Hej!

Vi har tænkt at genoprette indrette kælderen i et hus fra 1974. Vi har drænet huset med ISO dræn og har nu tænkt at genoprette gulvene i kælderen. Der har tidligere været støbt et flydende betongulv på underliggende sandbed, som nu er blevet fjernet, og det der er tilbage er grundpladen, som er grovstøbt ujævn. Der er mellem 10-13 cm til gulvniveau.

Der findes som vi har forstået det tre alternativer.
1. Støbe EPS 7 cm armeret samt gulvvarme på EPS, og derefter spartle 3 cm.
2. Samme som ovenstående EPS, men uden gulvvarme.
3. Nivellering med luftspalte.
4. Fjerne grundpladen, isolere 30 cm, armering, gulvvarme, støbning.

Vi er meget usikre på, hvad der er den bedste metode at gøre i vores kælder. Hvad er egentlig bedre EPS eller nivellering hvis grundpladen er tilbage?

Er det bedste måde at fjerne grundpladen også for at gøre det helt om?
Er det billigere at fjerne grundpladen samt genoprette med isolering, gulvvarme og støbning end EPS-metoden?
Hvad er omkostningseffektivt billigst og samtidig den bedste løsning?

Der er så mange dygtige mennesker her på forummet, håber I venligst kan hjælpe os med jeres meninger om dette svære emne.
 
Jeg er ved at bygge et opreguleret gulv, Subfloor, med 45mm isolering hængende på isolerbærere i et af kælderrummene.
Vi bruger deres stålregler.
https://subfloor.se/
 
Demmpa Demmpa sagde:
Jeg er i gang med at bygge opreguleret gulv, Subfloor, med 45mm isolering hængende på isolationsbærere i et af kælderrummene.
Vi bruger deres stålreglar.
[link]
Ok, det ser ud til at ligne niveau systemet. Er det bedre at regle end at støbe i kælderen? Jeg er så tvivlende om, hvilken metode der er sikrest og bedst at bruge i kælderen. Hvordan kom du frem til valget at regle frem for at støbe gulvet? Ville du have reglet, hvis det gjaldt hele kælderen også?
 
  • Synes
Roberth H
  • Laddar…
Har du tjekket skumbeton?
 
Dels ville vi have varmere gulve end den uisolerede plade vi har i dag, dels ændrer vi lidt på planløsningen, dette rum skal blive soveværelse.
Bilade bort ca. fem cm tykt malet betongulv som lå oppe på pladen, vægge, dørkarme etc. er/var ingjutna i betonggulvet men alt står på pladen.

Skal regne op et rum til, som skal blive arbejdsværelse.

Senere i kælderforrådet skal vi lægge klinker, vi kommer til at rive bort betongulvet og derefter flydespartle og lægge klinkerne.

Kælderstuen har Platon - flamingo - parket.
 
W witten sagde:
Har du kollat skumbetong?
Ja, vi har kigget på det, men desværre ser det ud til, at skumbetong ikke har så god isoleringsevne. Hvad angår isoleringsevne og betong, synes eps at være uovertruffen og isolerer tilsvarende 50% af sammenlignelig celleplast. 10cm eps svarer til 5cm celleplast ifølge den information, vi har fået. Dette gør, at skumbetong ikke egner sig til gulvvarme.
 
  • Synes
Roberth H
  • Laddar…
Demmpa Demmpa sagde:
Dels ville vi have varmere gulve end den uisolerede plade vi har i dag, dels ændrer vi planløsningen lidt, dette rum skal blive soveværelse.
Skar cirka fem cm tykt malet betongulv væk, som lå oven på pladen, vægge, dørkarme osv. er/var indstøbt i betongulvet men alt står på pladen.

Skal inddele endnu et rum, som skal blive arbejdsværelse.

Derefter i kælderens forråd skal vi lægge klinker, vi vil bryde betongulvet væk og derefter flydespartle og lægge klinkerne.

Stuen har Platon - frigolit - parket.
Skal du ikke inddele i kælderforrådet for at komme i niveau med de andre gulve, derefter flydespartle og lægge klinkerne.
 
Vi er begyndt at komme nærmere en løsning for kælderen nu. Det hælder mod Nivell, subfloor eller Granab ventileret gulv, som ser ud til at være det bedste alternativ for uisoleret bundplade for at undgå emissioner og eventuel jordfugt. Som vi har forstået det, betragtes disse systemer som godkendte og ikke som risikokonstruktion i kældre.

Spørgsmålet vi nu overvejer er Nivell vs Granab vs subfloor, hvilken skal man vælge blandt disse tre? Nivell og Subfloor ser ud til at være ens, men Granab har sine bjælker i stål, hvilket virker bedre mod potentiel fugt.
 
L LiteForce sagde:
Skal du ikke lave et skelet i kælderdepotet for at komme i niveau med de andre gulve og derefter flyde med flydespartelmasse samt lægge klinkerne.
Nej, vi vil have parket i soveværelset og i andre opholdsrum.

Jeg fjernede det øverste betonelement (ca. 4-6 cm) ned til selve pladen, parketgulvet vil være ca. 6 cm over det gamle gulv.
 
L LiteForce sagde:
Spørgsmålet vi nu overvejer er så Nivell vs Granab vs subfloor hvilken skal man vælge ud af disse tre Nivell og Subfloor synes at være det samme Granab har sine lægter i stål, hvilket synes bedre mod eventuel fugt.
Selv Subfloor har stållægter, samme ben og isoleringsbærere til både stål- og trælægterne, det er stållægterne som vi valgte.
 
Er der nogen, der har styr på en ca. pris for en Nivell eller subfloor på ca. 20kvm?
 
Vi betalte ca. 10kkr for gulvreglar, ben, betongspikplugg, isolerbærare og isolering.
Vores rum er ca. 17kvm, men materialet leveres i faste intervaller, reglarne rækker til ca. 10kvm mere. Isoleringen var præcis nok med tre pakker, men vi tog fire for en sikkerheds skyld.

Når vi skal fortsætte med næste rum, vil jeg forsøge at optimere, hvordan reglarne skal lægges, inden jeg bestiller.
 
  • Synes
lmoberg
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.