Jeg overvejer at bygge en hemseseng, eller rettere sagt et hems med en seng og lidt opbevaring. Det er til et barn, men måske vil man selv ligge der en gang imellem også og læse en historie eller sådan, så det kan godt komme til at bære lidt vægt. Under alle omstændigheder overvejer jeg en sådan her konstruktion:
...som er bygget af regler 45x90 og 45x170. De lange rammer hviler jo på benene, mens de tværgående regler kun "hænger" fastskruet i de længere regler. Jeg tænkte at skrue og lime de to regler sammen til ben. Virker det som jeg har tænkt? Jeg tænkte også at have et par tværgående bjælker imellem, og så en MDF-plade som gulv ovenpå. Er det rimeligt med skruer, som jeg har placeret dem? For mange? Forkert placerede? Alle tips modtages med tak. Hemsen er ca. 165x120 cm stor og er ca. 140 cm høj.
170mm føles vel rigeligt med de mål, du angiver, men det afhænger selvfølgelig af belastningen Hvad jeg overvejer, er om konstruktionen skal være fastgjort til væggen eller fritstående? Som vægfast er den ydre stolpe nok, men hvis du overvejer at have den som fritstående, skal du afstive den med en form for kryds, helst på 2 af siderne for at opnå stabilitet i konstruktionen.
Må bare spørge, 160 lang og 120 bred? Bliver det ikke et meget mærkeligt format?
Vedrørende konstruktionen ellers, så er jeg lidt i tvivl om, hvordan den håndterer en eventuel skævhed? 3 ben kan jo fastgøres i væggen, men det 4. ben er jo lidt udsat, kan jeg føle?!
Tænker du en stabiliserende ramme i bunden?
Tænker du fastgøre den i væggen? Kan du så udnytte vægkonstruktionen mere? Hænge sengen mere i væggen så at sige?
Bortset fra ovenstående spørgsmål og refleksioner, så havde jeg nok overvejet vinkeljern i hjørnerne (kortsiderne) for yderligere aflastning, selvom langsiderne nok bærer godt og vel...
Men som sagt ser jeg skævning/vridning som det største problem, der skal håndteres på en eller anden måde... Måske kan et par "kortlingar" løse problemet i en led, men i den anden? Skråstivere?
Den kommer ikke at blive fæstnet til væggen. Væggen skal i hvert fald ikke bære noget.
Jeg har også tænkt på skævningen. Hvordan tror I, at jeg bedst løser det? Ville en ramme i bunden løse problemet? Forklar gerne kortlinger og skråstivere nærmere. Hvordan ville det se ud? Tegn gerne en skitse, hvis det ikke er for kompliceret, eller forklar så jeg forstår, hvad jeg skal fæstne hvor. Jeg har aldrig bygget noget lignende dette før.
Og målet er en barneseng plus mere bredde for også at have opbevaring på loftet.
Idealet ville jo være at slippe for at have en "tærskel" (ramme i bunden), i det mindste på den ene langside, så børnene ikke risikerer at slå tæerne imod den, når de skal udnytte pladsen under loftet.
Jeg tror, at 45*145 eller endda 45*120 er nok.
Sæt en eller to skruer i væggen, så rykker det sig ingen steder.
Kan du skrue reglarne, der er mod væggene, godt fast, så er det jo nok med en stolpe i yderkanten.
Jeg tror, at 45*145 eller endda 45*120 er tilstrækkeligt.
Sæt en eller to skruer i væggen, så flytter det sig ingen steder.
Hvis du kan skrue reglarne, som er mod væggene, ordentligt fast, så er det nok med en stolpe i yderkanten.
Som jeg skrev tidligere, så ønsker jeg ikke, at væggen skal bære konstruktionen, den skal hvile helt på stolperne. Hvad tænker I så om stivere eller lignende, som jeg spørger om i indlæg 5 og 6?
Vi bor i en lejelejlighed, og jeg ønsker ikke at påvirke væggene for meget, derfor den fritstående konstruktion. Hvis det hjælper med nogle skruer i væggen for at holde konstruktionen stabil i sidelæns retning, så kunne det måske gå, men at bygge en væghængt konstruktion ville nok forårsage for meget skade.
Med kortlinge mener jeg en regel mellem sengens ben på kortsiden, måske i en halv meters højde. Dette for at afstive/holde sammen benene i en led.
Med afstivning mener jeg en eventuel skråstiver, der sidder ca. 0,5 m nede på benene og går skråt op (45º) mod de regler som sengen derefter hviler på. Anvender du samme koncept i selve "sengerammen" så bør skævheden i denne ikke være et problem
Udover dette ville jeg i det mindste skrue sengen fast i væggen med 2 ordentlige skruer i den langsgående sengeregel og 2 i gavlen (ok fastgørelse og passende indgreb).
Jeg ville også fastgøre underdelen på 3 af benene for at minimere risikoen for, at de kommer ud af position, så kun én ben forbliver i risiko, hvilket du gennem kortlinge og afstivning i det mindste kan forstærke nogenlunde
Det fjerde ben kan fastgøres med mattetape på gulvet for at undgå at glide væk i nederkanten. Hvis du så tager 45x170, som du foreslår, så er fastgørelsen af benet mere stabil end hvis du lytter til rådene om, at tyndere træ holder. (hvilket det sikkert gør belastningsmæssigt) Afhængigt af madras og lagen vil du måske have en endnu højere side på sengen.
Du har også brug for en eller anden form for gelænder, som skal fastgøres stabilt, hvilket lettes af en solid ramme.
Afhængig af hvor jeg har spurgt, har jeg fået ret forskellige svar, alt fra at det holder rigtig godt, og at jeg knapt behøver at afstive overhovedet (men de fleste er inde på en slags afstivning) til at jeg skal lave en meget mere solid konstruktion. Bare af nysgerrighed, hvad synes I om denne konstruktion? http://www.thehandmadehome.net/2011/08/how-to-build-a-loft/ Godt nok står den mod tre vægge (min vil stå mod to), og den er lavere end min konstruktion, men den er betydeligt bredere og har kun fire ben i hjørnerne, der bærer den, er ikke fastskruet i væggen, og loftrammen hænger desuden på benene i stedet for at hvile på dem.
Endnu et spørgsmål nu hvor selve byggeriet begynder at nærme sig. Jeg mistænker, at gulvet er (ikke ubetydeligt) lavere et stykke ind i rummet end lige ved væggen. Hvordan får jeg loftet i vater på bedste vis, hvis det er sådan?
Kan du ikke løse det ved først at bestemme, at et af benene er den højde, du skal have. Lad derefter de andre tre være bevidst for høje. Tag et langt vaterpas og tegn af, hvor højden skal være. Tag ned og kap.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.