Jeg skal bygge ud med mansardtag og stødte på dette billede. Er denne tagkonstruktion korrekt bygget? Det ser ud som fem bjælker, som man har lænet tagreglerne mod.

Hedder denne metode noget specielt, så jeg kan finde mere information?

• En under konstruktion mansardtag, viser fem bjælker brugt til at støtte tagspær. Der er stilladser og stiger foran konstruktionen.
  • Synes
Anja Schalk-Trietchen
  • Laddar…
chrille112 sagde:
Jeg skal bygge til med mansardtag og stødte på dette billede. Er denne tagkonstruktion korrekt bygget? Det ser ud som fem bjælker, hvor man har lænet taglægterne mod.

Hedder denne metode noget specielt, så jeg kan finde mere information?
Det ser ud til at være limtræsbjælker, der hviler på deres ydre stolper samt er fastgjort i den eksisterende væg på huset. Det du behøver at gøre, er at beregne hvilken dimension på disse bjælker du behøver for tagvægt og snelast. Det ser ud til at være en fin konstruktion for at få god lofthøjde i tilbygningen.

Så skal jeg forsøge at finde mere info om det! Det er jo svært at se, men jeg synes at bjælkerne ser ret tynde ud...?

Læs tegningerne i stedet. En tagstolforretning plejer at angive, hvilken type tag og snelast de har regnet med. Jeg ville IKKE bekymre mig uden at bruge min og andres tid på en bedre måde.

Hvilke tegninger?

I øvrigt er vel hele pointen med dette forum, at man skal kunne spørge og udveksle informationer med hinanden?

• Synes
Vanja Siuvatti og 2 andre
  • Laddar…
Altså, mycke_nu, det der er jo ikke spær, men en variant af kiptag - altså ingen spærfabrik involveret.
Vores tilbygning (lavet af tidligere ejer) er lavet på samme måde med limtræsbjælke i kippen og "brotten", men uden forhøjet vægparti som de har på billedet.
Det er jo vigtigt, at bjælkerne har ordentlige oplagringer i enderne, og det jeg synes ser tvivlsomt ud på billedet, er, at den stolpe som bærer enden på den venstre af bjælkerne i "brotten" hviler på bjælkelaget uden at der er nogen støtte lige under. Jeg ville have sat en stolpe derunder, helt ned til grunden.

Jeg spekulerer på, om ikke det sværeste i sådan en konstruktion - det som jeg virkelig ville have haft brug for konstruktørhjælp med - er hvordan man arrangerer oplagring for bjælkernes anden ende, den ind mod huset. Specielt kipbjælken vil bære ret stor last, og der hvor den møder originaltaget har man sandsynligvis måttet afkappe og veksle mindst et par spær for at få en åbning mod tilbygningen - vekslinger som skal laves meget stærkere for også at kunne bære kipbjælken.
I vores hus havde de ikke løst den del særlig godt. Vekslingerne er ret svage, og til gengæld havde de sat en stolpe under kipbjælkens indre ende ned mod loftsbjælkerne. Men den stolpe endte jo ret langt inde, og bjælken som den stod på havde, da vi flyttede ind, en nedbøjning på godt 5 cm...

• Synes
bokbindaren
  • Laddar…
Jeg er enig i det meste af, hvad Farzan skriver, men vil tilføje, at hvis du udelader det forhøjede facadeparti, er en tagstolskonstruktion mulig og efter min mening også bedre og sandsynligvis billigere.

Et par tips: Ved forrige århundredeskifte var mansardtage almindelige. For at få en flot form på taget blev tagstolen tegnet ind i en halvcirkel. Sådan her: tegn en halvcirkel, hvor diameteren er lig med husets bredde plus tagfod. Denne halvcirkel opdeles i seks lige store dele. Så får du syv punkter på den. Nummerer punkterne fra venstre til højre. Tegn derefter en lige linje mellem punkt 1 og 3, mellem 2 og 4, mellem 4 og 6 og mellem 5 og 7. De skæringspunkter, du får, er selve bruddet på taget. Mansardtag og brudt tag er det samme. Godt at vide, når man søger info.

Tak for jeres tips og forslag! Jeg har sendt en forespørgsel til tagstolfabrikken på denne (vedhæfter billede). Eftersom den ikke har forhøjet væg liv, så mister man jo noget plads i bredden pga. skråvæggen, men som I påpeger, så er det sandsynligvis både billigere og enklere.

Tanken er, at denne udbygning skal tilsluttes mod langsiden på et saddeltag (hældning typisk 27 grader), så jeg skal forlænge "nokken" 2-3 meter ind mod det eksisterende tag, og så får man jo problemet med oplag derinde, som Farzan påpeger.

Tror I, at dette problem er mindre, hvis man bruger spær, eftersom lasten så fordeles på en helt anden måde?

