9,600 læst ·
42 svar
10k læst
42 svar
Er det normalt at montere vindueskarm (granitplade) på en enkeltlags gipsvæg (kun 1 lag gips)?
Vi har de konsoller som var på et billede på side to, og de fungerer godt. Givetvis må der være en regel lige under vinduet. Det er muligt, at den sidder langt inde.
Ville selv passe mig for at rive i en ydervæg som din. Der sidder vel garanteret en ångspärr bag gipsskiven, som du ikke må ødelægge.
Ville selv passe mig for at rive i en ydervæg som din. Der sidder vel garanteret en ångspärr bag gipsskiven, som du ikke må ødelægge.
K Kallebo sagde:
Et alternativ til løsning er, at du fastgør med eksisterende konsoller, lange skruer, samt sætter et elementskjul, der sidder i to eller tre støtte, som går mellem pladen og gulvet, altså i forkant, ikke mod væggen.
Sæt tre stykker 30*30 mm som støtte, fastgør elementskjul i disse to sektioner, så det ser ud som om det skal være sådan, en lidt fuskløsning men et alternativ.
Mvh P-A
Sæt tre stykker 30*30 mm som støtte, fastgør elementskjul i disse to sektioner, så det ser ud som om det skal være sådan, en lidt fuskløsning men et alternativ.
Mvh P-A
Lad mig præcisere.J jackolako sagde:[billede]
Hej!
I lejligheden jeg er flyttet ind i, opdagede jeg, at en af vindueskarmene hang lidt skævt. Undersøgte og bemærkede hurtigt, at vindueskarmen (granitskiven) var monteret på en væg med kun 1 stk. gipsplade (enkeltgipsvæg) uden nogen som helst forstærkning (plyfa, skruet i regel, OSB) bagved. Totalt værdiløs konstruktion, det er nok at læne sig lidt mod den, eller at have nysgerrige børn, der hænger og klatrer, for at den skal falde af med resultatet store huller i væggen.
Er det standard at bygge på denne måde?
Har I tips til løsning?, det skal jo forstærkes bagved. Har en løsning, jeg har tænkt mig, men vil gerne høre flere idéer
//Jack
I overkant af konsolen sidder vinduesreglen, og i underkant af konsolen sidder der 1 lag gips, intet andet. Dette betyder, at man får en brydeeffekt mod den nedre kant af konsolen, hvis man for eksempel ville sætte en lidt for tung blomsterpotte på vindueskarmen, som i sig selv er en tung granitskive
//Jack
Takker P-AP Pagno sagde:Et alternativ til løsning er, at du fastgør med eksisterende konsoller, lange skruer, samt sætter et radiatorskjold, der sidder i to eller tre støtter, som går mellem pladen og gulvet, i forkanten altså, ikke mod væggen.
Sæt tre stykker 30*30 mm som støtte, fastgør radiatorskjold i disse to sektioner, så det ser ud, som om det skal være sådan, lidt fuskløsning men et alternativ.
Mvh P-A
Jojo, har fuld kontrol over det, men læs mit indlæg igen.J jackolako sagde:Lad mig klargøre.
I overkant af konsollen sidder vindueshagen og i underkant af konsollen sidder det 1 lag gips, ingenting andet. Dette betyder jo så, at man får en brydeeffekt mod den nedre kant af konsollen, hvis man for eksempel skulle sætte en lidt for tung blomsterkrukke på vindueskarmen, som i sig er en tung granitplade
//Jack
Hvis du fastgør konsol mod væg, så sidder den godt mod væggen i kant mod karmen, sæt en tung vinduesplade på, og alt falder sammen.
Hvis du støtter op vertikalt, mellem gulv og vinduesplade med "reglar" af tilpasset størrelse, så holder de op vægten af pladen, reglarne skal sidde ud mod rummet, ikke mod væg.
Pointen er at skjule reglarnes funktion med et flot elementskjold, intet andet.
Mvh P-A
Det er bedst at spørge foreningen, om du må fjerne gipset for at gøre ydervæggens indre lag mere stabilt.
Konstruktionen, de har lavet, er helt forkastelig, ingen tanke bag konstruktionen udover økonomisk vinding.
Forkert, nej, bare dumt.....
Jeg håber, at det løser sig for dig.
Mvh P-A
Konstruktionen, de har lavet, er helt forkastelig, ingen tanke bag konstruktionen udover økonomisk vinding.
Forkert, nej, bare dumt.....
Jeg håber, at det løser sig for dig.
Mvh P-A
Forstår P-A, det er ingen dum idé. Det var ikke til dig jeg klargjorde, det var til dem som havde brug for det. Tak endnu en gang for tipset/JackP Pagno sagde:Jodå, har fuld kontrol over det, men læs mit indlæg igen.
Hvis du fastgør konsollen mod væggen, så sidder den godt mod væggen i kanten imod karmen, sæt en tung vindueskarm fast og alt falder ned.
Hvis du afstiver vertikalt, mellem gulv og vindueskarm med "reglar" af tilpasset størrelse, så holder de op tyngden af pladen, reglarne skal sidde ud mod rummet, ikke mod væg.
Pointen er at skjule reglarens funktion med et flot radiatorskjold, intet andet.
Mvh P-A
Præcis. Jeg må nok tage det med dem. Bliver nok godt til sidst. Tak/JackP Pagno sagde:
Tænkte bare give lidt input her inden juletider:
Det er frustrerende, at der sker uheld, det spiller ingen rolle, om du har et nybygget hus/lejlighed, der bliver ofte mindre eller større problemer med tiden.
