D
Jeg skal udskifte stående panel der er spikret direkte på asfaboard. Panelet sidder med 5 mm mellemrum og ved seneste maling blev panelet malet på plads hvilket medførte maling på asfaboardene.

nu skal jeg skifte farve på facaden fra brun til sort og undrer om jeg kan male stregerne som i dag findes mellem nogle panelbrædder?

P
Lyder underligt, har du et billede af den facade? har ikke set den model af facade med asfaboard men derimod med masonit(malet)

D
Sådan ser facaden ud. Jeg har fjernet en planke.

Huset er bygget i 74, og netop denne del af facaden vender direkte mod syd.

• Fasade af et hus fra 1974 med en fjernet planke, der afslører en del af det underliggende materiale. Træterrasse i forgrunden.
Er det ingen forskalling ?

D
Nej ingen låg!

D
Og det er derfor, der er blevet brune striber på asfaboarden.

ikke meget men eftersom jeg skal skifte panelen tænkte jeg male striberne?

P
Mærkeligt! det bør jo regne/løbe lige ind, men er der ingen skader, så har det åbenbart fungeret alligevel, kan vel ikke skade at male, hvis du har tænkt at fortsætte med "stilen":)

D
Forklaringen til, at der ikke er nogen skader, er, at tagskægget er 70-80 cm.

tænkte stryge med lidt diffusionsåben facademaling, samme som jeg bruger til plankerne.

Inde på samme spor: har det virket tidligere så gør på nøjagtig samme måde igen. Nogle gange bliver man glædeligt overrasket over, at ting, der ikke "skal/burde" virke, alligevel gør det.

D
Jo altså selve konstruktionen skal ikke skiftes. Spørgsmålet var, om det er muligt at male på asfaboard, og om der er noget, jeg bør tænke på.

Eftersom boarden allerede er malet fra tidligere, bør det jo ikke være nogen problemer at male den igen med den nye farve. Antager at du må presse penslen med farve, så den kommer ind i sprækkerne.

Sittställning
Aaarå, du skal vel ikke helt male boarden så det bør ikke være problemer overhovedet hvad jeg kan komme på.

• Synes
Derbyboy og 1 anden
  • Laddar…
D
C claym sagde:
Eftersom boarden redan är målad sen tidigare bör det ju inte vara några konstigheter att male den igen med den nye farve. Antar at du får presse penslen med farve så den kommer ind i sprækkerne

Den nye panel ligger på bukke indendørs.

D Derbyboy sagde:
Jeg skal skifte stående panel, som er sømmet direkte på asfaboard. Panelet sidder med 5 mm mellemrum, og ved seneste maling blev panelet malet på plads, hvilket medførte maling på asfaboardet.

Nu skal jeg skifte farve på facaden fra brun til sort og undrer om jeg kan male stregerne, der i dag findes mellem nogle panelplanker?
Ingen problemer med at male. Vælg alkyd/oliebaseret maling.

Jeg havde tidligere et hus, hvor hele facaden var malet asfaboard med lægter på, så det så ud som en lockläcktpanel. Denne var 40 år gammel, da jeg købte den, og helt fejlfri.

Så længe kun de brune striber males, går det fint. Asfaboardet er diffusionsåbent og bør ikke tætnes med maling, da indtrængende fugt kan have svært ved at tørre ud. Især hvis der sidder en eller anden form for diffusionsspærre på indersiden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.