Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 indlæg
Jeg har undret mig længe, er der virkelig nogen fordel ved at lægge betontag eller tegltag??
Det går ikke hurtigt. Det kræver kraftigere takkonstruktion hvilket bliver dyrere spær/bjælker. Kræver undertag=dyrene. Levetiden/tætheden?
Hvis nogle siger, udseendet. Ja, men der findes jo sandstensbelagt tagplade i dag, det ser jo ud som et tegltag...bare hurtigere, enklere, billigere montering i helhed.
Er jeg helt galt på den eller?
Det går ikke hurtigt. Det kræver kraftigere takkonstruktion hvilket bliver dyrere spær/bjælker. Kræver undertag=dyrene. Levetiden/tætheden?
Hvis nogle siger, udseendet. Ja, men der findes jo sandstensbelagt tagplade i dag, det ser jo ud som et tegltag...bare hurtigere, enklere, billigere montering i helhed.
Er jeg helt galt på den eller?
...og gennemprøvet i mange år, det tror jeg er grunden.
Der er sikkert andre, der har andre meninger...hvorfor
Hvem vil male deres afskallede metaltag efter 20 år? Og hvordan går man på det uden at det går fra 2-købt til 3-købt :S.
Og råspont er ikke så dyrt......
Hvis du kigger på huset og omkostningerne......så er taget det billigste i forhold til resten.
Folk smider 200-250 tusind i et badeværelse uden at blinke...men klager over at taget er dyrt, når det måske koster en 1/4 af badeværelsets pris.
Taget er vel noget af det vigtigste på et hus....hvis ikke taget er godt, vil det badeværelse vel blive ret slidt efter et stykke tid.
Skiftede mit tegltag til betonfliser i stedet...de vejer lige så meget i dag, samme farve, bedre pris...tættere...
Membran, lægter, tegl, tagtrin, ca. 100kvm = 18 tusind...det er rart at vide, at man har nyt tag.
Men der er sikkert andre, som sagt, der har gode argumenter imod mig og for andre ting.
Selvom jeg skulle få sandstensbelagt tagplade gratis, ville jeg takke nej og betale for et tegl/beton tag
Der er sikkert andre, der har andre meninger...hvorfor
Hvem vil male deres afskallede metaltag efter 20 år? Og hvordan går man på det uden at det går fra 2-købt til 3-købt :S.
Og råspont er ikke så dyrt......
Hvis du kigger på huset og omkostningerne......så er taget det billigste i forhold til resten.
Folk smider 200-250 tusind i et badeværelse uden at blinke...men klager over at taget er dyrt, når det måske koster en 1/4 af badeværelsets pris.
Taget er vel noget af det vigtigste på et hus....hvis ikke taget er godt, vil det badeværelse vel blive ret slidt efter et stykke tid.
Skiftede mit tegltag til betonfliser i stedet...de vejer lige så meget i dag, samme farve, bedre pris...tættere...
Membran, lægter, tegl, tagtrin, ca. 100kvm = 18 tusind...det er rart at vide, at man har nyt tag.
Men der er sikkert andre, som sagt, der har gode argumenter imod mig og for andre ting.
Selvom jeg skulle få sandstensbelagt tagplade gratis, ville jeg takke nej og betale for et tegl/beton tag
Jeg tog simpelthen ind tilbud på komplet tag af forskellige typer, og resultatet af det var, at betontag blev totalt set billigst. Icopal decra blev dyrest, nærmere 270 kroner kvadraten tror jeg (nærmere 300 om ikke mere har jeg for mig, for det blanksorte som jeg på det tidspunkt var interesseret i), mod sådan cirka 70 kroner kvadraten for betonfliser, 100 kroner for almindelig plade, ca. 150 for shingeltag og 200-250 for tegl afhængigt af type.
Dette er altså uden rygspont og pap, men med lægter, beslag, vindskeder og nødvendige plader.
Nu er jeg altså i fuld gang med at lægge Mjöbäckspannan MP201 (lysegrå) på mit allmogeblå garage.
Dette er altså uden rygspont og pap, men med lægter, beslag, vindskeder og nødvendige plader.
Nu er jeg altså i fuld gang med at lægge Mjöbäckspannan MP201 (lysegrå) på mit allmogeblå garage.
Medlem
· 416 indlæg
Tocke, det der med afskallende pladetag efter 20 år gennemskuer jeg... dagens behandlinger af plade er betydeligt meget bedre end for 20-30 år siden.
Selv OM malingen skulle skalle af, er det jo stadig helt tæt! Det kan man ikke sige om tagsten efter 20 år.
