Hej!

Er i gang med at renovere køkkenet og har fjernet fliserne, der sad omkring brændeovnen.

Af en eller anden grund har den tidligere ejer afsluttet muringen med 1 række af noget mærkeligt blåt... der har siddet en ovn med kogeplader lige op ad dér, så måske derfor? For at beskytte ovnen mod brændeovnens varme?

Er det blåbeton?
Bør vi fjerne det?
Skal vi være bekymrede?

Vi skal installere en indbygget ovn + mikroovn i et højskab der ved siden af, men med et mellemstykke på ca. 5 cm, så det bliver en luftspalte. Skal vi sætte en minarit plade der?

Væg ved vedovn med blå mursten og udsatte mursten, taget før renovering.

En nærbillede af en murflade med porøs, blåligt materiale, muligvis blåbeton, som var bagved vedovnen før renovering.

Sådan så det ud, før vi begyndte at rive ned:
Et køkkenhjørne med brune fliser bag en komfur og en vedovn. Vedovnen er omgivet af hvide fliser. En radiator ses ved siden af vinduet.
 
Ja det ser ud som blåbetong.
 
  • Synes
morgonspöket
  • Laddar…
M morgonspöket sagde:
Er det blåbetong?
Skal vi fjerne det?
Skal vi være bekymrede?
Ja
Nej
Nej
 
  • Synes
morgonspöket
  • Laddar…
Stefan N Stefan N sagde:
Ja
Nej
Nej
Hvorfor skal vi ikke fjerne det?
Hvilken funktion udfylder det?

Er det ikke bedre at erstatte med noget moderne materiale, som ikke er "farligt"?
 
Det er bedre at fjerne blåbetongen end at lade den være.

Det var sandsynligvis lettere at save blåbetongen til den rette tykkelse end at forsøge at hugge ildfast tegl til den rette tykkelse.
 
Blåbetong kan som bekendt afgive radioaktiv radon.
I dette tilfælde er det så lidt, at det nok ikke spiller nogen praktisk rolle for helbredet, så gør det, der er lettest.
 
Det er klart, at man fjerner det, selvom det ikke er livsfarligt. Hvorfor skulle man beholde en begrænset del i blåbeton i et nyrenoveret køkken?
Betonen afgiver radongas, der kan, efter lang tid, skade lungerne og give lungekræft.

Bare viden om dette gør, at alle mennesker med en IQ-niveau over 60 erstatter betonen med et uskadeligt materiale.
 
Skal gemme disse billeder, er nok første gang nogen spørger om blåbetong, og det ER blåbetong.
Ellers er det jo billeder af bænkebidere eller slaggplader.
Fjern dem hvis det føles godt, er jo nemt at erstatte med noget andet.
 
B Boende45 sagde:
Det er klart, at man fjerner det, selvom det ikke er livsfarligt. Hvorfor skulle man beholde en begrænset del af blåbeton i et nyrenoveret køkken?
Betonen afgiver radongas, som kan, efter lang tid, skade lungerne og give lungekræft.

Bare viden om dette gør, at alle mennesker med en IQ-niveau over 60 erstatter betonen med et uskadeligt materiale.
Og alle holder også op med at ryge...
 
  • Synes
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H
B Boende45 sagde:
Det er klart, man fjerner det, selv om det ikke er livsfarligt. Hvorfor skulle man beholde en begrænset del i blåbeton i et nyrenoveret køkken?
Betonen udleder radongas, som kan, efter lang tid, skade lungerne og give lungekræft.

Bare bevidstheden om dette gør, at alle mennesker med en IQ-niveau over 60 erstatter betonen med et uskadeligt materiale.
Men rolig nu. Har svært ved at se, at fire blokke blåbeton skal give forhøjede værdier i et hus. Har selv alle ydervægge og delvist indervægge i blåbeton. Havde ca. 300 Bq/m3 før ny ventilation.

For øvrigt er det vel ikke radongassen i sig selv, der er farlig, det er de stoffer, som radonhenfalder til, de såkaldte radondøtre, der udsender skadelig stråling.
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.