• Træstruktur af en tagstol uden forhøjet væg, designet som en del af et sadeltag med en hældning på omkring 27 grader.
chrille112 sagde:
Tror ni dette problem er mindre, hvis man bruger spær, eftersom lasten så fordeles på en helt anden måde?
Ja, absolut - så er det jo spærene, der bærer det meste af tagets vægt.

Jeg bliver lidt tvivlende, når du skriver, at du har sadeltag. Jeg har set nogle eksempler, hvor sådanne er bygget til i vinkel med mansardtag, og jeg synes ikke rigtig, det er pænt. Sadel og mansard har så forskelligt udtryk, at det bliver en stilbrydning på en lidt uheldig måde. Har du overvejet sadeltag med forhøjet væggeliv i stedet? Sammenlignet med almindeligt sadeltag giver det omtrent samme arealgevinst på øpl som mansardtag, og der findes sådanne spær at købe.

Jeg har lavet denne model, synes det ser ret godt ud :) Eller hvad er det du mener?
Lavede tidligere også en variant med almindeligt sadeltag, men så bliver det lidt for meget "fuglehus" synes jeg..?

Derudover kom jeg i tanke om, da jeg ser modellen, at eftersom det nuværende tag starter så højt oppe, så skal man jo have forhøjet væggeniveau uanset, ellers kommer det nye tag til at ligge så meget lavere end det eksisterende?

• En 3D-model af et hus med et delvist sadeltag og en høj facade. Modellen viser struktur og tagets højde i forhold til væggene.
hej.

det første billede ser ikke godt ud, da søjlen under limtræet på rygningen ikke hviler på noget ordentligt underlag...farligt.
så behøves der ikke limtræ ved brydningen på mansardet heller.
det er nok med sømplader på hver side.
så at indlevere og beregne er meningsløse udgifter.
byg stolene i 2"9", så behøver du ikke bekymre dig om noget.

med venlig hilsen
snedker estwing

chrille112 sagde:
Jeg har lavet denne model, synes det ser ret godt ud :) Eller hvad mener du?
Jo det er netop det der, som jeg synes ser mærkeligt ud, som om man har koblet to helt forskellige huse sammen. Men hvis du er tilfreds med det, og tydeligvis ikke er alene om det, da der er flere, der har gjort det samme, så go for it!

Estwing - interessant, at det ikke er nødvendigt med bjælke i brydningen - hos os er der bjælke der, men han havde tegnet selv, så det var vel bælte og seler måske. Men skal man ikke have hanebjælke da, eller? Bliver det tilstrækkeligt formstabilt uden?

• Synes
Platecage
  • Laddar…
næ for en så lille udbygning behøves det ikke.
jeg har mansard hjemme her med ryggåstag. i midten.

men altså en hanbjælke behøves hvis afstanden begynder at blive lang samt at det er et stort tag.
vi har en hanbjælke som udgør en stor maffig vind over vores 2 børneværelser... så vist det er godt.
men for TS behøves ikke noget.

mvh
estwing

Det er nok svært at se på billedet, men tilbygningen er tænkt at have et "overhæng" på overetagen på cirka 2 meter, som bliver veranda nedenunder.
I alt har jeg regnet ud, at rummet bliver 6 x 5 m.

Døren er derefter i princippet centreret inde på verandaen, så det ville være synd, hvis man skulle have en stolpe der. Har I nogen idé om, hvordan man kan løse det?

Estwing, ved du, hvordan man løser optagelsen mod det eksisterende tag?

chrille112 sagde:
Det er nok svært at se på billedet, men tilbygningen er tænkt at have et "udhæng" på overetagen på cirka 2 meter, som bliver veranda nedenunder. Jeg har beregnet, at rummet i alt bliver 6 x 5 meter.

Døren er så centralt placeret inde på verandaen, så det ville være en skam, hvis man skulle have en søjle der. Har I nogen idé om, hvordan man kan løse det?

Estwing, ved du, hvordan man løser optagningen mod det eksisterende tag?
jep, det er enkelt. det enkleste er, hvis tagspæret havde været præcis i centrum på din limtræ*bla*.

altså, du skal afveksle mellem 2 tagspær. hamre 2 planker sammen i samme dimension som du har i tagspæret på dit eksisterende tag. fæstne disse med bjælkesko + at du sætter gode søm i enderne me.d^_^b derefter lægger du dette limtræ. du får ikke så meget vægt, da dine tagspær hviler mod hinanden i toppen. der sætter du sømplader på hver side...

håber min forklaring blev nogenlunde god?

derefter optagningen, som jeg nævnte for søjlen på fronten, der holder dit limtræ, ja, du skal have en gulvregel under, ikke bare stille det direkte på hælbenet, hvis du forstår? så har du alligevel en gulvbjælke, der fordeler lasten over dine andre søjler, så det er godt. mvh estwing

Senest redigeret:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.