14,179 læst ·
28 svar
14k læst
28 svar
Er dette acceptabelt ved dørkarm-montering af erfaren tømrer?
Kan du ikke vise billeder, der viser mere af helheden? Som det er nu, ser alt ret vinklet ud i endnu en "anklage-håndværkeren"-tråd. Desuden udelader du information og/eller ignorerer visse spørgsmål, der er meget relevante for at bedømme, hvor godt monteret disse karme er.
Kan du ikke dække skaderne med en vægdåse? Nej men alvorligt, jeg synes, det er bedre, at du udfører alt arbejdet selv derhjemme fremover. Du ser ud til at vide, hvordan det skal gøres. På denne måde undgår du også alle fremtidige problemer.
Efter isættelse af masser af døre og vinduer, i hvert fald et dusin, så synes jeg, at du bør tage hensyn til de svar her, som forsvarer håndværkeren og de vanskeligheder, som dette arbejde indebærer. Jeg har aldrig oplevet, at en væg er helt i vater, hvilket medfører, at karmen vil stikke frem et sted, hvilket nemt ordnes med en salning. Gips har den fordel, at det er meget nemt at reparere, tager kort tid og bliver altid pænt, kig på forskellige gipsspartelprodukter hos din byggebutik, og du vil finde masser af forskellige og gode produkter. Jeg anvender selv med stor tilfredsstillelse Ardex A45 eller 828, som giver et fremragende resultat, fylder meget godt op og er let at efterarbejde for et perfekt resultat. Held og lykke.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 indlæg
Det er vi, der har skåret papiret væk, tømreren efterlod gipsen helt smuldret bag papiret og lod som ingenting.
Og til sagen hører, at tømreren også satte væggen op, og han vidste, hvilke mål vi havde på karmen.
Og til sagen hører, at tømreren også satte væggen op, og han vidste, hvilke mål vi havde på karmen.
Det ses på de to første billeder, at reglarne er lidt indenfor gipsen, med andre ord så ville det nemt have været muligt at save/skære lidt gips væk, inden dørkarmen blev monteret.
På billede tre ser det ud, som om karmen stikker lige meget ud hele vejen, så virker væggen til at være i lod, hvis karmen er i lod, med andre ord virker karmen til at være "sjusket sat".
På billede tre ser det ud, som om karmen stikker lige meget ud hele vejen, så virker væggen til at være i lod, hvis karmen er i lod, med andre ord virker karmen til at være "sjusket sat".
Nu da jeg læser tråden, indser jeg, at det kan fremstå sådan, og det var i hvert fald ikke min mening, og jeg tror ikke nogen andens heller. Arbejdet er ikke ok udført, hvis ingen specielle årsager, som ikke er fremkommet i tråden, foreligger. Og selv da er det ikke ok, da TS burde have fået information om dette. Derimod vil jeg ikke hænge håndværkeren ud p.g.a. mangelfuld information.OveRaskopp sagde:Efter isættelse af masser af døre og vinduer, i hvert fald et tyve stykker, så synes jeg, at du bør overveje de svar her, som forsvarer håndværkeren og de vanskeligheder, som dette arbejde indebærer. Jeg har aldrig oplevet, at en væg er helt i vater, hvilket medfører, at karmen vil stikke frem et eller andet sted, hvilket let kan ordnes med en forsænkning. Gips har den fordel, at det er meget let at reparere, det tager kort tid og bliver altid flot. Kig på forskellige gipsspartelprodukter hos din byggemarked, og du vil finde masser af forskellige og gode produkter. Jeg bruger selv med stor tilfredsstillelse Ardex A45 eller 828, som giver et fremragende resultat, fylder enormt godt ud og er let at efterarbejde for et perfekt resultat. Held og lykke.
Hvis skaderne skjules af lister så ja, hvad forventer du? At han skal skifte hele gipspladen med spartling og hele kittet for dig pga. en skade der vil blive skjult af foder og aldrig mere forstyrre dig efter det?Noggrann_husägare sagde:
Senest redigeret:
Hvis skaden på gipset i hjørnet og klemskaden på karmen i samme hjørne dækkes af dørkarmen, så er det jo ikke noget at tale om. (Jeg ville dog have været lige så irriteret som TS over de unødvendige skader, men meget tilfreds når det var færdigt og karmen dækkede skaderne...)
At det nogle gange er umuligt at justere en dørkarm rundt om med væggen, og samtidig få døren i vatter, er nok ret almindeligt. Jeg har selv oplevet både dørkarme og vægregler, der ikke er spidse, og som afviger op til 4 mm fra typværdien (f.eks. en 45 mm regel, som kun er 41 mm). Træ er et levende materiale og har denne type "afvigelser". Hvilket betyder, at hvis der er millimeterpræcision på dørkarm og vægtykkelse og/eller dørkarm og dørhul i væg, så bliver det let/ofte et problem. Hvis man dertil lægger et gammelt hus, som ofte afviger betydeligt mere i præcision end nybyggede huse, så er der altid behov for rigtigt håndværk for til sidst at få det til et acceptabelt udseende.
