Den er ca. 15x90mm
Den har ligget på vores loft siden 83 og jeg mangler ca. 6kvd.

Taknemmelig for hjælp

• Træplanke på ca. 15x90mm målt med gul lineal, opbevaret på loftet siden 1983.
Hvilket lokalt savværk som helt kan gøre mere af din panel, og det plejer ikke engang at være særlig dyrt. Tag stykket med til savværket, så kan de sikkert hjælpe dig!

• Synes
Nissens og 2 andre
  • Laddar…
J jawen sagde:
Det der er nok almindelig Bastupanel 15x90

[link]

MvH Jawen
Ja disse synes at have de rigtige dimensioner, men alle moderne bastupaneler, jeg finder, har delvist afrundede kanter, hvilket mine ikke har.

Der findes næsten lige så mange paneltyper som der er save type...........Tænk desuden førhen når der stod en sav i hver by typ.........Er den speciel og man har brug for mere, så bør man nok vide præcis hvor den er købt til at begynde med.

• Synes
Bybe
  • Laddar…
S Stefan1972 sagde:
Der er nærmest lige så mange paneltyper som der er save ...........Tænk desuden på før i tiden, når der stod en sav i hver by ..........Hvis den er speciel og man har brug for mere, så skal man nok vide præcis, hvor den er købt til at begynde med.
Du har helt ret, hvis vi taler 1800-tallet & nogle år ind i 1900-tallet, men siden især 30'erne har vi haft en slags "standard".

Bybe:

Før i tiden var det meget mere almindeligt med både uhøvlede & lige savede panelbrædder og reglar.
Men industrien har både på grund af håndtering & funktion, været nødt til at omstille sig til mere høvlede & let rundede kanter.

Malingen hæfter ikke på "spidsen" af et 90 graders spalteflade, det bliver alt for tyndt lag.
Rundingen gør også, at man ikke får splinter i hænderne, når man arbejder med træet.

Næsten den eneste gang man vil have en rå uhøvlet overflade er på yderpanel, for at malingen skal hæfte maksimalt.

Hvad skal du bygge?

Mvh Jawen

• Synes
Bybe
  • Laddar…
J jawen sagde:
Du har helt ret, hvis vi taler om 1800-tallet og nogle år ind i 1900, men siden især 30-tallet har vi en form for "standard".

Bybe:

Før var det meget mere almindeligt med både uhøvlede & tværskårede panelbrædder og regler.
Men industrien har både på grund af håndteringen & funktionen måttet skifte til mere høvlede & let afrundede kanter.

Malingen fæstner ikke på "spidsen" af en 90 graders kløveflade, det bliver alt for tyndt lag.
Afrundingen gør også, at man ikke får splinter i hænderne, når man arbejder med træet.

Stort set den eneste gang, man vil have en rå uhøvlet overflade, er det på yderpanel for at malingen skal fæstne maksimalt.

Hvad skal du bygge?

Mvh Jawen
nja man kan synes så men jeg har selv købt panel på en sav i begyndelsen af 2000. Både perlestaff og loftpanel og sidstnævnte var garanteret noget eget. Har aldrig set noget lignende senere men den var billig og passede mig da.

S Stefan1972 sagde:
nja man kan tycka så men jag har själv köpt panel på en såg i början på 2000. Både pärlspont och takpanel och den sistnämnde var garanterat nåt eget. Har aldrig sett nåt liknande senare men den var billig och passade mig då.
Går du til en som har et eget lille savværk (og også oftest egen skov), så kan du såklart få andre ting.
Fandtes en et par mil fra mig som havde egne "skabeloner", men meget få af dem findes tilbage desværre.

MvH Jawen

J jawen sagde:
Du har helt ret, hvis vi taler 1800-tallet og nogle år ind på 1900, men siden især 30'erne har vi en form for "standard".

Bybe:

Før var det meget mere almindeligt med både uhøvlede og lige savet panelbrædder og reglar.
Men industrien har både på grund af håndteringen og funktion, været nødt til at skifte til mere høvlede og let afrundede kanter.

Malingen hæfter ikke på "spidsen" af en 90 graders kløveflade, det bliver alt for tyndt lag.
Afrundingen gør også, at man ikke får splinter i hænderne, når man arbejder med træet.

Stort set den eneste gang man vil have en rå uhøvlet overflade, er på yderpanel, for at malingen skal hæfte maksimalt.

Hvad skal du bygge?

Mvh Jawen
Det er til indvendigt loft, det er det samme som vi har i underetagen.

Dette loft var blevet efterladt på den uindrettede overetage, indtil nu hvor vi købte huset, huset er bygget i 1983.

