Jeg tror jeg forstår hvordan du mener, men det ved jeg ikke rigtig om jeg klarer det her :) Overvejer om jeg skal købe færdige spær til mansardtag alligevel, måske er det dumt at spare? Så slipper man jo også for problemet med stolper under limtræbjælken....

Synes nogen andre end Farzan, at det er grimt at blande forskellige tagtyper?

Hvad synes I?

Estwing: kan du ikke komme og fikse det der... jeg køber en halv gris og nogle kasser øl... :-D
 
chrille112 sagde:
Jeg tror jeg forstår, hvad du mener, men det ved jeg altså ikke om jeg klarer :) Overvejer om jeg skal købe færdige tagspær til mansardtag trods alt, måske er det dumt at spare? Så slipper man jo også for problemet med stolper under limtræsbjælken....

Synes nogen anden end Farzan, at det er grimt at blande forskellige tagtyper?

Hvad synes I?

Estwing: kan du ikke komme og fixe det der... jeg køber en halv gris og nogle plader øl... :-D
hehe japp jeg kommer:D:wow:
njae. limtræet skal du have synes jeg.
du skal lave et fint hanebåndstag på denne udbygning, flot.

nej jeg synes ikke du skal blande forskellige tagtyper på denne udbygning som er lidt større end en almindelig kvist, så kunne du have haft saddeltag.
 
Men jeg har jo almindeligt saddeltag på hovedbygningen, så burde jeg altså have det også på denne her? Eller misforstod jeg dig nu?

Huset er fra 1921, så det er lidt specielt bygget... spær består af liggende bjælker, så det bliver nok tricky at lave en afløsning mellem dem. Tror du, at det virker at sætte en støtte under afløsningen ned mod "gulvet"?
 
aha, troede billedet af byggeriet var dit hus???

ok ligger stokkene sådan?
ja men så afsætter du bare den anden vej...

men jeg ville ikke i dit tilfælde lave mansardtag, men sadeltag!

mvh
estwing
 
Nej desværre er det ikke mit hus. Jeg undrede mig bare om konstruktionen var OK, i så fald tænkte jeg også at bruge den :)

Er det for udseendet du synes jeg skal vælge saddeltag, eller er der en anden grund?
 
halløj!
må lige komme med en lille kommentar her angående pænt/grimt med blandede tagstilar..
Altså, jeg tror, at grunden til, at sadel og mansard ifølge nogle ikke "passer sammen" er, fordi mansardtaget optager mere plads i synsfeltet og derfor ligesom dominerer huset en smule.. grundbygningen med sadeltaget ser måske formindsket og lidt tilsidesat ud sammenlignet med de andre. hvis man nu tænker på sådan noget.. men jeg synes, at de blandede stilarter var ret sejt, det giver mere personlighed til huset. Skulle selv have valgt at gøre det, især da mansardtaget giver mere plads indeni, da væggene ikke hælder indad lige så meget og stjæler plads.

ærligt talt ved jeg intet om tage. Men jeg kan jo se, hvordan ting Ser Ud :) :)
 
Tror att Byggorm ramte pointen der...det er ikke stilblandingen som sådan som generer mig men eksemplerne som jeg ikke har kunnet lide har været ret store tilbygninger med mansardtag som så ligesom er kommet til at dominere huset. Men er proportionerne som på billedet her øverst synes jeg ikke at det er så slemt.
 
Så synes du, at min model ovenfor er meget grim? :)

Ret mig, hvis jeg tager fejl, men er det ikke kun disse to løsninger, man har med saddeltag:
- Sætte spær direkte på tilbygningen, så de nederste bjælker i spæret bliver gulvet. Så mister man meget plads i skråvæggene (mindst en meter på hver side?)

- Sætte spær i normal højde. Så bliver kvisten meget høj, sandsynligvis højere end hovedbygningen.

Så er der vel kun tilbage at bruge bjælkespær med limtræsdrager, hvis man skal have saddeltag?
 
chrille112 sagde:
Jeg har lavet denne model, synes det ser ret godt ud :) Eller hvad er det du mener?
Lavede tidligere også en variant med almindeligt saddeltag, men da bliver det lidt for meget "fuglekasse" synes jeg..?

