Hej forumet!
Jeg er i gang med at renovere en gammel ekstrabygning på grunden på ca. 45 kvm. Huset står nu på en isoleret betonplade. Væggene er opbygget med 120-regler. Yderst sidder der to lag panel, et lag stående og et lag liggende (de satte det liggende direkte udenpå det stående i stedet for at skifte). Der er en 25 mm luftspalte mellem reglerne og panelet, men der sidder ikke noget vindpap. Taget er åbent til kip med 220 mm tagregler på kipbjælken, der ligger derefter råspont, underlagspap og ståltag. Jeg vil sætte 120 mm glasuldsisolering i væggene og 195 mm i taget. Rummet vil være opvarmet til omkring 17-18 grader året rundt. Bør jeg sætte en dampspærre i form af plast eller kan man klare sig uden?

Du ligger præcis i "grænselandet", for om det er nødvendigt eller ej. Det afhænger også lidt af, hvad du skal have for væg-/loftsbeklædning. Hvis du eksempelvis skulle have gips, med en eller anden vinyltapet, så ville du klare dig. Men i en sådan hytte vil du sikkert undgå gips. I loftet kan jeg i hvert fald forestille mig, at du vil have almindelig træpanel. Der er der en lille risiko for kondens i isoleringen.
Jeg forstår, hvis du gerne undgår plastik for indeklimaets skyld. Men der findes forskellige typer af dampspærrer, som ikke er lige så tætte som plastik. En sådan dug, af en slags, er hvad du skal have. Desværre kan jeg ikke hjælpe dig med navne på nogen sådan.

Tak for svar! Indervægge og lofter skal males OSB-plader, hvis det påvirker.

N napzor sagde:
Tak for svar! Indervægge og indeloft bliver malet osb-plader, hvis det påvirker.
Det ville have været hvis du havde brugt en rigtig tæt plastikfarve, i så fald. Det er dog ikke at anbefale.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.