Hej,
Jeg skal snart fastgøre stolpeskoene til min pergola i en betonplade med ankerlim. Hullerne er boret i henhold til anvisningerne, og testmontering uden lim er gennemført. På tuben står der, at man skal fylde hullet til to tredjedele og rotere jernet ned. Det er dog ikke muligt i mit tilfælde (se billede).

Jeg overvejer, hvordan jeg skal gøre dette, så det ikke går galt. Vil meget gerne undgå at måtte afbryde, når limen først er i hullet. Vil heller ikke have lim griseri uden for stolpeskoen. At rotere er ikke en mulighed, så jeg må trykke og måske banke det ned. Spørgsmålet er, om jeg virkelig skal fylde så meget lim i hullerne? Limen skal jo finde vej et sted hen, når jernene går ned. Dette kan næppe være den applikation, hvor hele ankerlimens kapacitet kræves for at det skal holde.

Synspunkter og tips modtages taknemmeligt.

En træstolpe monteret i en metallisk stolpesko på en betongplade; to skruer synlige på siden af stolpen.

En hånd holder en metalbeslag med to lodrette metalstave på en grå betonoverflade, klar til montering af stolpesko til pergola.

J
Nu har jeg ingen stor erfaring med kemisk anker, men plejer at være god til idéer :D
Jeg ville nok have smurt massen jævnt ud over jernene på forhånd og så have brugt lidt i hullet. Det burde give omtrent samme resultat som at dreje. Bare lidt mere klistret. Altså omtrent så meget rundt om jernene, at det stadig kan komme ned i hullet. Du kan jo også trykke en mindre stav ned i hullet først, så du får det ordentligt spredt ud, og derefter trække den op, og så ned med dit par med passende mængde masse på.

Bedste svar

Jeg har lavet en lignende montering. Men valgte jern med huller. Så jeg satte fast rustfri 12mm gevindstang i hullerne og derefter møtrikker til jernene. Har fungeret i 4 år nu.

Egentlig burde du lave en prøveopsætning i en anden betonklods bare for at se, om du kan få jernene ned i hullerne, når du ikke kan dreje.

• Synes
cpalm
  • Laddar…
J Jocke Best sagde:
Nu har jeg ingen kæmpestor erfaring med kemankre, men plejer at være god til idéer :D
Jeg havde nok smurt massen jævnt over jernene inden og derefter kun haft lidt i hullet. Det burde give omtrent samme resultat som at dreje. Bare lidt mere rodet. Altså omtrent så meget rundt om jernene, så det alligevel kan komme ned i hullet. Det går jo også at trykke en mindre stav ned i hullet først, så du har fået ordentligt spredt i hullet, og derefter trække den op, og så ned med dit par med passende mængde på.
Tak for svar. Det lyder som en fornuftig tilgang. Selve beslaget er ret stramt at få på (og af) selv uden smørelse, så at føle sig frem med det rigtige beslag er ikke en mulighed.

H hempularen sagde:
Jeg har lavet en lignende montering. Men valgte jern med huller. Så jeg satte fast rustfri 12mm gevindstang i hullerne og derefter møtrikker til jernene. Har fungeret i 4 år nu.

Egentlig burde du lave en prøvemontering i et andet betonstykke, bare for at se om du kan få ned jernene i hullerne, når du ikke kan dreje.
Hej,
Måske ikke en dum idé. Der er mange steder på pladen, som vil blive helt skjult af udekøkkenet. Dog antager jeg, at jeg skal fikse en ny spids til tuben, hvis jeg skal bruge massen flere gange.

Nu er jeg jo ikke først ude med dette problem, eftersom jeg helt skamløst har stjålet designet fra @Paerh.
Det ville være meget interessant at høre, hvordan han gjorde, hvis han nu kan komme over designtyveriet...

C
N nybyggarn3 sagde:
Nu er jeg jo ikke den første med dette problem, da jeg helt skamløst har stjålet designet fra @Paerh.
Der er et antal mindre mangler i designet;
  • Problemerne med monteringen og anker massen du tager op her.
  • Ville tro at hullerne strengt taget sidder for tæt, hvis du kigger på specifikationen for anker massen.
  • Den kan ikke demonteres på nogen ikke-destruktiv måde.
  • Armeringsjernene vil ruste.
  • Armeringsjernene føles lidt for korte i forhold til diameteren.
  • Ingen justeringsmuligheder når de først er forankrede.

Så du har vel lige opdaget grunden til, at "standard" er at køre med gevindstang eller ankerhylse og skrueforbindelse. ;)

Men under forudsætningerne bliver det nok godt som du er inde på. Dvs. vær ikke for generøs med anker massen og ryk på dem så godt det går for at få massen til at fæstne ordentligt. Og vær, som altid, omhyggelig med at børste og blæse hullerne ordentligt.

C cpalm sagde:
Der er et antal mindre mangler i designet;
  • Problemerne med monteringen og anker massen du nævner her.
  • Ville tro, at hullerne strengt taget sidder for tæt, hvis du kigger på specifikationen for anker massen.
  • Den kan ikke demonteres på nogen ikke-destruktiv måde.
  • Armeringsjernet vil ruste.
  • Armeringsjernet føles lidt for korte i forhold til diameteren.
  • Ingen justeringsmuligheder når de først er forankret.

Så du har vel præcis opdaget årsagen til, at "standard" er at bruge gevindstang eller ankerhylse og skrueforbindelse. ;)

Men under forudsætningerne bliver det nok godt som du beskriver. Dvs. vær ikke for generøs med anker massen og bevæg dem for at få massen til at fæstne ordentligt. Og vær, som altid, omhyggelig med at børste og blæse hullerne ordentligt ud.
Tak så meget for svar.
Nogle mindre mangler i resultatet plejer man jo at skulle regne med, når man tænker:) Af dem du nævner, føles de fleste håndterbare, hvis jeg nu bare får det på plads. Indjusteringen gjorde jeg (forhåbentlig godt) inden jeg borede. Skal et beslag på et tidspunkt udskiftes, må jeg simpelthen skære skiten i stykker på stedet og erstatte med noget lidt større.

At det ruster i jernet, håber jeg ikke vil blive et problem i min levetid (bliver snart 40 og er ret glad for god mad og drikke). Skal jeg være helt ærlig, så jeg for mit indre blik en rustfri gevindstang og ikke et armeringsjern, da jeg bestilte fødderne. Var simpelthen ikke tydelig nok.

Så var det hele færdigt. Borrede et testhul under det kommende køkken og prøvede at presse et armeringsjern ned. Det viste sig, at massen var ret flygtig i konsistensen, og at det ikke var noget problem at presse jernet ned.

Inden jeg satte fast i stolpeskoene, maskerede jeg pladen med lidt tape rundt om skoene. Massen pressede jeg ned i hullet, og da jeg bankede stolpeskoen på plads, pressede det lidt masse ud på maskeringen. Det blev pænt, og der var ingen klister efter, at jeg fjernede tapen. Jeg tror og håber, at massen vil indkapsle jernene så meget, at de ruster langsomt.

• Synes
hempularen og 2 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.