For øvrigt kom jeg på nu når jeg ser modellen, at eftersom det nuværende tag starter så højt oppe, skal man jo have forhøjet væggen uanset, ellers vil det nye tag ligge meget lavere end det eksisterende?
altså denne skitse du har lavet har ikke proportionerne rigtige (staves det sådan?:wow::wow::wow:.
altså første skråtag op skal være lige så stort som det deroppe, og gør du sådan, så vil din mansard ligge lavere end dit nuværende tag...
på din tegning (undskyld) men det føles som om taget er blevet klemt, hvis du forstår?
siderne ER for korte.
men alle har forskellig smag for en mansard.
dette er min mening.
med venlig hilsen
estwing som elsker mansardtag fordi pladsen bliver utrolig god!!!
 
hej Gå ind på moelven hjemmeside der kan man downloade et program for dimensionering af limtræ bjælker /tagspær
synes dit billede ser ret okay ud...
 
Jeg har besluttet mig for at gå med mansardtag, selvom vi har almindeligt saddeltag på hovedbygningen, dels fordi man vinder utroligt meget plads ved det, og det ser flot ud.

Har sendt en forespørgsel på spær med forhøjet væg. Hvis det ikke er alt for dyrt, tror jeg, at vi vælger det i stedet for rygåstaget, da jeg føler mig usikker på konstruktionen.

Var oppe på loftet i dag og kunne konstatere, at vi har rygåstag der. Der er en bjælke i kip og en på hver side, cirka 1,5 m fra tagfoden.

Vi tænker altså ikke, at rygåstaget skal følge med indeni, men det er kun en tilslutning mod saddeltaget, og indvendigt ser alt ud præcis som i dag.

Hvad tror I om sammenbygningen mellem saddeltag og mansardtag? Der skal jeg jo lave en forlængelse af spær, som man bygger mod ruplanken på saddeltaget (som en tagkvist). Tror I, at jeg behøver nogen forstærkning på loftet for kipbjælken, der kommer ind, eller holder det med blot at læne den mod ruplankerne?

Det blev en lang smøre det her, håber I orker at læse, og forstår hvad jeg mener... ;-)
 
chrille112 sagde:
Har skickat iväg förfrågan på takstol med förhöjt väggliv.
Interessant. Jeg har ikke en sådan tagstolskonstruktion tidligere. Det bliver mange dele som skal sammenbindes. Når du har fået svar kan du vel vise os hvordan den kommer til at se ud.
 
chrille112 sagde:
Jeg har besluttet mig for at gå med mansardtag, selvom vi har et almindeligt sadeltag på hovedbygningen, dels fordi man vinder utroligt meget plads på det og at det er flot.

Har sendt en forespørgsel på spær med forhøjet vægstykke. Hvis det ikke er alt for dyrt, tror jeg, at vi vælger det i stedet for åstaget, da jeg føler mig usikker på konstruktionen.

Var oppe på loftet i dag og kan konstatere, at vi har åstag der. Der er en bjælke i toppen og en på hver side, cirka 1,5 m fra tagfoden.

Vi tænker altså ikke at åstaget skal følge med ind på indersiden, men det er kun tilslutningen mod sadeltaget, og indersiden ser alt ud præcis som i dag.

Hvad tror I om sammenbygningen mellem sadeltag og mansardtag, der skal jeg jo lave en forlængelse af spærerne, som man bygger mod råspånten på sadeltaget (som en kvist). Tror I, at jeg behøver nogen forstærkning på loftet for åsbjælken, der kommer ind, eller holder det at blot læne den mod råspånten?

Det blev langt snak det her, håber I orker at læse og forstår, hvad jeg mener... ;-)
nej du får ej lägga limträt bara på råsponten.
læs tidligere inlägg vad jag beskrev..

mvh
estwing
 
Jeg tænkte ikke bruge limtræ, men typisk 2"8 mellem den nærmeste spærre og taget. Det kan blive 2-3 meter.

Behøves der limtræ på sådan et kort stykke?
 
ok. hvorfor ikke da tage noget hele vejen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.