Hej. Satte en planke på 25x120mm mellem to træer. Den ene planke virker en smule tynd, da den let vrider sig. Det andet gør det værre, at det ene træ hælder tre grader (tænker på at shimse for at få den i lod), samt at der er cirka 4m mellem træerne.

Nogen der har tips om, hvad jeg skulle skifte til for dimension, kvadratisk regel? Eller måske anden fastgørelse? Har en regel på 45x45 liggende også, samt mulighed for at sætte noget andet der. Planken som sidder der nu er fastgjort med fire lange træskruer i den ene ende, i den anden ende har jeg snedkereret som en kasse, hvor planken kan bevæge sig i x-led (vandret) samt lidt i y.

Jeg vil hænge i den selv en gang imellem (90kg), børnene vil gerne gynge i tingene.
Med venlig hilsen
En træplanke mellem to træer med gymnastikringe og et reb hængende. En kat går nedenunder i en skovklædt have. Træplanke fastgjort til birk med skruer, set fra siden, omgivet af skov. En træplanke monteret vandret på en træstamme med skruer i en skovomgivelse.

• Synes
Per Eskilsson
  • Laddar…
Af egen erfaring er der risiko for, at skruerne bliver skåret over, hvis træerne svajer, når det blæser.
Jeg har fæstnet i det ene træ med spændebånd.

David-O David-O sagde:
Af egen erfaring er der risiko for, at skruerne skæres over, hvis træerne svajer i vinden.
Jeg har fastgjort til det ene træ med spændebånd.
Så det var derfor, man kun skulle fastgøre til det ene træ. Gjorde blot ligesom en bekendt. Min kreation kan nemlig også bevæge sig horisontalt i den ene ende.

• Synes
tobbbias og 1 anden
  • Laddar…
Er ivrig efter at bygge en træhytte til børnene, men ved ikke rigtig, hvordan man fæstner i træet for at gøre mindst mulig skade. Det er jo kritisk, at træet ikke har det dårligt.

@David-O hvor længe har du haft noget fæstnet i træet? Hvilken slags træ og hvordan har det det?

@Roffe_riff Hvordan ser det ud hos den, du er blevet inspireret af? Samme spørgsmål som ovenstående altså.

• Synes
Mortsken
  • Laddar…
Jeg har lyftsling rundt om træerne og bruger 2"x8".

jonmo jonmo sagde:
Jeg har lyst til at bygge en træhytte til børnene, men ved ikke rigtig, hvordan man fastgør det til træet med mindst mulig påvirkning. Det er jo kritisk, at træet ikke tager skade.

@David-O hvor længe har du haft noget fastgjort til træet? Hvilken slags træ og hvordan har det det?

@Roffe_riff Hvordan ser det ud hos den, du er blevet inspireret af? Samme spørgsmål som ovenfor altså.
Som jeg har beskrevet det, ser det også ud hos inspiratoren. Vedkommende bruger dog 45x120-regel, hvilket er betydeligt mere stabilt. Træet har tilsyneladende ikke været påvirket af at have haft galvaniserede skruer i sig, selvom der er gået 6-7 år.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Ca 3 år. Med en galvad fransk skrue i den ene fyrretræet.
Ingen påvirkning på træet.
Der har været fastgørelser gennem årene, og fyrretræet bekymrer sig i hvert fald ikke.
Birker kan savne lidt og se kedelige ud, men påvirker ikke livskraften, hvad jeg har set.

• Synes
jonmo
  • Laddar…
Tak for svaret! Jeg vil nok investere i et par mere solide skruer i lönnen også, men skal huske at lade være med at stramme det for meget.

David-O David-O sagde:
Ca 3 år. Med en galvad fransk skrue i den ene fyrretræ.
Ingen påvirkning på træet.
Der har været fastgørelser gennem årene, og fyrretræet er ligeglad.
Birketræer kan savne lidt og se kedelige ud, men påvirker ikke livskraften, så vidt jeg har set.
Dimension på bræt? Trykimpregneret? Belastning?
Mvh

• Synes
Roffe_riff
  • Laddar…
F fredand44 sagde:
Hej
Tänkte være vise mitt hjemmegym som minder om dit.
[link]
Jeg havde mulighed for at save en bjælke af en stamme og fastgjorde med de længste franske skruer som beijer bygg havde til salg.
Virker til at holde.
Mvh Fredrik
Det var en flot løsning. Pindene går igennem stammen og ud på den anden side?

Ja, men de sidder fra hver side, lidt i forskudte baner. Bedre havde været med gennemgående, nu er det lidt ubekvemt at svinge sig eller forsøge at lave push ups.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.