Den største fordel ved pladetag er nok, at det går hurtigt at få et hus regntæt.
Nja, jeg er nok stadig for pladetag i høj kvalitet. (dog ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Selv OM malingen skulle skalle af, er det jo stadig helt tæt! Det kan man ikke sige om tagsten efter 20 år.
Den største fordel ved pladetag er nok, at det går hurtigt at få et hus regntæt.
Nja, jeg er nok stadig for pladetag i høj kvalitet. (dog ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Jeg vil ikke give migimported_jo sagde:Tocke, det dér med flagnende pladetag efter 20 år synar jeg...dagens behandlinger af plade er væsentligt meget bedre end for 20-30 år siden.
Selv OM det skulle flage maling så er det jo stadig helt tæt! , det kan man ikke sige om tagsten efter 20 år.
Nja, jeg er nok stadig for pladetag i høj kvalitet. (dernæst ikke byggmax 0,4 mm eller trp 20)
Du kan sikkert vise, at min mening ikke stemmer på et tag...mens jeg kan påvise det modsatte.
Jeg skrev min personlige mening...deraf intet, der siger den er rigtig
Men blikkenslageren som jeg har brugt, fortalte, at man nu har fået problemer med den ekstremt populære aluzink og netop på overfladebehandlingen....så tegl kan vi vel enes om er det bedste alligevel
Men som sagt jeg mener (i det store hele) at pladetag ikke er noget jeg ønsker over hovedet
Medlem
· 416 indlæg
Jeg forstår, at det er din personlige mening, og det respekterer jeg.
Men at aluzinken gulner er ikke godt, men har ikke set så mange tegl/beton tage som er rene... mange har pletter m.m.
Ikke pænt.
Men at aluzinken gulner er ikke godt, men har ikke set så mange tegl/beton tage som er rene... mange har pletter m.m.
Ikke pænt.
Præcis som respekterer din naturligvis.imported_jo sagde:
Helt klart at tegl/betong tage bliver snavsede og især der, hvor antennen sidder... for det er fuglenes lille skidt-tilholdssted.
Jeg har diskuteret meget med min nabo om dette med bliktag... han for... og jeg imod.
Han har lagt plade på sin tilbygning... og hvis vi har været derinde, når det regner, så oplever jeg, at det lyder mere... men det kan jo være "indbildning" bare fordi jeg er anti-bliktag.
Hvad synes du?
Pladetag er en hurtig, enkel og billig måde at få tæt. På mindre udhuse synes jeg, at almindelig korrugeret plade passer meget godt. Påstanden om, at der findes pladetage, der ligner tegl, må nok stå for dig selv. Jeg er ikke begejstret for imitationer. Rigtige falsede pladetage er flotte, selv på større huse, men så er det ikke længere billigt.
Tegltag kan holde meget længe. Hvis man ikke lader mos vokse sig tyk, kan teglene holde i hundreder af år. Hvis man får en skade, er det nemt at udskifte enkelte tegl. Det er ikke lige så enkelt med pladen.
Erik
Tegltag kan holde meget længe. Hvis man ikke lader mos vokse sig tyk, kan teglene holde i hundreder af år. Hvis man får en skade, er det nemt at udskifte enkelte tegl. Det er ikke lige så enkelt med pladen.
Erik
Tror nok at det er udseende og tradition i kombination med levetid, der gør tegl/betonsten mest almindelige, samt at det ikke trommer ved regn.
Medlem
· 416 indlæg
Jo jeg er enig i, at almindelig tagplade har højere lydniveau ved regn, men pladen jeg lagde på hytten sidste år er denne sandstensbelagte tagplade fra Planja. Man hører næsten ingenting ved fuldt skybrud.
Derudover slipper man de der grimme snefang. Da pladen er sandbelagt, bliver sneen liggende, den kan ligesom ikke glide...
Ved ekstreme snemængder kan den "lagdele" sig, og eksempelvis halvdelen af tykkelsen kan glide af. Dette er en god fordel, fordi ved store snemængder holder almindelige snefang ikke, men ødelægges, hvilket oftest resulterer i skadet tag!
Derudover slipper man de der grimme snefang. Da pladen er sandbelagt, bliver sneen liggende, den kan ligesom ikke glide...
Ved ekstreme snemængder kan den "lagdele" sig, og eksempelvis halvdelen af tykkelsen kan glide af. Dette er en god fordel, fordi ved store snemængder holder almindelige snefang ikke, men ødelægges, hvilket oftest resulterer i skadet tag!
Klik her for at svare