Hejsa, vi tænkte på at fjerne en halv væg i kælderen.
Men jeg ved ikke om væggen er bærende.

vedhæfter billeder. Har malet en blå pil på den væg jeg vil fjerne. eller ja det er halvdelen af den væg jeg vil have fjernet
Plantegning af kælder med blå pil, der peger på en halv væg markeret til fjernelse; debat om hvorvidt væggen er bærende. Arkitekttegning af hus med facade mod vest og plantegning. Blå pil peger på væg i kælder planlagt til nedrivning.

peternicklas
Har en lignende væg i vores hus, og den er bærende for betondækket. Væggen er ved en trappe.

Ja den er antageligvis bærende pga trappeåbningen, hvis trappen havde gået 90 grader til den ene eller anden side, så havde den vægstumpe ikke været bærende. Du har enten en eller to bjælker hvilende på vægstumpe, hvis du finder bjælkerne, så ved du hvor du kan sætte en søjle i stedet for væggen.

peternicklas
Er vel mest sandsynligt med betondæk i det hus.

Hvad indebærer dette egentlig? Hvis jeg tager loftet ned, vil jeg kunne se bjælken. ?
Kan jeg så stille en søjle der og derefter rive væggen ned?
i
Eller er det nok, at jeg beholder lidt af væggen, hvor bjælken hviler imod?

Måske dumme spørgsmål, er helt ny.

peternicklas
jonaslatt sagde:
Hvad betyder dette egentlig? Hvis jeg tager ned indetaket så kommer jeg til at se bjælken. ?
Kan jeg så stille en søjle der og så rive væggen ned?
i
Eller er det nok, at jeg beholder lidt af væggen, hvor bjælken hviler imod?

Måske dumme spørgsmål, er helt ny.
Det kan jeg ikke svare på. Du har åbninger på begge sider af denne væg. Her må man nok beregne nedbøjningen af bjælkelaget, når væggen er erstattet med en søjle.

Er det kun den del af væggen over trappen, du tænkte at fjerne? Det ser ellers ud, som om væggen bærer trappen. Tilsyneladende også gulvet på etagen. Det kan være en idé at fjerne lidt af loftet og se, hvordan gulvet møder væggen. Er det gammelt trægulv på trækonstruktion, kan du nok ellers let se, i hvilken retning gulvet spænder. Er væggen bærende, kan det være en god idé at erstatte væggen med en bjælke, der bæres af to søjler/alternativt forlænges til tilstødende vægge. En konstruktør på stedet kan nok lettest afgøre, hvad der fungerer bedst i din situation.

Hvis væggen er bærende. Hvordan fungerer det så? Man kan ikke engang lave et hul på 20-30 cm? Så man kan få lidt lys?

harry73
jonaslatt sagde:
Hvis væggen skulle være bærende. Hvordan fungerer det så? Kan man ikke engang lave et hul på 20-30cm? Så man får lidt lys?
Det burde ikke være et problem, men lad en kyndig person kigge på stedet, før du begynder at rive.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.