Jeg har selv en gammel gård, hvor de fleste ting kan gå galt, er gået galt.
Har arbejdet med alt fra finere snedkerarbejde til bygningspleje.
Når man ved, hvad man går ind til, hvis man erhverver en ældre bolig, bliver man ikke lige så frustreret ved tilbageslag.
Nu ser det ud til, at du bare vil have hjælp, ikke så desperat som mange kan blive, når vægge smadres.
Bevar roen, der kommer flere problemer, garanteret, løsninger findes altid, måske ikke altid hurtige løsninger, men løsninger findes, altid.
Jeg håber virkelig, at du løser dit lille uheld, gør ikke større ting ud af det, så du/I bor på en byggeplads i julen, det kan tære på forskellige måder.
Saml information, forskellige forslag, start projektet, når du ved, hvordan du/I vil have det, skynd dig langsomt!
Ha' en god første advent, fortsæt gerne din tråd, lidt billeder, når du begynder renoveringen, kan altid være sjovt.
Mvh P-A
Det er frustrerende, at der sker uheld, det spiller ingen rolle, om du har et nybygget hus/lejlighed, der bliver ofte mindre eller større problemer med tiden.
Jeg har selv en gammel gård, hvor de fleste ting kan gå galt, er gået galt.
Har arbejdet med alt fra finere snedkerarbejde til bygningspleje.
Når man ved, hvad man går ind til, hvis man erhverver en ældre bolig, bliver man ikke lige så frustreret ved tilbageslag.
Nu ser det ud til, at du bare vil have hjælp, ikke så desperat som mange kan blive, når vægge smadres.
Bevar roen, der kommer flere problemer, garanteret, løsninger findes altid, måske ikke altid hurtige løsninger, men løsninger findes, altid.
Jeg håber virkelig, at du løser dit lille uheld, gør ikke større ting ud af det, så du/I bor på en byggeplads i julen, det kan tære på forskellige måder.
Saml information, forskellige forslag, start projektet, når du ved, hvordan du/I vil have det, skynd dig langsomt!
Ha' en god første advent, fortsæt gerne din tråd, lidt billeder, når du begynder renoveringen, kan altid være sjovt.
Mvh P-A
Helt rigtig indstilling P-A, jeg er nok der jeg med. Totalrenoverede hele min forrige lejlighed, der var det problemer mest hele tiden å det løste sig rigtig godt alt sammen, så dette her bliver nok en bagatel så snart jeg tager fat på det. Lægger billeder op når jeg giver mig i kast med det. Hav det godt//JackP Pagno sagde:Tænkte bare give lidt input her inden juletid:
Det er frustrerende at der sker uheld, det spiller ingen rolle om du har et nybygget hus/lejlighed, det bliver ofte mindre eller større problemer med tiden.
Jeg har selv en gammel gård hvor de fleste ting kan gå galt, har gået galt.
Har arbejdet med alt fra finersnedkeri til bygningsbevaring.
Når man ved hvad man går ind til, hvis man erhverver en ældre bolig, bliver man ikke lige så frustreret ved tilbageslag.
Nu virker det som om du bare vil have hjælp, ikke så desperat som mange kan blive når væggene knækker sammen.
Bevar roen, der bliver flere problemer, garanteret, løsninger findes altid, måske ikke altid hurtige løsninger, men løsninger findes, altid.
Jeg håber virkelig at du løser dit lille uheld, gør ikke større ting ud af det så du/I bor i en byggeplads under julen, det kan friste på, på forskellige planer.
Saml information, forskellige forslag, start projektet når du ved hvordan du/I vil have det, skynd dig langsomt!
Ha' en dejlig første advent, fortsæt gerne din tråd, lidt billeder når du begynder renoveringen kan altid være sjovt.
Mvh P-A
Undskyld allesammen! Har nok forklaret problemet lidt forkert. Det var så længe siden jeg opdagede det, og har nok glemt detaljerne omkring det hele. Så var jeg nok også lidt på en kigger i går... Vindueskarmens konsol sad godt fastskruet i vinduesrammen, ja. Problemet ligger jo i, at konsollens underkant kun støttes af 1 lag gips uden nogen som helst forstærkning bagved. Dette medfører så, at hvis skiven belastes hårdt, trykkes konsollens underkant ind i væggen... Endnu en gang, undskyld at jeg var uklar //JackJ jackolako sagde:[billede]
Hej!
I lejligheden jeg er flyttet ind i, opdagede jeg, at en af vindueskarmene hang lidt skævt. Undersøgte og bemærkede hurtigt, at vindueskarmen (granitskiven) var monteret på en væg med kun 1 stk. gipsplade (enkelgipsvæg) uden nogen som helst forstærkning (plywood, skruet i regel, OSB) bagved. Totalt værdiløs konstruktion, det er nok at læne sig lidt mod den, eller have nysgerrige børn, der hænger og dingler, for at den skal løsne sig med resultatet store huller i væggen.
Er det standard at bygge på denne måde?
Har I tips til løsning?, skal jo forstærkes bagved. Har en løsning jeg har tænkt mig, men vil gerne høre flere idéer
//Jack
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Ny fjärrvärmeanvändare - är detta ”tjutande” ljud normalt?
Fjärrvärme & Gas -
43 % fakturering efter avtalstid. Är DETTA normalt i Sverige?
Socialt & Projekt -
Är det här normalt? Små djur!!
Övrigt husrelaterat -
Detta är inte normalt va?
Värmepumpar -
Är det normalt att en IVT 607 kompressor varvar ca 1000 varv/min
Värme allmänt