3,089 læst ·
6 svar
3k læst
6 svar
Er dette en god/normal ydervægskonstruktion?
Hej,
Jeg sidder og prøver at evaluere nogle forskellige tilbud til vores kommende hus og undrer mig nu om dette er en god/normal ydervægskonstruktion eller om der er ting, jeg skal stille spørgsmålstegn ved?
Ydervægge
Panel 22x120 på sømregel 28mm.
Parock vindtæt for udvendig vindbeskyttelse.
Massiv regelstamme krydset (for at undgå kuldebroer). Udefra regnet 45x45 (liggende), 45x170
(færdigskåret & udskåret til bærender), aldringsbestandig dampspærre samt samlingstape, indvendigt 45x70 (liggende) kanalisationsrum (fuldisoleres med 70mm efter udført kanalisering)
Mineraluldsisolering 45+170+70, treskiktsisolering
Indvendig vægbeklædning 12mm spånplade & 13mm gipsplade i ergonomiudførelse (B=900mm)
Jeg er meget taknemmelig for alle forslag og synspunkter.
Jeg sidder og prøver at evaluere nogle forskellige tilbud til vores kommende hus og undrer mig nu om dette er en god/normal ydervægskonstruktion eller om der er ting, jeg skal stille spørgsmålstegn ved?
Ydervægge
Panel 22x120 på sømregel 28mm.
Parock vindtæt for udvendig vindbeskyttelse.
Massiv regelstamme krydset (for at undgå kuldebroer). Udefra regnet 45x45 (liggende), 45x170
(færdigskåret & udskåret til bærender), aldringsbestandig dampspærre samt samlingstape, indvendigt 45x70 (liggende) kanalisationsrum (fuldisoleres med 70mm efter udført kanalisering)
Mineraluldsisolering 45+170+70, treskiktsisolering
Indvendig vægbeklædning 12mm spånplade & 13mm gipsplade i ergonomiudførelse (B=900mm)
Jeg er meget taknemmelig for alle forslag og synspunkter.
Lyder godt synes jeg! Med undtagelse af at min stomme har byttet plads på 45x45 og 45x70 liggende (dvs jeg har liggende 70 på ydersiden af 170 reglarna, og 45 mm installationsrum på indersiden) så er det meget lig.
Det tror jeg ikke, at jeg har 70 yderst skyldes, at jeg vil have panelen tilstrækkeligt ud over sokkelisoleringen, samtidig med at de bærende reglar hviler på grundmuren (eller ja, på sylen på grundmuren) og ikke behøver hænge halvvejs udenfor, hvis du forstår, hvad jeg mener.
Det siges vel, at dampspærren skal ligge max 1/3 inde i isoleringen (indefra regnet) for at undgå kondens i isoleringen. I dit tilfælde ender den 25% inde, i mit tilfælde 16% inde. Begge burde altså fungere uden problemer, men mine mål giver lidt mere margin.
På den anden side får du jo mere plads til el-installationer og sådan.
Det siges vel, at dampspærren skal ligge max 1/3 inde i isoleringen (indefra regnet) for at undgå kondens i isoleringen. I dit tilfælde ender den 25% inde, i mit tilfælde 16% inde. Begge burde altså fungere uden problemer, men mine mål giver lidt mere margin.
På den anden side får du jo mere plads til el-installationer og sådan.
Senest redigeret:
Det ser godt ud, jeg ville ikke ønske noget mere direkte.Kiro sagde:Hej,
Jeg sidder og forsøger at evaluere nogle forskellige tilbud til vores kommende hus og undrer mig nu om dette er en god/normal ydervægskonstruktion eller om der er ting jeg skal stille spørgsmål ved?
Ydervægge
Panel 22x120 på spikregel 28mm.
Parock vindtæt til udvendig vindbeskyttelse.
Massiv regelstamme krydslagret (for at undgå kuldebroer). Udefra regnet 45x45 (liggende), 45x170
(tilskåret & udskåret for bærende Bjælker), aldringsbestandig dampspærre samt samlingstape, indvendigt 45x70 (liggende) kanalisationsrum (fuldisoleres med 70mm efter udført kanalisering)
Mineraluldisolering 45+170+70, trelagsisolering
Indvendig vægbeklædning 12mm spånplade & 13mm gipsplade i ergonomiudførelse (B=900mm)
Jeg er meget taknemmelig for alle forslag og synspunkter.
Selv har jeg omtrent det samme, men med 45+195+45 i stammerne, i stedet for 45+170+70. Omtrent samme resultat, men det er lidt lettere at fastgøre 45'ere på stående regler end 70mm. Og så har jeg OSB istf spånplade, men det spiller nok en meget lille rolle.
Medlem
· Halland
· 4 507 indlæg
Gå ind på www.energiberakning.se, så er der en fane, hvor du selv kan indtaste oplysninger for forskellige konstruktioner og få frem U-værdier. Din væg er mere end OK som andre allerede har skrevet. Generelt er det store glasflader, der bruger energi.
/Anders
/Anders
Klik her for at svare