Hej,
Jeg vil gerne have "faglige svar", da jeg skal kunne svare en ekspert, der påstår, at: "der er intet at bemærke ved det udførte arbejde"... I forstår, at det er en tvist mellem mig og en bygherre (virkede seriøs i starten, men nu er jeg i tvivl...)

1- (billede bjælke ind & udsida) Den indstøbte bjælke i beton er efter min mening forkert. Hvad siger I til dette?
Hvad mener I om, at man har brugt trykimpregneret træ?
Er det ikke så, at der skal være en bestemt type imprægneret træ, der skal anvendes?

2- (billede grund 1&2) Grundpap mellem træ og beton mangler.
Bygherre siger, at dette ikke kunne gøres samtidig med støbningen? Bygherre påstår, at man i stedet kan have en "plade/list" af en eller anden slags på ydersiden. Har I nogen erfaring med dette?

Tak for hjælpen.

Billederne synes at være et andet sted.

Om 2: Jeg har ingen billedbeviser, men syllringen på min garage rådede op på grund af mangel på sylltætning (pap/"liggeunderlag"/gummimåtte/platonmåtte).

Hvad mener du med ikke gøres samtidig med støbningen, man støber, lader det hærde, lægger pap på, lægger syllring på.

Om 1: mangler billede som sagt.

Protte

Støber man stadig (trykimprægneret)træ ind i betonen overhovedet? Troede det hørte til 60-70'erne...

Nu kommer billeder

• Bygningsfundament med græs, planter og en orange spand ved siden af en brun trævæg.
  • Murværk med beton, træ og revner i overfladen tæt på fundament.
  • Betonvæg med fugtpletter og grønne alger, muligvis i en kælder eller garage. Viser tegn på fugtproblemer.
  • En del af en væg under konstruktion med beton og træ.
Tak Protte...jeg må være tydelig...man har erstattet bef grund...dvs at man måtte løfte huset...og kunne ikke lægge pap...lyder som en dårlig undskyldning mere end andet.

Billede 1, ser ud til at være et baglæns arbejde, man bygger huset først og fundamentet derefter, nej det er ingen undskyldning for at undlade at tætne syllen, det behøver jo ikke at løfte huset mange mm for at putte papir i. Men byggeren har ret i at der nok bør sidde en plade der, så vandet kommer ud udenfor betonen (man må fjerne den nederste brædder, da den alligevel vil rådne).

Hvis billede 4 er fra ydersiden, vil træet suge vand op, hvis det er trykimprægneret, vil det klare sig, men transportere vand til det, der ligger mod det trykimprægnerede.
Samme sag der, der burde have været tætning der også.

Protte

Protte, tak for svaret jeg føler mig meget uklar / ukommunikativ det er sådan at huset og grundlaget fandtes man skulle gøre om grundlaget. Billede 1: Mener du at pap ikke er nødvendigt hvis man har et plade? eller begge dele er nødvendigt?
Billede 3: Tror du, at man kan løse det med at save på indersiden og have en balksko. Man kan sikkert fjerne bjælke stykket og fylde igen med beton. Hvad tror du?

Pappen skal være der for at beskytte syllen
Hvis betonen går uden for facaden, så bør der findes noget, som får vandet uden for betonen. Regner det på betonen, bliver den unødigt våd.

Balksko kan være en god løsning, hvis man får en god fastgørelse mod betonen. Og fylde igen hullet.

Protte

Det skal være plast mellem træ-beton. Plasten kunne de have sat der, inden de støbte, hvor svært kan det være?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.