B
Jeg har en koldloft i mit træt hus fra 30'erne, hvor loftsbjælkelaget er isoleret med ca. 13 cm tørvemuld og 8 cm glasfibermåtter ovenpå. Under tørvemulden ligger der en tjærepap på råsponten.

Jeg har brug for at forbedre isoleringen, som dels er ujævn og ikke tilstrækkelig. Planen er at fjerne glasfibermåtterne og blæse træfiberisolering, type ekofiber. Det jeg overvejer, er om jeg bør forbedre dampspærren, så varm og fugtig luft ikke kommer op på loftet.

Spørgsmål 1: Bør jeg så også fjerne tørvemulden og lægge ny plastik eller diffusionsåben dug og derefter blæse ny træfiber, eller er det nok at fjerne glasfiberen og blæse ny træfiber?

Spørgsmål 2: Jeg skal bygge et nyt badeværelse nedenunder, hvor bjælkelaget vil blive udsat for en større fugtpåvirkning. Er det nok, at jeg sænker et loft og maler med vådrumsfarve, eller bør jeg gøre noget mere?

13 cm tørvemuld svarer omtrent til 5 cm mineraluld ud fra en isoleringssynspunkt. Det er et organisk materiale. Det er noget bedre end massiv træ og noget dårligere end savsmuld som isoleringsmateriale. Volumenvægten er 0,2 hvilket svarer til tungere typer mineraluld. Eftersom du skal bruge et andet organisk materiale, cellulosefibre, synes jeg at du kan fjerne tørvemulden.

Producenter af cellulosefibre anbefaler normalt brugen af en særlig dampbremsedug i stedet for plastikfolie. Problemet med badeværelset på underliggende etage synes jeg er vanskeligt at bedømme i dette tilfælde. Selvom det bliver meget fugtigt i et badeværelse, er det ikke sikkert, at al fugten bindes som vanddamp i luften og kan følge med opad. Det afhænger primært af lufttemperaturen. Jeg ville nok konsultere producenten af cellulosefibrene.

B
Tak for svar. Jeg følger ikke helt med på resonemanget omkring at fjerne tørvemosen. Ulempen ved at fjerne den er jo, at det er meget arbejde. Behøver jeg at lægge en ny dampspærre under den nye isolering, så er det jo uundgåeligt, ellers er den eneste ulempe vel, at tørven har en dårligere U-værdi end den nye isolering?

Angående badeværelset så må jeg nok høre med leverandøren, som du siger.

Mvh Carl

Det går at fjerne torven uden at huset får et chok, når du erstatter den med cellulosafibrer. Du behøver ikke fjerne torven. Det eneste motiv er at forbedre U-værdien.

B
Ja så forstår jeg, hvad du mener, tak

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.