Er i gang med at renovere en gammel hytte (fra 20'erne gætter jeg) og fandt nogle fliser bag kakkelovnen, som jeg formoder har fungeret som en slags varmeisolering.

Er der nogen, der har set noget lignende før og har en idé om, hvad det er for noget? Jeg vil jo gerne fortsætte med at rive ned, men ikke på bekostning af helbredet :)

Gammel stue med grønne vægge og en hvid brændeovn. Der er plader bag ovnen, meningen er ukendt. Handsker og børste ses nær ovnen på billedet. Grønmalet overflade med ujævne kanter og et udsat brunt materiale bagved, mulig isolering bag en kamin i en gammel stuga fra 1920'erne.

Tak på forhånd!

JanneJanne123
Ser ud som eternit, kan man få et billede ovenfra, hvor det er umalet?

Staffans2000
Det kan det være.
Når du banker på dem. Hvordan lyder det?

Uanset hvad. De er fastspikrede ser det ud som. Så har du brug for at fjerne dem, prøv at trække sømmene ud. Går det ikke, ville jeg selv have trukket på skuldrene, grebet brækjernet og løsnet dem lidt forsigtigt.

Var malet rundt om, gravede lidt i toppen, føles som tyk gips, men det kan eternit også gøre?

Åbning i en grøn overflade med et synligt lag, der ligner gips eller eternit, omgivet af malet materiale.

Staffans2000
Nej.
Så er det sandsynligvis gips. Eternit er hårdt som sten.

Brækkede et stykke af, ser ud som gips med træspån i? Antar det er ufarligt da :) Brudt gips med træspåner mod en grøn væg og træplade.

Staffans2000
Træspånarmeret gips! Aldrig set det før, men en gang må være den første.
Tilsyneladende ikke eternit i hvert fald.

Hehe ja, skal nævnes at jeg bor i Norge, de gør måske tingene lidt anderledes her ;)

Tak for alle de hjælpsomme svar!

• Synes
SueSue
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.