Skal øge hullet i et hvælving med 70 cm, fra 1.70 til 2.40. Væggen bær, går tværs mod spær. Huset er et 1½ plans hus, hvor spærrene går hele vejen ned til de lige vægge (45 graders hældning), dvs. overetagen har skråvæg. I midten af hvælvingen ligger en regel, har været dørhul før. Så er hvælvingen udvidet ved at skære væggen væk med ca. 20 cm på hver side. Væggen er stående 2 tomme 4 regler.
Hvad tror I om at save ud plads over hvælvingen og et stykke ind i væggen og indfælde en 2 tomme 6 regel???

Holdbart nok??

Limbjælke overkill??

Se billeder hvordan væggen ser ud (drejet 90 grader)

• Et buet væghul med fjernet panel viser strukturen i en bærende væg, med lysarmatur og et vindue i baggrunden.
  • Åbning i en væg under udvidelse i et hus. Delvist fjernet væg viser udsigt til et vindue og lamper i et rum.
I vores hus har vi limtræsbjælke som er ca. 2,30, men så bærer den 2 små spær med tag og alt. Over en 1,50 åbning i en bærende væg sidder en bjælke bestående af 2x220x45 og stolperne den står på er 2x90x45. I øvrigt sidder en bærende linje på 45x220 og regler på 45x90 i væggen. Bærende vægge er kompliceret, jeg ville nok konsultere en bygningsingeniør eller en konstruktør som kommer ud og på stedet kigger og vurderer... :) men jeg er jo lidt forsigtig af mig. ;)

MVH
/Ove

Hej og tak for svaret

Jeg havde naboen inde, som er snedker, for rådgivning. Han mente, at jeg skulle prøve at save et spor op først og se, om det satte sig, og derefter beslutte. Beslutningen blev at fælde en 220x45 ind tværs over hele hvælvet, hvilket jeg gjorde i går med meget sved og eder, men det blev godt til sidst. Håber det holder mange år nu...

Sagen afsluttet!

Mazz

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.