ToRy sagde:
Jeg kan tage fejl, men er ikke asbest sikrest så længe det får blive siddende? Altså, at der ikke frigives nogen farlige asbestfibre, så længe man ikke rører materialet?
Det afhænger lidt af. I de fleste tilfælde har du ret, men der er mange eksempler på det modsatte - hvor man bør rengøre så hurtigt som muligt. Et eksempel er krokidolit sprøjtet som lyd- og brandisolering. Det er et skræmmende stof, der konstant støvede. Et andet eksempel er gurmassa i bøje af rør, hvis bøjen er beskadiget eller hvis den kun er viklet med gazebind uden overmaling.
Men som sagt, i mange tilfælde er det bare at lade det sidde og eventuelt forsegle det med maling, primer eller noget andet, der passer til situationen.

Pladerne TS spørger om, er jeg dog 99 procent sikker på, at de ikke indeholder asbest.

ToRy sagde:
Er det ikke kun i facadeplader, ventilationsrør og gamle bremsebelægninger, man har brugt asbest, typ...?
Absolut ikke. Rørisolering, lim, fix, fog, brandskyddsmasse, lyddæmpende måtte, gulvmåtte, som isolering i undergrundsbanernes vægge, sprøjtet lydisolering i lydstudier, isolering i kedler, brandskydsplader, pakningsmateriale, Ballograf-penne (ja, faktisk, som armering i plasten) og i millioner af andre steder.
Asbest var billigt, stærkt og brandsikker. Det var et vidunderligt materiale med kun én ulempe - folk døde af det. Men det tog selvfølgelig et stykke tid at finde ud af!

Senest redigeret:
  • Synes
Stina71
  • Laddar…
Påminder om politiets bombegruppe. De rejser landet rundt og desarmerer en masse mistænkelige genstande. Det er sjældent, det er skarpt, men hvis det skulle være skarpt, føles det jo unødvendigt at tage en chance...:| Nogen ved det til 100%, men at få fat i denne lige nu...

S
huntonit!!! 100% sikker :)

• Synes
Stina71
  • Laddar…
O
Den frygt, der findes vedrørende asbest hos private, er oftest meget overdrevet. Arbejder man med at sanere skidtet, forstår jeg, at man bruger maske... Det er nødvendigt uanset hvad, for støv er ikke sundt for lungerne uanset hvad....

Undrer mig over, hvor mange der bliver syge af asbest i deres eget hjem... Hvor man ikke river ned eller roder rundt? De tilfælde, der findes, er dem, der arbejdede med asbest hele dagen...

Bekymringen for asbest er overdrevet efter min mening. Og i ens hjem og verden omkring sig findes der farligere ting... :)

Jeg tror, at bilens udstødning er farligere end eventuel asbest i ens hjem... uanset hvilken type det er...

Det ville være interessant, hvis der var blevet lavet en måling af, hvor mange fibre asbest frigiver... selv når man ikke rører det...

Jeg tænker på den farlige støvende ting...

Dernæst burde man nok sammenligne asbestrisikoen med bilens udstødning.... hvad der er farligst...

• Synes
Stina71
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.