Selv er jeg ikke håndværker, men agerer som sådan i mit eget hus og udhus. Gammelt, renoveret, ombygget, tilbygget flere gange over tid. Jeg kan ikke mindes et eneste job, jeg har gjort, hvor det ikke har været nødvendigt at skræddersy løsninger og forsøge at snyde øjet for at få det til at fungere.
Som tidligere påpeget kender vi ikke omstændighederne om, hvilke trin der har indgået i arbejdstiden, hvilket kan påvirke enormt meget, men hvis man antager, at dørhullerne har været der, og det bare har været at tage to dørkarme og montere, så virker 5-6 timer for en snedker urealistisk. For mig som amatør første gang jeg monterer en dør, ja, men ikke en professionel snedker. (Dog kan en professionel snedker måske aldrig tidligere have beskæftiget sig med dørmontering gætter jeg på, og så tager det længere tid også for vedkommende, men det bør stadig ikke tage så lang tid. Når den første er monteret, og man på den hårde måde har fundet ud af, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, så går montering nr. 2 meget hurtigere.)
At det nogle gange er umuligt at justere en dørkarm rundt om med væggen, og samtidig få døren i vatter, er nok ret almindeligt. Jeg har selv oplevet både dørkarme og vægregler, der ikke er spidse, og som afviger op til 4 mm fra typværdien (f.eks. en 45 mm regel, som kun er 41 mm). Træ er et levende materiale og har denne type "afvigelser". Hvilket betyder, at hvis der er millimeterpræcision på dørkarm og vægtykkelse og/eller dørkarm og dørhul i væg, så bliver det let/ofte et problem. Hvis man dertil lægger et gammelt hus, som ofte afviger betydeligt mere i præcision end nybyggede huse, så er der altid behov for rigtigt håndværk for til sidst at få det til et acceptabelt udseende.
Selv er jeg ikke håndværker, men agerer som sådan i mit eget hus og udhus. Gammelt, renoveret, ombygget, tilbygget flere gange over tid. Jeg kan ikke mindes et eneste job, jeg har gjort, hvor det ikke har været nødvendigt at skræddersy løsninger og forsøge at snyde øjet for at få det til at fungere.
Som tidligere påpeget kender vi ikke omstændighederne om, hvilke trin der har indgået i arbejdstiden, hvilket kan påvirke enormt meget, men hvis man antager, at dørhullerne har været der, og det bare har været at tage to dørkarme og montere, så virker 5-6 timer for en snedker urealistisk. For mig som amatør første gang jeg monterer en dør, ja, men ikke en professionel snedker. (Dog kan en professionel snedker måske aldrig tidligere have beskæftiget sig med dørmontering gætter jeg på, og så tager det længere tid også for vedkommende, men det bør stadig ikke tage så lang tid. Når den første er monteret, og man på den hårde måde har fundet ud af, hvad der fungerer og hvad der ikke gør, så går montering nr. 2 meget hurtigere.)
Skaderne, som du hævder er hærværk og Gud ved alt, er helt normale byggeskader, som opstår stort set hver dag.
De kan skyldes flere faktorer. Man har taget en plade, som er blevet sat ned på gulvet og så fået hjørnet til tufs. Hjørnet stak måske ned forbi reglerne, og man ramte dem med karmen under opsætningen osv.
Så længe sådan en skade, som du har vist, dækkes af foderet, og i dit tilfælde dækker et helt almindeligt 56mm foder dette.
Man kan jo tydeligt se, at væggen ikke engang er færdig og malet. Havde du påpeget, at du helst havde set, at tømreren havde fyldt op med lidt gipsfiller, ville han sikkert have gjort det. I princippet bruger man aldrig tid på sådanne ting, som aldrig vil blive set. Netop fordi det koster penge. Hvilket I ofte klager over hver dag.
Du udelader hele tiden information og vil ikke sige, om væggen er lige eller skæv. Man sætter ALTID dør og karm i niveau uanset væggens hældning, medmindre andet ønskes. Det er slet ikke usædvanligt, at dørkarmen nogle gange rager ud over væggen til den ene side. Det må man løse med klackfoder, hvis det sker.
Tiden 6 timer kan vi heller ikke sige noget om, da vi ikke kender forudsætningerne. At sætte en dør+karm kan tage alt fra 20 min til 8 timer eller mere. Afhænger helt af forudsætningerne.
Men hvis din håndværker kom til et helt færdigt hul, og han "bare" skulle sætte karmen inkl. dør og ikke engang montere foder osv., osv., ja så er en time pr. dør mere passende. Derefter tiden at bære værktøjerne/karmene ind osv., osv.
