Indervæggene i vores hus består af såkaldt blåbeton/letbeton. Vi er i øjeblikket i gang med at renovere entréen, men alle rum skal efterhånden laves om. Nu til spørgsmålet. Hvis vi har tænkt os at radonsanere hele huset, gør det nogen forskel i saneringsomkostningerne, hvis vi udskifter flere af indervæggene med noget andet, så færre antal vægge indeholder radon. Og bliver det billigere, hvis man udskifter visse vægge, så ikke alle vægge skal saneres. Umiddelbart tænker jeg, at radonindholdet må falde, jo flere vægge man udskifter, hvilket fører til en mindre kostbar sanering. Men opvejer omkostningen ved vægudskiftningen det, du sparer på saneringen?

TAK FOR SVAR!

Det du får, hvis du udskifter væggene, er desuden mindre gammastråling. Den slipper du ikke af med, hvis du radonsanerer på sædvanlig måde med ventilation. Har I fået tilbud på saneringen? De burde vel i så fald have kunnet anslå tilskuddet fra indervæggene og kunne vurdere, om man kunne nøjes med en mindre omfattende sanering, hvis de blev udskiftet. Derefter kan man vel konstatere, at det ikke er noget lille job at udskifte alle indervægge. Elinstallationer, køkkenophængning, badeværelse mm. Der er meget, der påvirkes.

Har du ydervægge i blåbetong også? Hvad er der ellers af kilder til radonet?

Radonet findes først og fremmest i ydervæggene. Jeg troede indtil i dag, at vi havde blåbeton i indervæggene også, men det var ikke tilfældet. Jeg forstår præcis, hvad du mener, men da vi alligevel skal totalrenovere hele huset, ville det for vores vedkommende ikke have været så alvorligt at rive alle væggene ned. Saneringsomkostningerne skal fastsættes i løbet af dagene, men vi har fået et preliminært tal på nærmere 100.000 kr. Nu håber jeg bare, at det kan løses på en smidig måde, og at det ikke koster en formue!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.