Hejsa

Jeg skal bygge køkkenet om, men mangler cirka 70mm for at få plads til de gulvskabe, jeg gerne vil have.
Der sidder en regel, som tilfældigvis er 68mm. Hvis jeg saver den, får jeg plads til det hele.
Men reglen går fra gulv op til en tværgående bjælke i loftet, og derfor er jeg usikker på, om reglen har en bærende funktion.

Jeg undrer mig, om nogen med konstruktionsviden har noget at sige om dette?
Jeg undrer mig også over, hvordan/hvor man generelt kan se, hvilke konstruktioner i et hus der har en bærende funktion?

To billeder. Røde pile peger på reglen, og den røde streg på det ene billede er, hvor jeg ønsker at save den.

Rød pil peger på en lodret regel i køkkenet ved siden af fliser og gardin; rødt mærke viser, hvor ejeren overvejer at kappe reglen.
Byggeplan med køkkenets placering, røde piler markerer en vægregel, og et rødt streget område viser, hvor reglen ønskes beskåret.

Den ser bærende ud på billedet. Hvordan ser det ud ovenover, er det tag eller en etage til.
Afhængigt af hvilken retning tagspær/gulvbjælkelag ligger, så kunne man "udelukke", at den er bærende.

Det ser jo ud som om den holder bjælken, der går i loftet, højst sandsynligt bærende, ingen bygger jo en bjælke i loftet uden grund.

Er vel bare at skære lidt i skabet?

• Synes
Robert63
  • Laddar…
Mikael_L
Ja så godt som garanteret bærende, til limtræsbjælken i loftet.

Reglen/søjlen kan muligvis integreres i væggen i stedet, og noget lidt trick med en lille stålkonsol eller sådan deroppe for limtræsbjælken at hvile på.

Sandsynligvis er det jo søjlen til limtræsbjælken i loftet.

Den ser dog ikke ud til at bygge så meget ud fra væggen. Kan du ikke regle hele væggen ud og bygge køkkenet udenfor søjlen i stedet? Det burde jo være nok med det lille stykke, søjlen stikker ud fra væggen.

Tvivlsomt, den kan være bærende, men sandsynligvis ikke. Hvorfor skulle man sætte en bærende stolpe der og ikke inde i væggen i stedet? Som desuden er lige så spinkel som en ikke-bærende skillevæg? Er du sikker på, at der ikke har været en skillevæg mellem køkken og spisestue, som tidligere ejere har fjernet? Stolpen og limtræs-bjælken har han måske sat der bare i tilfælde af. Den anden væg, der går lige gennem huset, er jo placeret midt i huset, så den er sandsynligvis bærende. Du har jo samme afstand i stuen fra ydervæg til skillevæg uden aflastning, og jeg antager, at etagedækket kan holde til det.

Stolpen som holder en limtræsbjælke oppe behøver ikke at være specielt kraftig, det kan jo være, at den faktisk går ind i væggen, men af en eller anden grund ikke kunne komme længere ind i væggen.

Det kan jo også være fordi man ville undgå besværet med at indfælde stolpen, der hvor den sidder nu forstyrrer den jo ikke noget.

Tager man i betragtning, at der er overetage på huset, kan der jo være flere bærende vægge, eller det kan være, at tidligere ejere fjernede væggen og opdagede, at gulvet ikke blev så godt ovenpå og satte så bjælken op.

Jeg ville ikke røre den, save i stedet hjørnet af skabet.

Senest redigeret:
Regner man lidt på det, er risikoen nok for, at man kommer frem til, at bjælken i loftet har brug for en regel, der har en tykkelse svarende til reglen i væggen plus den, der stikker ud. Der findes tabeller på svensk trä's hjemmeside. Du kunne generelt tjekke der, hvor grov en stolpe der kræves for den bjælke, du har i loftet. Dog findes måske muligheden for alligevel at fælde den ind i væggen, som foreslået. Kræver dog en del skade på overfladerne.

Pumba sagde:
Jeg havde ikke rørt den, så i stedet forbi hjørnet på skabet.
Ja, det er sandsynligvis den enkleste løsning. Det tager ikke lang tid at save ud af skabet + at reglen bliver lidt mere skjult. Limtræsbjælken ser jo alligevel ikke ud til at komme i vejen for skabslågerne.

Mikael_L
Muligvis kan det være, at bjælken og stolpen ikke er bærende (eller i det mindste vigtige), hvis det er sådan, at tidligere ejere har fjernet en ikke-bærende væg der, men ikke kendt situationen (eller turdet tage chancen) og derfor har sat en limtræ i loftet helt unødvendigt.

Det, der dog taler imod dette, er, at på tegningen kan man se, at spændvidden for mellemdækket ser ud til at være lidt over 9 meter, og det er i længste laget for at få et gulv uden generende svaj med kun en hjertemur.

Så min hovedgæt er stadig, at bjælken er bærende, og at reglen på væggen er en nødvendig stolpe for bjælken.

peternicklas
Mangler info for at kunne afgøre det. Sidder der et vindue ved siden af, så burde der være en regel i væggen, hvorfor har man ikke forbundet limtræsbjælken til denne? Det virker som om, at man har fjernet en væg og derefter lagt en regel udenpå den gamle væg. Fjern skabet ved reglen og derefter overfladen mellem regel og vindue. Er ret sikker på, at du kan fjerne alt ind i væggen, så det ikke ses.

Mikael_L sagde:
Det som dog taler imod dette er, at det på tegningen kan ses, at spændvidden for mellemetagen synes at være lidt over 9 meter, og det er i længste laget for at få et gulv uden generende svaj med kun en hjertevæg.
Det der slog mig også, og så begyndte jeg at spekulere på, om gulvbjælkerne virkelig går i den retning. Vinduespartiet i stuen i øverste del af tegningen taler heller ikke præcis for, at det ligger i den retning.
Kan være en god idé at finde ud af, i hvilken retning gulvbjælkerne ligger.

Kan vi få se et billede af hele tegningen?

I er fandens hjælpsomme. :-) Meget værdsat.
Køkkenet er originalt. Flere lignende huse i byen.
Jeg tager en mindre vaske så får alting plads. Måske lader jeg bordpladen runde reglen på en flot måde.

Igen, tak for engagementet.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.