv.
Tak så meget. På grund af alle variabler og varianter her, er det jo endnu mere interessant, at firmaet valgte at ganske enkelt skære midterbjælken af. Men grunden er, at også midterbjælker har en konstruktionsmæssig funktion ud over at understøtte gulvet, altså? Mange tak.
Angående plantegning/hjertemur ser stueplanen sådan her ud. Den stiplede linje ved trappens slutning svarer til en kraftigere bjælke, der går lidt ned under loftet nedenunder, så jeg går ud fra, at den er bærende. Den spænder dog kun denne åbning. Der er ingen gennemgående hjertemur.
Overetagen omtrent:
Nogen skitse af bjælkelaget har jeg desværre ikke set.
Men grunden är att även mellemspær har nogen konstruktionsmæssig funktion udover at regle gulvet, altså?
Absolut!
De er lige så bærende for gulvet som spær. Spær sidder normalt med 120 cm afstand. Derfor lægger man en bjælke imellem. Dels for at få cc 60 cm som gulvspånplader kræver, men også for at få et tilstrækkeligt bærende mellemspær til en indrettet overetage med de laster det indebærer.
Den regel som kappes, er det da den som går langs trappen?
Findes der en bærende søjle under den kraftige bjælke, i hjørnet hvor bjælke og trappe slutter?
Den regel som kapats er det så den som går langs trappen?
Tagkonstruktionens bjælke begynder et stykke inde på trappen, hvis man kigger udefra huset, dvs. den må være afvekslet ret tidligt indenfor ydervæggen. Ved ikke hvordan det er lavet og hvordan det ser ud længere inde i huset. Jeg har antaget at den i stedet går præcis i linje med trappens kant. Den som er kappet er mellembjælken mellem trappen og næste bjælke, jeg gætter på sådan her, helt amatøragtigt. Tagkonstruktion i rødt, mellembjælke i blåt. Kig ikke så nøje på skalaen og proportionerne
Findes der en bærende stolpe under den kraftige bjælke, i hjørnet hvor bjælke og trappe slutter?
Det burde kunne lade sig gøre med en afveksling mellem de to tagspær, hvis væggen under trappen (stolpen) har en bærende funktion, men med bærende dele tør jeg ikke rådgive. Du bør have nogen med konstruktionskendskab til at vurdere det hele.
Jeg kan synes, at kamininstallatøren burde tage det, hvis de egenrådigt har kapret en bærende bjælke.
Hvis du får en professionel udtalelse, har du bedre forudsætninger for at få erstatning, men også viden, så du ved, hvordan det ser ud, og hvad der skal gøres for, at det bliver korrekt udbedret.
Ubegribeligt at kamininstallatøren ikke forstår, at han er ude på tynd is. Han har kastet sig ud i noget, som han ikke mestrer og er egentlig erstatningsansvarlig. Den afskårne gulvbjælke skal som @Oldboy påpeger afveksles til de tilstødende bjælker. Dette kræver, at bjælkelaget åbnes lidt oppefra eller nedefra. Eftersom røggange skal have en vis afstand til bærende konstruktioner, er problemet med afveksling meget tilbagevendende.
Nu har jeg snuset frem til, at kapninger/afvekslinger desuden er anmeldelsespligtige hos kommunen, så det skal også håndteres. Afventer svar fra kaminfirmaet, så får vi se, hvor det fører hen. At det skal afveksles virker til at være ganske etableret i hvert fald.
Hvis man ser på billedet i indlæg #9, ser det desuden ud til, at tagspærrets bjælke ved trappen er afvekslet mod den nu afskårne bjælke. Tagspærrets underbjælke har dels en funktion at bære gulvet, men det er også en trækbelastning fra tagspærret. Tagspærret "forsøger" at trække bjælken ud. Hvis den da er afvekslet mod den afskårne bjælke, vil tagspærret trække bjælken ud og vride ydervæggen udad.
Hvis man kigger på billedet i indlæg #9. Så ser det jo desuden ud til at være muligt, at spærbjælken ved trappen er aflastet mod den nu kappede bjælke. Spærernes underste bjælke har dels en funktion at bære gulvet, men det er også en trækbelastning fra spærren. Spærren "forsøger" at trække ud bjælken. Hvis den da er aflastet mod den kappede bjælke, vil spærren trække ud bjælken og bøje ydervæggen udad.,
God pointe. Det skal undersøges snarest, jeg bliver nødt til at tage gulvet op før eller siden for at få styr på dette.
Lykkedes at stikke et kamera og lommelygte ind i mellemrummet mellem bjælken nærmest trappen og den, der er skåret af. Jeg kunne ikke se nogen afvekslinger. Mod ydervæggen (første billede) ser det ud til, at det er frit ud mod isoleringen mod skunkvæg. Indad, derimod, er der en form for krydslagte brædder, som jeg ikke ved, hvad er. Der kan man kun se et stykke ind, altså ikke hele vejen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.