Vi mangler et soveværelse og overvejer at bygge ud ved at lave om på en nuværende balkon. Tanken er at bygge balkonen til og lave spær, så vi får et spidst tag. Vi ville også gerne udvide hele balkonen med 1,5 m. Rummet ville blive cirka 5x4 m.

Jeg har aldrig gjort noget lignende. Det største jeg har gjort er at bygge en gæstehytte (løstømmer). Det syntes jeg ikke var svært, men både sjovt og let gjort.

Mit spørgsmål: Er vi naive, hvis vi tror, at vi kan bygge dette ud i løbet af en sommer, mig og min kæreste? Det jeg ser som det største problem er at forbinde det nye tag med det gamle. I den vinkel må der være ret stor risiko for vandskader?
 
  • Hus med gul facade og sort tag, omgivet af træer og græs. En hvid balkon kan ses, hvor der planlægges en udvidelse for nyt soveværelse.
At gøre jobbet om sommeren ser jeg ikke noget problem med. Det, der gælder, er netop at I gør det rigtigt.

Et tip kan jo være at tjekke med en snedker om I kan hyre ham/hende nogle timer netop for at svare på spørgsmål om, hvordan man skal gøre i visse situationer.
 
Tak for svaret!
Jo, det kunne måske være godt at tale med nogen om dette. Der er jo en del spørgsmålstegn... :)

Et alternativ til at bygge ud ville være at rive en kattvind ned, men da jeg var oppe på loftet, ser det ud til, at kattvinden bærer de tværgående tagregler.

Jeg kan ikke komme op, men må stå i loftslemmen og kigge... men det ser ud til, at det er grove planker (typ 2"8), der er sømmet med to søm mod den tværgående tagregel (en bjælke). Hvis det var rigtigt bærende, synes jeg, at planken skulle sidde under bjælken...??

Hvordan lyder dette i dine ører?
 
Senest redigeret:
De stager kan meget vel være bærende. Ret almindeligt at man gør sådan, og inden sømpladerne blev almindelige, laskede man ofte med en planke på hver side af bjælken/reglen i stedet.

Fordelen med at bygge et helt rum ud er jo, at du får ståhøjde hele vejen ud også.
 
chrille112 sagde:
Jeg kommer ikke op, men må stå i vinduet og kigge... men det ser ud som om det er grove planker (typisk 2"8), der er sømmet med to søm mod den tværgående tagregel (en bjælke). Hvis det var rigtigt bærende, synes jeg, at planken skulle sidde under bjælken...?
Det lyder som om det er tagstolernes støtteben, du taler om. Det synes at være ret almindeligt, at de er konstrueret på den måde (to kraftige brædder på hver side af tagstolen), og de er lige så bærende, en del af selve tagstolen ganske enkelt. Det sker, at folk gladeligt fjerner dem, men det er ikke noget, man bør gøre uden at tjekke med en konstruktør...

Angående udbygningsalternativet synes jeg, selvom jeg ikke er ekspert og ikke kan sige, hvordan du skulle gøre, at det burde være relativt enkelt. For eftersom der allerede findes en "karnap" der, burde de tagstolene allerede være skåret og afvekslede.
 
Okay, så må vi lade kattvinden være og overveje udbygningen. Hvad ser I som den største udfordring ved udbygningen? Er det tilslutningen med taget?
 
Anlæg af en god grund og så taget tror jeg sådan her på lang afstand.
 
Her kommer et nærmere billede.

Grund? Mener du for udvidelsen af alt? Med balkonen behøver man vel ikke gøre så meget, fjerne bliktaget så er det bare at bygge videre?

Det føles som om det ville være lettere at fortsætte ud med det flade tag, men jeg ved ikke om det ville blive specielt flot....?

Poster et billede jeg fandt. Det er lidt den stil vi er ude efter. En
 
  • Hus med gul og hvid facade, hvid balkon og sort tag. Terrasse med havemøbler og parasol til højre.
  • En stor gul villa med rød tag, to etager og balkon, omgivet af træer og græs. En grusvej fører op til huset.
Ja, selv de der 1,5 m har brug for deres fundament, der skal tilsluttes den eksisterende på den rigtige måde...

Tagtilslutningen, som sagt, og i det hele taget den del af det nye tag, der "overlapper" det gamle, der ville jeg hyre hjælp til at få en konstruktionsplan. Det er sikkert hverdagskost for rutinerede bygherrer og konstruktører, men ikke helt let at finde ud af selv for sådan nogen som os.

Fortsætte ud med det flade tag: Men det hælder vel, så ville det ikke blive lidt lavt i forkanten? Jeg tror heller ikke, at det ville blive så flot. Ville foretrække sadeltag som på det gule hus.
 
Udvidelsen vil vi gerne lave under alle omstændigheder, for at få en bredere hall.
Jeg overvejede at støbe fundamentblokke, det er vel godt?

Jeg har læst, at man skal have bevægelsesfuge mellem forskellige grundtyper. Hvad betyder det i praksis? Nu står huset på granitblokke, det tæller måske som samme grundtype eller?

Jeg skal tage kontakt med en tømrer om konstruktionen. Hvis vi skulle gøre alt selv, tror I så, at 100.000 er et rimeligt overslag på, hvad det kan koste? Det drejer sig altså om cirka 23 kvm (inklusive hall i stueetagen), men en ret stor tagflade (pladetag).
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.