De sidder i loftet i et lille soveværelse i et hus fra 1893, som er blevet renoveret i etaper, før jeg købte det. Følelsen i rummet er, at loftpladerne dæmper lyden på en eller anden måde.
Nogen, der har set loftet, har gættet på "tretex", en anden har sagt "absorptionsplader". Materialet føles lidt "porøst".
Da jeg vil sanere huset for det asbest, der findes, overvejer jeg. Kan disse loftplader indeholde asbest?
Skal jeg tage en prøve, eller kan jeg simpelthen lade dem sidde uanset om de indeholder asbest eller ej? Det føles vigtigt, da børnene sover i rummet.
Pladerne føles ikke særligt porøse, som jeg først troede.
Hvis man banker på dem, er de temmelig hårde, og man skal trykke ganske hårdt for, at det "giver" lidt under fingeren. Dvs. man føler en tendens til, at materialet kan være en smule porøst.
Ved ikke, måske er overfladen lidt hårdere pga. farven, der er malet udenpå, men helt klart ikke meget porøst materiale i pladen.
Lyder omtrent som at banke på en hård træplade.
Men, overfladen har en vis struktur. Ikke helt glat.
Bør det rives bort eller sidder det godt, hvor det sidder?
Formentlig fin gammel perlespor under, men usikker på om jeg tør rive pladerne ned, hvis de kan indeholde asbest.
Har du nogen anelse SBH?
Googlet lidt på huntonit.
På de fleste billeder ser det ud som om huntonit har en slags "åringsstruktur", striber som i et almindeligt træbræt.
Sådan ser mit loft ikke ud. Det ser mere svagt "knubret" ud. Og pladerne gør rummet lidt lyddæmpet på en eller anden måde.
Som om pladerne kunne være en slags absorberende plade.
Giver huntonit sådan en effekt?
Og indeholder tretex eller huntonit asbest?
Eller er det bare at rive ned?
Bør det rives ned eller sidder det godt, hvor det sidder?
Formentlig fin gammel perlespont bagved, men usikker på om jeg tør rive i pladerne, hvis de kan indeholde asbest.
Har du nogen anelse SBH?
træfiberskive. kan du lide pladerne, så beholder du dem.
der er risiko for, at materialet bagved ikke er særlig pænt.
Ingen anelse om hvad det kan være for noget, men jeg smider en lille overvejelse ind, der kan være værd at tænke over.
Jeg kan tage fejl, men er asbest ikke sikrest, så længe det får blive siddende? Dvs. at der frigøres ingen farlige asbestfibre, så længe man ikke rører materialet? Så vidt jeg har forstået, er det farlige ved asbest de små fibre, der flyver rundt, når man river og saver i skidtet, og som man så indånder. Det er klart, HVIS der er asbest i indvendige vægge og lofter, frigøres der lidt, hvis du skulle bore for at hænge malerier eller lamper op, men er der virkelig asbest i væg- eller loftbeklædning indvendigt? Er det ikke kun i facadeplader, ventilationsrør og gamle bremsebelægninger, man har brugt asbest, sådan...?
Anyway, tænk dig om først (hvilket du jo gør i og med denne tråd ) så du ikke skaber dig en masse unødvendigt arbejde. Asbest skal man ikke lege med, men jeg TROR ikke dine børn bliver skadet af at opholde sig i et rum i et hus, hvor der er asbest i væggene, forudsat at de ikke river væggene ned....
Det er en form for tretexplader. Prøv at trykke en hæftestift eller en knappenål ind. Det bør gå let med håndkraft, hvis det er tretex. Pladerne giver god lydisolering i rummet, så hvis de ikke er for grimme, er der en pointe i at beholde dem.
Det er ingen fare at rive dem ned. Det vil støve en del, men det er ikke noget farligt støv.
Sandsynligvis er det en almindelig loftplade med en struktur, der er lidt knudret, den kan være lavet i en tykkere form af masonit eller træfiber.
Og der er nok absolut ikke asbest i dem.
Havde det været en traktorgarage med loftplader, havde der nok været større risiko for asbestplader.
Har lignende loftplader i mit hus, og det er en form for træfiberplade med en mere holdbar overflade af maling.
Så det er en lidt hårdere tretexplade med maling på.
Og asbest behøver du ikke bekymre dig om! Men hvis du alligevel river det ned, så brug støvbeskyttelse, for de støver enormt meget, når man bryder i dem.
Et kort spørgsmål, hvorfor så bekymret for asbest i alt?