Hej,
Jeg skal bygge et etageadskillelse, hvor jeg vil undgå træbjælker, fordi jeg mister for meget lofthøjde med de kraftige bjælker, der er nødvendige.
Jeg har ingen erfaring med at arbejde med stålbjælker og ville have brug for hjælp til at finde ud af, hvilken type og dimensioner jeg har brug for. Skitsen nedenfor viser udformningen af rummet og placeringen af etageplanet. Jeg har hurtigt flyttet delene fra skitsen, hvor jeg kun har taget udgangspunkt i træ, så dimensioner og placeringer er omtrentlige.
Rummet er 6 m bredt, og planet skal være 3,3 meter dybt. Der skal være en isoleret skillevæg i forkant af planet. Rummet skal bruges som kontor.
Ideelt ønsker jeg stålbjælker med indskudt træbjælkelag, så gulvet ikke bliver tykkere end stålbjælkernes højde. Bjælkerne skal ligge på søjler, så konstruktionen bliver fritstående fra husets struktur.
Jeg har brug for type og dimension på 3 stk. bjælker på 6 meter og 6 stk. bærende søjler på 2 meter.
Eller forslag til andre løsninger.
Bjælkerne skal ligge på søjler, så konstruktionen bliver fritstående fra husets skelet.
Er du sikker på, at gulvstrukturen tillader dette? Med det, du foreslår, vil hele vægten hvile på 6 punkter på gulvet. Dette er kun muligt med et armeret betongulv.
Det er et betonggulv, og jeg har til hensigt at svejse plader til stolperne, så de fordeler vægten samt at man kan fastgøre dem i gulvet og væggene i overkant.
Hvis det er muligt at fastgøre til væggene, er stolperne måske ikke nødvendige? Og en ting til. Med disse trapper, måske har du for lidt højde mellem dem og loftet. Hullet i loftet bør være "L" formet. Jeg ville også overveje at placere trapperne foran, så de ikke optager plads på første sal.
Almindelige vægregler er ikke tilstrækkelige til at bære vægten desværre. Jeg havde været nødt til at gå ind i væggen og forstærke, og det vil jeg helst undgå.
Absolut, det er blandt andet på grund af, hvordan udformningen af trappen er, at jeg føler, jeg har brug for at skifte materiale i gulvbjælkelaget, så jeg får bedre plads. Trappen er en placeholder og vil blive designet, efter at jeg har fået hjælp med beregningen af gulvet. Skitsen ovenfor er som sagt omtrentlig, men tak for gode og vigtige detaljer.
Jeg har trappen under gulvet for ikke at tage plads foran 😎
Men, det jeg har brug for hjælp med, er hvilken dimension på stålbjælker (3 stk. eller flere?) jeg har brug for til et gulv på 6*3,3 meter, som skal bære et kontor og en isoleret indvendig væg.
Almindelige væggreglar er ikke tilstrækkelige til at bære vægten desværre.
Regardless of whether the wall structure is steel or wood, the posts in the walls should withstand such a load. Even 95x45 wood has a very high resistance to vertical load. Consider that the wall sheathing additionally strengthens these beams. And I think you should assign this project to someone with knowledge.
Jeg føler, at du fokuserer på det forkerte. Jeg er ikke interesseret i at ændre det generelle design af den struktur, jeg bygger. Jeg er fuldt bevidst om trykstyrken af (forskelligt) træ, men jeg ville stadig ikke understøtte en anden etage, boltet til siderne af seks 1"3 stolper uanset beklædningen. Dit forslag ville kræve mere arbejde på strukturen af den eksisterende bygning, end hvad jeg er villig til at gøre, for at det kan fungere. Jeg siger ikke, at det ikke er muligt, bare at jeg ikke kan ophænge gulvet fra de seks stolper, der ville møde støttebjælkerne. Jeg skulle placere gulvet "ovenpå" stolperne, hvilket ville kræve, at væggen blev åbnet op. Jeg vil foretrække at have en relativt fritstående struktur.
Det eneste, jeg er usikker på, er dimensionerne af de laterale ståldragere. Derfor overlader jeg den del til en med viden.
Nu har jeg lavet nye tegninger med korrekte dimensioner.
Bjælkerne er HEA 120 og søjlerne er HEA 100 (bare for at starte med noget). Er dette tilstrækkeligt til at bære gulvet og den 90 mm tykke væg uden at svigte uacceptabelt meget?
Søjlerne får puder af 8 mm plade og en vinkel at hvile bjælkerne på samt for at stabilisere søjlerne gennem fastgørelse i væggen. De røde dele er svejset mod hinanden.
Træbjælkelaget er 120x45mm, udtaget for at passe skubbet ind i stålbjælkerne.