• Loftet i træ, fra husets uindrettede øverste etage, bygget i 1983, med vindue i baggrunden og trækroner udenfor.
Alt lå på en palle. Vi tænkte, at det er jo lige så godt at sætte det op, da det allerede var på plads.
Men ja, nu er det lidt surt, da jeg mangler ca 6kvd.
for det meste fordi jeg dummede mig, da jeg satte det op og har været nødt til at tage visse dele ned igen.

J jawen sagde:
Går du til en, der har et eget lille savværk (og også ofte egen skov), så kan du selvfølgelig få andre ting.
Der fandtes en et par mil fra mig, som havde egne "skabeloner", men meget få af dem findes desværre tilbage.

MvH Jawen
Ved desværre ikke, hvor jeg kan finde et savværk i eller i nærheden af Göteborg.
Modtager gerne tips.

Arvidssons såg i Benareby er god at starte hos. Lindomehållet.

• Synes
Bybe
  • Laddar…
Bybe Bybe sagde:
Alt lå på en palle. Vi tænkte, at det er jo lige så godt at sætte det op, da det allerede var på plads.
Men ja nu er det lidt surt, når jeg mangler ca. 6 kvm.
Mest fordi jeg har lavet en fejl, da jeg satte det op og måtte tage visse dele ned igen.

Jeg ved desværre ikke, hvor jeg finder et savværk i eller i nærheden af Göteborg.
Tag gerne imod tips.
Panel samt alt træ, der ligger, ændrer farve/ton!
Det skyldes, at det udsættes for ilt/UV samt egen oxidering & gulner & får sin egen "karakter".
Skal du bejdse/male er det ikke det samme problem, men vil du have naturfarve, fungerer det ikke at blande nyt og "gammelt" træ.
Det vil du ærgre dig over 50 gange mere end den evt. lille runding, som den nuværende bastupanel har.

Forsøg i så fald at sætte alt nyindkøbt bastupanel på samme væg/stykke væg, og lad dem så med tiden blive som det andet ældre træ, du allerede har.

Solindfald/skyggebelysning og forskellige vinkler skjuler forskellige trætoner meget godt og giver en naturlig skiftning, hvordan man opfatter træfarven & skygget ikke oplyst overflade opfattes altid som mørkere/dæmpet.

Jeg ville køre på & gøre, hvad jeg kan for at få et godt ensartet loft, og hvis jeg absolut ikke blev tilfreds, ville jeg sandsynligvis hvidbejdse loftet 1 eller 2 omgange, da det stadig er smukt, at man ser træstrukturen igennem bejdsen.

MvH Jawen

• Synes
Bybe
  • Laddar…
Tjek med Hols Hyvleri/MLG byggimport i Alingsås. Har fået god hjælp der for nogle år siden.

Du kan også tjekke med Calexio Wood i nærheden af Olskroken (typ), men de har mest ædeltræ.

• Synes
Bybe
  • Laddar…
J jawen sagde:
Panel samt alt træ som ligger ændrer farve//tone!
Det beror på at det udsættes for ilt/uv samt egen oxidering & gulner & får sin egen "karaktär"..
Skal du bejdse/male er det ikke samme problem, men vil du have naturfarve så fungerer det ikke at blande nyt og "gammelt" træ.
Det vil du irritere dig over 50 gange mere end den evt. lille runding som nuværende Bastupanel har..

Forsøg i så fald at sætte alt nykøbt bastupanel på samme væg/vægbid, og lad dem så med tiden blive som det andet ældre træværk du allerede har.

Solindfald/sliplys og forskellige vinkler skjuler forskellige trætoner meget godt, og giver en naturlig skiftning i, hvordan man opfatter træfarven & skygget ikke oplyst overflade opfattes altid som mørkere/dæmpet.

Jeg ville fortsætte og gøre, hvad jeg kan for at få til et godt ensartet undertag, og skulle jeg absolut ikke blive tilfreds, så ville jeg sandsynligvis hvidbejse loftet 1 eller 2 omgange, da det alligevel er smukt, at man ser træstrukturen igennem bejsningen.

MvH Jawen
Tak for grundigt svar!
Alt skal males helt dækkende, så det har ingen betydning for mig.
Føles lidt som om det må blive bastupanel... og forsøge at leve med det.

mexitegel mexitegel sagde:
Tjek med Hols Hyvleri/MLG byggimport i Alingsås. Har fået god hjælp der for nogle år siden.

Du kan også tjekke med Calexio Wood i nærheden af Olskroken (typ), men de har mest ædeltræ.
Kanon tak for tips, skal tjekke disse. :D

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.