Jeg skal bygge en "midlertidig" væg, dvs den skal være på plads i ca. 15 år og holde til en teenager på hver side. Tanken er metalstolper mod loft og gulv med stående træregler, samt isolering naturligvis. Men hvad så derefter? Jeg er ikke så begejstret for OSB-gips-sparkle-slibe-sparkle-slibe-sparkle-slibe-male-klæbe-tapetsere, så jeg kigger lidt på færdige løsninger.
Ville panelskiver med 10-13 mm MDF-kerne kunne holde som eneste lag på væggene, eller bliver det for spinkelt? Jeg har aldrig haft teenagere, men kan forestille mig, at de slider på huset...
Ville panelskiver med 10-13 mm MDF-kerne kunne holde som eneste lag på væggene, eller bliver det for spinkelt? Jeg har aldrig haft teenagere, men kan forestille mig, at de slider på huset...
Altvidende
· Västra götaland
· 10 930 indlæg
Samme her, jeg ville sige, at det er 8-10 mm endda... I mit tilfælde er de limet med noget brunsort lim i hele regelens længde. Sidder som f-n...
Ja, skal du bygge med reglar, så er det dem, der holder væggen oppe. MDF bliver sandsynligvis meget mere stabil end gips endda.
MDF har egentlig kun fire ulemper:
1. Det er utroligt trægt at save i – det kræver elværktøj imo.
2. Hvis man ikke forbore, før man skruer i det, så revner det. Tyndere skruer popper desuden let ud.
3. Det tåler slet ingen fugt. Skal holdes så langt væk fra vådrum som muligt.
4. Det suger meget maling, når man maler. Man skal have maling af god kvalitet og regne med et par tre lag.
Ellers har jeg bygget et og andet i MDF og synes helt klart, at det har sin plads. Det er hårdt, tungt og stabilt, hvis man bruger det rigtigt. Man får den glatte overflade med det samme, og det dæmper lyd rimeligt godt. Så din idé er slet ikke dum, og du kan som sagt endda gå ned i tykkelse, medmindre du vil lydisolere mellem teenagerne selvfølgelig. Hvilket måske kan være nødvendigt...
ps. Jeg anbefaler også, at du limer dem fast i reglarne i stedet for at prøve at skrue dem fast. Det bliver uendeligt meget pænere og bedre.
MDF har egentlig kun fire ulemper:
1. Det er utroligt trægt at save i – det kræver elværktøj imo.
2. Hvis man ikke forbore, før man skruer i det, så revner det. Tyndere skruer popper desuden let ud.
3. Det tåler slet ingen fugt. Skal holdes så langt væk fra vådrum som muligt.
4. Det suger meget maling, når man maler. Man skal have maling af god kvalitet og regne med et par tre lag.
Ellers har jeg bygget et og andet i MDF og synes helt klart, at det har sin plads. Det er hårdt, tungt og stabilt, hvis man bruger det rigtigt. Man får den glatte overflade med det samme, og det dæmper lyd rimeligt godt. Så din idé er slet ikke dum, og du kan som sagt endda gå ned i tykkelse, medmindre du vil lydisolere mellem teenagerne selvfølgelig. Hvilket måske kan være nødvendigt...
ps. Jeg anbefaler også, at du limer dem fast i reglarne i stedet for at prøve at skrue dem fast. Det bliver uendeligt meget pænere og bedre.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 930 indlæg
Er det en væg eller bare en rumdeler?
Mja öøeh hvad er forskellen? Jeg skal dele et rum i to med en væg. Vil have en solid væg, så begge børn i en vis grad kan få lidt privatliv. Men jeg er evigt træt af spartling og maling nu, så derfor kigger jeg på færdige løsninger.
Rummet er bygget netop til dette formål, så jeg har døre i begge ender, vinduer, elektricitet og belysning er også designet til at et rum kan være to.
Rummet er bygget netop til dette formål, så jeg har døre i begge ender, vinduer, elektricitet og belysning er også designet til at et rum kan være to.
Altvidende
· Västra götaland
· 10 930 indlæg
Eftersom du talte om lydisolering, undrer jeg mig lidt over, hvordan væggen skal se ud, måske kan du lægge en skitse op...
Forskellen (som jeg tænkte) er, at en væg går mellem to andre vægge og fuldstændig lukker rummet af, mens en rumdeler kan slutte halvvejs, hvis du forstår, hvad jeg mener? En rumdeler kan være en bogreol eller en skærmvæg...
Det, jeg vil frem til, er, at hvis væggen skal stå så længe, og hvis du har tænkt dig noget, der gør et rum til to "rigtige rum", så ville jeg tænke, at det er værd at gøre det ordentligt, for det kan jo være, at en fremtidig husejer også synes, at det er godt med to rum...
Forskellen (som jeg tænkte) er, at en væg går mellem to andre vægge og fuldstændig lukker rummet af, mens en rumdeler kan slutte halvvejs, hvis du forstår, hvad jeg mener? En rumdeler kan være en bogreol eller en skærmvæg...
Det, jeg vil frem til, er, at hvis væggen skal stå så længe, og hvis du har tænkt dig noget, der gør et rum til to "rigtige rum", så ville jeg tænke, at det er værd at gøre det ordentligt, for det kan jo være, at en fremtidig husejer også synes, at det er godt med to rum...
Medlem
· Västernorrland
· 12 026 indlæg
Ellers er det jo ret flot med liggende malet træpanel. Bliver jo som en fondvæg.
Klik her for at svare