Men som sagt, når du bevidst ikke vil svare på visse detaljer, tror jeg, at der ligger mere bag dette.
Skaderne, du har påpeget, er i hvert fald ikke noget mærkeligt, at de kan opstå, og dækkes de af foderet, du skal have, så er det ikke noget at gøre en stor sag ud af. Men med tanke på din tone allerede fra start, vil dette ikke nå frem til dig.
Uden du vil synes, det er hærværk uanset.
De kan skyldes flere faktorer. Man har taget en plade, som er blevet sat ned på gulvet og så fået hjørnet til tufs. Hjørnet stak måske ned forbi reglerne, og man ramte dem med karmen under opsætningen osv.
Så længe sådan en skade, som du har vist, dækkes af foderet, og i dit tilfælde dækker et helt almindeligt 56mm foder dette.
Man kan jo tydeligt se, at væggen ikke engang er færdig og malet. Havde du påpeget, at du helst havde set, at tømreren havde fyldt op med lidt gipsfiller, ville han sikkert have gjort det. I princippet bruger man aldrig tid på sådanne ting, som aldrig vil blive set. Netop fordi det koster penge. Hvilket I ofte klager over hver dag.
Du udelader hele tiden information og vil ikke sige, om væggen er lige eller skæv. Man sætter ALTID dør og karm i niveau uanset væggens hældning, medmindre andet ønskes. Det er slet ikke usædvanligt, at dørkarmen nogle gange rager ud over væggen til den ene side. Det må man løse med klackfoder, hvis det sker.
Tiden 6 timer kan vi heller ikke sige noget om, da vi ikke kender forudsætningerne. At sætte en dør+karm kan tage alt fra 20 min til 8 timer eller mere. Afhænger helt af forudsætningerne.
Men hvis din håndværker kom til et helt færdigt hul, og han "bare" skulle sætte karmen inkl. dør og ikke engang montere foder osv., osv., ja så er en time pr. dør mere passende. Derefter tiden at bære værktøjerne/karmene ind osv., osv.
Men som sagt, når du bevidst ikke vil svare på visse detaljer, tror jeg, at der ligger mere bag dette.
Skaderne, du har påpeget, er i hvert fald ikke noget mærkeligt, at de kan opstå, og dækkes de af foderet, du skal have, så er det ikke noget at gøre en stor sag ud af. Men med tanke på din tone allerede fra start, vil dette ikke nå frem til dig.
Uden du vil synes, det er hærværk uanset.
Medlem
· Västra Götaland
· 17 indlæg
Det er første gang vi har en tømrer hjemme, så vi har ingen erfaring med, hvordan det skal foregå, eller hvad der hører til almindelighederne, og hvad man kan forvente. Derfor tråden i dette forum 
Dørene er i vater, eller de bliver stående, hvor man slipper dem, uden at bevæge sig i nogen retning.
Håndværkeren har lavet begge døråbninger ved en tidligere lejlighed, og alle værktøjer og karme var på plads, da han skulle montere dem. Gipsen var hel og fin, inden karmene kom på plads.
Hærværk har jeg ikke sagt noget om, men jeg kan heller ikke se, hvordan dette er gjort på en omhyggelig måde.
Dørene er i vater, eller de bliver stående, hvor man slipper dem, uden at bevæge sig i nogen retning.
Håndværkeren har lavet begge døråbninger ved en tidligere lejlighed, og alle værktøjer og karme var på plads, da han skulle montere dem. Gipsen var hel og fin, inden karmene kom på plads.
Hærværk har jeg ikke sagt noget om, men jeg kan heller ikke se, hvordan dette er gjort på en omhyggelig måde.
Mja, rigtig så enkelt synes jeg ikke, at det er. Det vil sandsynligvis blive helt ok, når karmene er monteret, men dørhullet er lidt for lille, og dørkarmen er voldet på plads i stedet for at justere hullet. Desuden samme tømrer, som har lavet det hele. At få et dørhul i en skillevæg inden for tolerance er ikke svært, rutine for en faglært tømrer. Så kan man jo spekulere over, hvordan man lykkes med monteringen af listerne, når summen af dørhulskonstruktion+dørmontage ser sådan ud...??

Har samme tømrer gjort alt (taget hul samt sat ind dør), så er det underligt.
Spørg tømreren, hvorfor døren ikke flugter med væggen, og hvorfor det tog tre timer/dør.
Måske er karm og dør forskellige i tykkelse, måske sad der en regel lige der, måske.......
Afvent betaling til I har fået svar.
Jeg ville ikke have accepteret det uden forklaring.
Spørg tømreren, hvorfor døren ikke flugter med væggen, og hvorfor det tog tre timer/dør.
Måske er karm og dør forskellige i tykkelse, måske sad der en regel lige der, måske.......
Afvent betaling til I har fået svar.
Jeg ville ikke have accepteret det uden forklaring.
Klik her for at svare