Hej,
Jeg er i gang med at renovere et gammelt skur, der står på støbte piller, men de tidligere ejere har støbt en uisoleret plade mellem pillerne.

Jeg har valgt ikke at rive ned og bygge nyt, men i stedet gå i gang med at tætne og isolere... i bagklogskabens lys sikkert både mere besværligt og dyrere indser jeg nu. :-)

For at tætne mellem pladen og væggene har jeg støbt en sokkel med lecablokke, som jeg derefter har pudset på indersiden. Ovenpå det har jeg syldpap og en sokkelregel.

På ydersiden har jeg ekstraisoleret, sat vindbeskyttelsesdug op og lavet forskalling for at skabe en luftspalte. Vægpanel kommer til foråret.

Men hvordan gør jeg på indersiden?

Jeg har tænkt mig at isolere direkte mod den gamle trævæg og derefter sætte forskalling på tværs for at lette opsætningen af byggeplader i næste trin. Årsagen til det er, at der er ujævne mål på vægforskallingen, altså ikke cc60. Men det løser sig jo med forskallingen, som jeg fastgør pladerne i tænker jeg. Forskallingen er også nødvendig for at få vægpladerne til at flugte med soklen.

Men hvordan gør jeg med dampspærren? Skal jeg lægge plast på vægge og loft, eller gør det alligevel ingen nytte i betragtning af, at pladen og soklerne er uisolerede?

Jeg vil have poolteknik ved den korte ende på billedet til en pool udenfor.

Skuret skal holdes over frysepunktet, men ikke nødvendigvis komfortvarme... bare så vand og følsomme ting ikke fryser i stykker.

Hvad siger I? Er dampspærren nødvendig? Har jeg brug for en ventilationsløsning, hvis jeg har/ikke har dampspærren i betragtning af gulv/sokkel samt at det er poolteknik, der indeholder opvarmet vand indendørs?

Taget er bygget efter:
1) Tagbjælker med vindbeskyttelsesdug på.
2) Luftspalte
3) Råspont
4) Tagdug
5) Forskalling
6) Pladetag
 
  • Gammelt træskur under renovering med synlige trækonstruktioner og værktøjer i hjørnet. Pudsede leca-blokke langs gulvet.
  • En indvendig bygning under renovering, med trævægge og tagbjælker. Værktøj ligger på borde, og der er en arbejdsstation midt i rummet.
  • Billede af et træskelet med vindspærre monteret, omgivet af konstruktion på jorden og udsigt til skov og sten.
A andwim sagde:
Hvad siger I? Er en dampspærre nødvendig?
Sandsynligvis ikke nødvendig på nuværende tidspunkt.
Men hvem ved, hvad der sker i fremtiden?
Lageret kan blive et gæstehus, et hjemmearbejdsrum året rundt, en teenagebolig eller hvad som helst.
Så jeg ville lægge plastik. Det går hurtigt og er ikke svært eller særligt dyrt.
 
  • Synes
andwim
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.