Billede af en dørkarm med skadet gips, hvor overliggeren også er beskadiget. Døren er skæv i forhold til væggen. En dørkarm med beskadiget væg, hvor gipset er sprækket på grund af forkert montering og en skæv justering mellem dørkarmen og væggen.

Vi har haft en snedker hjemme som monterede 2 dørkarme på 6 timer. Dette er resultatet.

Han tvang en afstandsstykke ind mellem karmen og åbningen, hvilket gjorde, at gipsen revnede på begge sider, samt at han har beskadiget overliggeren.
En af karmeskruerne har han givet op med og endda ikke monteret.
Den ene dør er skæv i forhold til væggen, den stikker ud forskelligt på forskellige sider af dørkarmen. Det vil blive svært at fastgøre dørbeklædningen på en tilfredsstillende og pæn måde.
Snedkeren hævder, at funktionen er det vigtige, at det er muligt at åbne og lukke døren.

Ville I have betalt 525kr/t for dette arbejde?
 
S
At døren er skæv i forhold til væggen er ikke usædvanligt. Det vigtigste med en dør er, at den er i vater, ingen vil have en dør, der åbner eller lukker sig selv med hjælp fra tyngdekraften.

Skaderne i gipsen ser heller ikke meget alvorlige ud, det skjules nok næsten helt med gerigt senere?

At han ikke fik en af karmeskruerne i, kan skyldes, at han har fået døren på plads præcis som han vil have den, men lige i et af karmeskruernes huller ramte midt i en knast eller et eksisterende hul eller andet problem, hvilket umuliggør brugen af netop det hul.

Er væggen i vater men ikke døren, så er det derimod rigtig skidt.
 
  • Synes
OpiMaza
  • Laddar…
Har både tømreren og du en dårlig dag? :) Først gipsningen og nu dette.

Skaderne på gipsen dækkes af almindelig 70 mm foder. Det samme gælder nok også for karmoverstykket. Farven på disse ser ret ubeskadiget ud, var de ubeskadigede ud af pakken?

Karmene kan sidde skævt, men det er ikke usædvanligt, at væggen er skæv. Så er man nogle gange nødt til at gøre kompromisser ved monteringen. Umuligt at vide ud fra billeder uden at tjekke med vaterpas. Tømreren har ret i, at funktionen er vigtigst. Men ofte kan det kombineres med et flot arbejde (listerne skjuler ret meget).
 
  • Synes
Appendix
  • Laddar…
Jeg ville have haft mere forståelse, hvis det havde taget ham 30 minutter, men nu brugte han næsten en hel dag på dette.

Dørkarmen er jævn med gipset på venstre side, men stikker ud uden for gipset, sikkert 1 cm på højre side.
 
Hvorfor lader du snedkeren fortsætte, hvis du er utilfreds?

6 timer er lang tid for at få ind 2 karme, hvis alt var fjernet og åbningerne var i orden.
 
Haha, nej han fik selvfølgelig ikke lov til at fortsætte.
Nu prøver jeg at finde ud af, hvad jeg skal betale en rimelig pris for, og hvad der slet ikke kan accepteres.
 
Noggrann_husägare sagde:
Jeg havde haft mere forståelse, hvis det havde taget ham 30 minutter, men nu brugte han næsten en hel dag på dette.

Dørkarmen er jævn med gipsen på venstre side men stikker ud udenfor gipsen sikkert 1 cm på højre side.
Det er som regel ikke ok, men hvad siger vaterpasset.
Hvilken er lige, døren eller væggen?
 
Dørkarm stikker ud fra væggen, fotograferet fra siden.

Svårt att ta kort från sidan men karmen sticker ut utanför väggen.
 
Ser lige ud, er den trukket ind 1 cm på den anden side? I så fald er det bare at gøre om (eller trække tiden fra)
 
S
Forudsat at det ikke er fejlmonteret, så er rimelig pris den tid, som snedkeren har brugt på projektet. En snedker med nogle års erfaring skifter karm ret hurtigt, men der skal ikke meget besvær til, før tiden løber af sted.
 
Er dørkarmen bredere end væggen, så stikker det ud. Det kan man så skjule med lister eller L list.
 
Så hvis jeg tolker jeres svar korrekt - er det altså okay at være brutal og beskadige omkringliggende materiale og karm, bare det dækkes med lister og foder i sidste ende, samt at døren sidder vandret?
 
Det tog mig og min far fem/seks timer at rive den eksisterende dør & sidelys ned og montere nye, der var en regel mellem døren & sidelyset, ingen af os er snedkere.

I dag bruges der ofte karmhylstre med ekstern skrue i stedet for karmskruer.
F.eks. kommer Swedoors yderdøre med formonterede karmhylstre samt medfølgende forskellige skruer.
 
Noggrann_husägare sagde:
Så om jeg tolker jeres svar rigtigt - det er altså okay at være brutal og skade omkringliggende materiale og karm, bare det dækkes af lister og foder i sidste ende, samt at døren sidder i vater?
Igen overdrivelser. Man behøver ikke at være brutal for at en gipsplade skal gå i stykker i kanten. Så ses det tydeligt, at dette ikke er nybyggeri, men dørkarmen er jo blevet sat ind i en "gammel" (eller i det mindste spartlet og malet) væg, og det ser ud til at være trangt i det hul, hvor karmen skal sidde. Hvor man har taget af på karmen, ser det jo meget trangt ud, og det gik måske ikke let at fjerne mere i overkanten på væggen, og hvis der ikke er plads, må man jo tage af et eller andet sted.
 
Senest redigeret:
Hvis jeg skal være ærlig, så ser hullet meget trangt ud.
Hvis det er det mindste skævt, skal du have gode marginer på alle sider for at få et godt resultat.
Var det dig eller tømreren, der købte døren/karmen?
Montering af dørkarm kan snildt tage 3 timer, hvis alt går galt.
Grunden til, at han har sprunget over en industøtte eller karmskrue, er vel, fordi der ikke var noget at fæstne i?
Det kan også være grunden til, at det trak ud i tid? Måske skulle han forstærke reglerne og lægge nyt materiale ind, for at døren skulle sidde fast overhovedet?
Mange karme har huller, der ikke matcher den væg, du vil sætte den i. Karmskruen kan komme lige mellem regel og vægmateriale. Det er meget almindeligt i 70'er-huse.
Jeg synes, I skal blive enige om en god pris. Jeg tror dog let, det kan tage 5-6 timer desværre.
Hvad angår skader, og at karmen stikker ud, så ser det OK ud synes jeg. Han har jo skåret i papiret med kniv, så han har nok styr på, at listerne dækker.
Som sagt ser det meget trangt ud på de billeder, du sendte. Hav det i tankerne, når du går i dialog med tømreren.
God JUL!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.